مدال های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از بازیافت گجت های هوشمند تولید خواهد شد!

مدال های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از بازیافت گجت های هوشمند تولید خواهد شد!

غول های بزرگ تکنولوژی دنیا نظیر اپل، آمازون و سامسونگ در طول چند سال گذشته تلاش‌های بسیاری کردند تا زباله های حاصل از گجت های الکترونیکی را به چرخه بازیافت برگرداند تا آلودگی کمتری تولید شود. حالا به تازگی خبر رسیده که مدال های المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز از بازیافت گجت های هوشمند تولید خواهد شد.

بازی های المپیک ۲۰۲۰ در توکیو ژاپن برگزار خواهد شد و حالا خبر رسیده است که مقامات ژاپنی قصد دارند مدال های این دوره را از بازیافت گجت های الکترونیکی هوشمند شامل دوربین های دیجیتال، لپ تاپ ها و دیگر دیوایس های الکترونیکی که چندین سال از پایان کار آنها می گذرد تولید کنند. البته قطعا قرار نیست از تمام قطعات این وسایل در ساخت مدال های المپیک توکیو استفاده شود و تنها از بخش‌های فلزی آنها تحت روند تولید خاصی بهره گرفته می‌شود تا ارزش مدال های خوش‌رنگ المپیک که معتبرترین رقابت ورزشی جهان محسوب می‌شود، پایین نیاید.

مدال های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از بازیافت گجت های هوشمند تولید خواهد شد!

روند اجرای این پروژه چندان آسان نخواهد بود، اما طبق گزارش آژانس خبری بین‌المللی Agence France-Presse با وجود اینکه ۱۷ ماه به برگزاری المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو باقی مانده است، اما مرحله‌ی جمع آوری متریال مورد نیاز برای آغاز این پروژه تقریبا به پایان رسیده است. جالب است بدانید که تا نوامبر ۲۰۱۸، رقم خیره‌کننده ۴۷ هزار و ۴۸۸ تن از دیوایس های الکترونیکی غیر قابل مصرف به مقامات شهرداری توکیو اهدا شده است و مشتریان یکی از سرویس‌دهندگان اینترنت وایرلس نیز ۵ میلیون گوشی هوشمند را به طور داوطلبانه برای شرکت در این طرح اهدا کردند.

در ویدیو زیر می‌توانید توضیحات رسمی هیئت برگزاری المپیک ۲۰۲۰ درباره این طرح جاه‌طلبانه که با هدف محافظت از محیط زیست اجرا می‌شود را مشاهده کنید:

ساخت مدال های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از مواد بازیافتی

به طور کلی هدف این طرح این است که در مجموع ۶۷ پوند (حدود ۳۰ کیلو‌گرم) طلا، بیش از ۹ هزار پوند (حدود ۴۰۸۲ کیلو‌گرم) نقره و حدود ۶ هزار پوند (حدود ۲۷۲۱.۵ کیلو‌گرم) برنز برای تولید تمام مدال های مورد نیاز برای المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ جمع‌آوری شود که قرار است تمام آنها از مواد بازیافت شده به دست بیاید. ‌تخمینهای اخیر نشان می‌دهد که هر سه این اهداف همین حالا هم به وسیله دیوایس های اهدا شده از سوی مردم تامین شده است، اما برای تضمین بیشتر، جمع‌آوری دیوایس ها تا اواخر ماه مارس ادامه خواهد یافت. به شکل غیر قابل انتظاری تمام برنز مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تا ماه ژوئن جمع‌آوری و استخراج شده بود و بیش از ۹۰ درصد طلا و ۸۵ درصد نقره مورد نیاز نیز در همان زمان تکمیل شد.

جالب است بدانید که گوشی های آیفون به طور حدودی دارای ۰.۰۳۴ گرم طلا و ۰.۳۴گرم نقره هستند و همین هم می‌تواند نمای واضح‌تری از میزان متریال فوق‌العاده سنگینی که سالانه در کشورهای مختلف به هدر می‌رود را برایتان ترسیم کند. البته ژاپن در این زمینه حتی نزدیک به آمریکا و چین در رتبه‌ی های اول و دوم هم نیست؛ کشورهایی که سالانه میلیون‌ها تن از گجت های الکترونیکی را به شکل ناصحیح و نامناسب برای طبیعت به زباله تبدیل می‌کند.