آنفولانزا خطر سکته مغزی و پارگی رگ‌های خونی را بالا می‌برد!

آنفولانزا خطر سکته مغزی و پارگی رگ‌های خونی را بالا می‌برد!

آنفولانزا بیماری شایعی است که معمولا با نام سرماخوردگی هم بین مردم شناخته می‌شود؛ در همین رابطه تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این بیماری با سکته مغزی و پارگی عروق گردن مرتبط است.

آنفولانزا نوعی بیماری شایع با علائمی مثل گلودرد،‌ سرفه، تب، خستگی و بدن درد است که معمولا با بیماری سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود. در حالی که ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی با یکدیگر تفاوت دارند، شباهت علائم دو بیماری باعث اشتباه گرفتن آن‌ها با یکدیگر شده و پژوهش جدید دانشمندان نشان می‌دهد که آنفولانزا به مشکلات سلامتی حادتری مثل سکته مغزی مربوط است.

محققان در دو مقاله مجزا این مشکلات مرتبط با آنفلوانزا مورد بررسی قرار داده‌اند؛ در ادامه با گجت نیوز در بررسی این پژوهش جالب‌توجه همراه باشید.

آنفولانزا و سکته مغزی

در مقاله‌های اخیر، دانشمندان بر اساس اطلاعات موجود از بیماران اهل ایالت نیویورک آمریکا که علائم آنفلوانزا را داشتند، در مورد ارتباط این علائم با سکته مغزی و بیماری پارگی عروق گردن (CAD) تحقیق کردند و بررسی‌ها نشان داد که وجود نشانه‌های مورد نظر خطر این مشکلات جدی را بالا می‌برد. CAD زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های گردن افراد دچار پارگی شده و خونریزی در دیواره عروق احتمال سکته مغزی را بالا می‌برد.

آنفولانزا خطر سکته مغزی و پارگی رگ‌های خونی را بالا می‌برد!

در تحقیق اول، پژوهشگران دانشگاه کلمبیا با بررسی اطلاعات بیش از 31 هزار بیمار که در سال 2014 به دلیل بروز سکته مغزی ایسکمیک (ischemic stroke) بستری ‌شده بودند، دریافتند که داشتن نشانه‌های آنفولانزا احتمال بروز سکته در 15 روز پس از ظاهر شدن نشانه‌ها را حدودا 40 بیشتر می‌کند؛ سکته ایسکمیک به نوعی گرفتگی رگ‌ها و مسدود شدن جریان خون در ناحیه‌ای از مغز مربوط است.

پژوهش دوم هم که توسط دانشمندان همان دانشگاه انجام شده بود، با بررسی شرایط چیزی در حدود 3,800 بیمار که بین سال‌های 2006 تا 2014 مبتلا به CAD بودند، نشان داد که 50 تا 60 درصد بیماران تا یک ماه قبل از تشخیص مشکل عروق گردنی، علائم آنفولانزا داشتند.

نتایج هر دو تحقیق در کنفرانس بین‌المللی سکته 2019 ارائه خواهند شد و همانطور که مادلین هانتر (Madeleine Hunter)، سرپرست تیم تحقیقاتی گفته، به نظر می‌رسد که بیماری‌های شبیه به آنفولانزا ریسک پارگی رگ‌های گردنی را بالا می‌برند.

از طرف دیگر تحقیقات قبلی هم از ارتباط بروز سکته قلبی با علائم آنفلوانزا خبر می‌دهند؛‌ با این وجود هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا چنین نشانه‌هایی ریسک سکته‌های مختلف را بالا می‌برند. تیم هانتر اعلام کرده در مراحل بعدی دلیل این ارتباط بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما احتمال می‌رود که التهاب ناشی از آنفولانزا باعث پارگی عروق می‌شود.

البته همانطور که دکتر فیلیپ گورلیک (Philip Gorelick)، استاد دانشگاه میشیگان که در تحقیقات انجام شده دخالتی نداشته گفته است، این مقالات و پژوهش‌های قبلی وجود ارتباط مستقیم بین مشکلات عروقی و آنفلوانزا را تایید نمی‌کنند. با این حال نتایج به دست آمده اهمیت استفاده از واکسن آنفولانزا را به ما یادآوری می‌کنند.