بتن

راهکارهای مفید برای بالا بردن سطح مقاومت بتن

برای آب بندی سازه های بتنی و افزایش سطح مقاومت بتن، راهکارهایی مانند روان کننده‌ها یا کاهش دهنده آب، پرایمر بتن و ملات آب بند ارائه می‌شود که در ادامه، این راهکارها را معرفی و بررسی می‌کنیم.

روان کننده های بتن یا کاهش دهنده آب (Plasticizers Water Reducers)

افزودنی‌های روان‌کننده که بعضا فوق‌ روان‌ کننده نیز نامیده می‌شوند، برای بالا بردن اسلامپ بتن تازه و افزایش کارایی به آن اضافه می‌شوند و آن‌ها را به بتن روان تبدیل می‌کنند. این افزودنی‌ها در واقع همان کاهنده‌های آب با رنج بالا هستند که در اینجا به منظور و اهداف دیگری از آن‌ها استفاده می‌شود. بتن روان بسیار مایع است و با کارایی بالاتری که دارد می‌توان از آن بدون نیاز به ویبراسیون یا فشرده‌سازی و بدون این که ذره‌ای آب انداختن یا جداشدگی در آن رخ دهد، استفاده کرد. از استفاده‌های مختلف بتن روان می‌توان به مقاطع باریک و لوله‌های زیر آب اشاره کرد. گفتنی است که استفاده از بتن روان، عملیات بتن‌ ریزی را تسهیل کرده و هزینه‌های آن را نیز کاهش می‌دهد. اضافه کردن روان‌کننده های بتن یا فوق‌ روان‌ کننده بتن با اسلامپ 75 میلی‌متر، آن را به بتنی با اسلامپ 230 میلی‌متری تبدیل می‌کند.

طبق تعریف، به بتنی «بتن روان» گفته می‌شود که اسلامپی بزرگ‌تر از 190 میلی‌متر داشته باشد و همچنان خاصیت‌های اصلی خود را حفظ کند. در استانداردها و آیین‌نامه‌های بتن، از دو نوع روان‌کننده نام برده شده است؛ نوع 1: روان کننده و نوع 2: روان‌کننده و ایجاد کننده‌ی تاخیر در گیرش. روان‌کننده‌ها معمولا تاثیر بیشتری در تولید بتن روان نسبت به کاهنده‌های معمولی یا با رنج معمولی آب دارند. تاثیر روان‌کننده‌ها در افزایش کارایی و اسلامپ حدود 30 تا 60 دقیقه دوام دارد و پس از آن کارایی و اسلامپ بتن به سرعت کاهش می‌یابد. بالا بودن دما نیز می‌تواند به سرعت کاهش اسلامپ قوت ببخشد. این افزودنی‌ها معمولا در محل اجرای پروژه به بتن اضافه می‌شوند و به شکل‌های مایع و پودر موجود هستند. زمان گیرش بتن ممکن است بر پایه ویژگی‌های مختلف این افزودنی از جمله ترکیب شیمیایی، مقدار مورد استفاده و واکنش آن با دیگر مواد مورد استفاده در بتن، به تاخیر بیفتد یا به آن سرعت بخشیده شود. برخی روان‌کننده‌ها قادرند تا گیرش نهایی بتن را بین یک تا چهار ساعت به تاخیر بیندازند.

بتن

پرایمر بتن (Concrete Primer) 

برای محافظت از سازه‌های بتنی در برابر حملات شیمیایی و شرایط محیطی مختلف و عوامل خورنده مانند نمک‌ها، سولفات‌ها، کلریدها، نیاز است تا بتن آن‌ها به وسیله ماده‌ای پوشانده شود. استفاده از این پوشش‌ها در بتن برای محافظت از آن‌هاست و همچنین چسباندن و اتصال این پوشش‌ها به بتن نیازمند نوعی ماده‌ی چسبناک است که پرایمر نامیده می‌شود. برای نیل به این هدف بایستی شرایط مختلفی را در نظر گرفت و نمی‌توان بدون مطالعه از هر پرایمری استفاده کرد. پرایمر بتن حتما باید دارای ویژگی خاص مورد نظر باشد تا بتواند وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهد. قسمت‌هایی از یک سازه‌ی بتنی که در خاک مدفون است بیشتر در معرض حملات نمک‌ها قرار دارد و حتما باید برای محافظت از آن از پرایمر مخصوص بتن مناسب استفاده کرد.

در انتخاب پرایمر بتنی مورد نظر عوامل گوناگونی می‌تواند تاثیرگذار باشد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شرایط، شرایط محیطی خاک و عوامل مخرب موجود در آن می‌باشد که باید به تناسب آن‌ها پوشش و پرایمر روی بتن مناسب انتخاب شود. میزان رطوبت خاک، دمای محیط، عوامل اقتصادی و شرایط فیزیکی از دیگر عوامل تاثیرگذار انتخاب پوشش و پرایمرها می‌باشد.

بتن

ملات آب بند یا ملات چسبنده

سیستم آب بندی مطمئن و دائمی سطوح بتنی و یا مواد سیمانی برای کنترل رطوبت، نشت و یا فرار آب است. تشکیل و توسعه کریستال‌های غیر محلول در داخل لوله‌های مویینه و ریز ترک‌ها باعث مسدود شدن دائمی آن‌ها شده و از عبور و یا نشت آب جلوگیری نموده و تا پایان عمر سازه آن را آب بندی می‌نماید، MTOPAN 501 به صورت پودر عرضه می شود. در هنگام مصرف MTOPAN 501 را به شکل دوغاب تهیه و به طور مستقیم روی سطوح بتنی، بلوک و یا ملات آب بند بتن اجرا نمایید. پودر خشک آن نیز برای خشکه‌پاشی در درزهای اجرایی کاربرد دارد.

انواع ملات آب بند

1. ملات آب بند الاستومری AQUAFIN-2K-M

2. ملات آب بند کننده AQUAFIN-1K

3. ملات نفوذگر آب بند کننده AQUAFIN-IC

4. ملات ترمیمی آب بند کننده بتن ASOCRET-IM

بتن

جهت اطلاع از نحوه خرید و قیمت انواع محصولات و همچنین مشاوره در زمینه آب بندی سازه های بتنی می‌توانید با مشاوران فنی و تخصصی کلینیک بتن ایران در ارتباط باشید و یا به وب سایت رسمی کلینیک بتن ایران www.clinicbeton.ir مراجعه و با شماره تلفن‌های زیر در تماس باشید.

021-45872

021-44604438

021-44464877

021-44549511

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. نمیدونم اتفاقیه اینو امروز درسشو داشتیم (Betontechnologie und seinen Eigenschaften)!!!!

  2. اینو باید راه و شهر سازی بدونن نه ما