دانشمندان موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که اجسام واقعی را به کمک نور تولید می‌کند!

دانشمندان موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که اجسام واقعی را به کمک نور تولید می‌کند!

پرینترهای سه بعدی موجود در بازار ساخت اجسام را به صورت لایه به لایه انجام می‌دهند که این کار برای طرح‌های بزرگتر ممکن است ساعت‌ها و روزها طول بکشد، اما محققان به تازگی دستگاهی ساخته‌اند که به صورت یک‌باره و با استفاده از نور اجسام را تولید می‌کند.

به تازگی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، روش جدیدی برای ساخت اجسام فیزیکی پیدا کرد‌ه‌اند. دستگاه آنها در واقع پرینتری است که می‌تواند اشیا را به صورت یک‌باره و با استفاده از تاباندن پرتوهای نور تولید کند. این روش که اولین در نوع خود محسوب می‌شود، پتانسیل این را دارد که انقلاب عظیمی در زمینه تولید سریع قطعات به راه بیندازد.

طرح کامل این تحقیق که بر روی ژورنال Science روز گذشته منتشر شده است، پرینتری را شرح می‌دهد که محققان نام آن را با الهام از سری فیلم‌های تخیلی استار ترک، “the replicator” (به معنای تکرارکننده) گذاشته‌اند.

دانشمندان موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که اجسام واقعی را به کمک نور تولید می‌کند!

عملکرد این دستگاه البته بیش از آن که شبیه یک پرینتر سه بعدی باشد، به عملکرد دستگاه سی تی اسکن مغز شباهت دارد. در واقع این دستگاه برای ساخت یک تصویر سه بعدی طرح را از زوایای مختلف اسکن می‌کند و از زاویه‌های متعدد، عکس‌های دو بعدی می‌گیرد. سپس یک کلیپ ویدیویی کوتاه از به هم پیوستن این تصاویر می‌سازد و حالا نوبت به قسمت پروژکتور می‌رسد که این تصویر را با استفاده از پرتوهای نور به یک رزین مصنوعی که داخل لوله‌ای شفاف پر شده است. بتاباند. این مایع مخصوص می‌تواند با برخورد مقادیر خاصی از نور به شکل جامد در آید و اینجاست که طرح مورد نظر به صورت سه بعدی شکل می‌گیرد. در ویدیویی که از نحوه کارکرد این وسیله منتشر شده است، شما می‌بینید که در طول تنها دو دقیقه محققان موفق شدند مجسمه مشهور مرد متفکر اثر آگوست رودن را در یک قالب کوچک و با استفاده از نور تولید کنند:

نحوه کار پرینتر جادویی the replicator

از مزایای مهم این دستگاه علاوه بر اینکه می‌توان به نقطه برتری اصلی آن یعنی تولید جسم به صورت یک‌باره اشاره کرد، صاف و صیقلی بودن سطح خارجی جسم و البته انعطاف بالای آن در ساخت اشیا با طرح‌های متفاوت است. اما این طرح هنوز هم نواقصی دارد که می‌توان به محدودیت سایز اشیای تولید شده و البته نیاز به رزین مصنوعی خاصی به عنوان ماده اولیه اشاره کرد. همچنین اجسام ساخته شده‌ی نهایی مانند پرینترهای سه بعدی رایج بازار چندان دقیق نیستند و لازم است کمی کار بر روی آنها انجام شود تا به طرح مورد نظر نزدیک‌تر شوند. محققان امیدوارند که در آینده بتوان از این وسیله برای ساخت ابزارهایی مانند قطعات پزشکی و حتی اندام‌های مصنوعی بدن استفاده کرد.

نظر شما چیست، آیا دستگاه the replicator می‌تواند در سال‌های نه چندان دور منجر به ساخت پرینتری شود که در چند ثانیه بتواند طرح‌های مورد نظر ما را تنها با استفاده از نور به شکل یک جسم جامد تبدیل کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بله جسارت و فقر بشر بیشتر از این ها موجب این دستاورد ها می شود .

  2. ب حق چیزای نشنیده