خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی با ثبت سفارش جعلی قاچاق محسوب می‌شوند

مدیرکل مرکز جرایم سازمان‌یافته گمرک گفت آن دسته از خودروهای وارداتی که با ثبت سفارش جعلی در گمرک‌های کشور باقی‌مانده باشند، به عنوان خودرو قاچاق محسوب شده و در اختیار اموال تملیکی قرار می‌گیرند.

اخیرا بر اساس مصوبه هئیت‌وزیران مجوز ترخیص خودروهای باقی‌مانده در گمرک با قبض انبار تا تاریخ 16 مرداد 97 صادر شد و هم‌اکنون سامانه ثبت سفارش نیز فقط برای همین خودروها باز است. در همین رابطه فریده زبیدی، مدیرکل مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته گمرک با ارسال بخشنامه‌ای به گمرک‌های سراسر کشور مواردی نظراتی را ابلاغ کرد. بر اساس همین بخشنامه، آن دسته از خودروهای وارداتی که با ثبت سفارش جعلی در گمرک‌های کشور باقی‌مانده باشند، به عنوان خودرو قاچاق محسوب شده و در اختیار اموال تملیکی قرار می‌گیرند. در ادامه متن این بخشنامه را بررسی می‌کنیم.

گفتنی است از چندین ماه گذشته تاکنون تعدادی زیادی از خودروهای قاچاق در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد. از این رو باید همچنان منتظر تعیین تکلیف این خودروها بمانیم. البته می‌توان سه حالت را برای آینده این خودروهای قاچاق پیش‌بینی کرد؛ 1. امکان دارد خودروهای وارداتی قاچاق مجددا به سایر کشورها صادر شود که البته بعید به نظر می‌رسد، 2. این خودروها در بازار عرضه شود که بحث رانت را به همراه دارد، 3. احتمال دارد به شکل قطعات منفصله در بازار داخلی توزیع شود.

خودروهای وارداتی

بررسی بخشنامه خودروهای وارداتی

متن بخشنامه‌ای که فریده زبیدی، مدیرکل مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته گمرک به تمامی گمرک‌های کشور ابلاغ کرده است را در ادامه مشاهده می‌کنید:

بر اساس بخشنامه شماره 6/109/2487/12347 مورخ 24 مرداد 137 این مرکز و با توجه به مصوبه‌های هیئت‌وزیران به شماره 137161/ت56023ه مورخ 16دی ۹۷، 142910/ت23560ه مورخ 27 دی ۳۹۷، بخشنامه شماره 97/1402665 مورخ 14 بهمن 97 مرکز واردات، امور مناطق آزاد و ویژه در ارتباط با ترخیص خودروهای وارداتی سواری موجود در تمامی گمرک‌ها اجرایی به این وسیله مراتب ذیل جهت آگاهی و اقدام مقتضی ابلاغ می‌گردد.

1.‌ پرونده قاچاق خودروهای ثبت سفارش تایید نشده توسط وزارت صنعت معدن و تجارت که در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 28 کارکنان دولت تهران تحت رسیدگی قرار دارد به هیچ عنوان مشمول مصوبه‌های یادشده بالا هیئت‌وزیران و دستورالعمل بند 7 مصوبه شماره 60 28 9899 وزارت صنعت معدن و تجارت نیست. از این رو هرگونه اقدام درباره ترخیص خودروهای موضوع پرونده‌های قاچاق ثبت سفارش‌های تایید نشده توسط وزارت صنعت معدن و تجارت در چارچوب مصوبه‌های هیئت‌وزیران به طور جدی خودداری شود.

2. همچنین از اعلام و تحویل خودروهای موجود موضوع پرونده قاچاق مرتبط با ثبت سفارش‌های تایید نشده به عنوان کالای متروکه به نمایندگی‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی جلوگیری و خودروهای قاچاق و مورد نظر باید در راستای اعمال ماده 53 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تحویل نمایندگی‌های مذکور شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. مگه از گمرک نمیاد >>.

  2. کجا کارشون خوب بوده

  3. والا کار خوبو اینا میکنن

  4. اینا ک سرتاپاشون خودشون تقلبیه