بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

گویا کلمات قابل انعطاف و اینترنت 5G کلید‌واژه‌های دنیای موبایل در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شوند و هواوی حالا محصولی معرفی کرده است که از هر دو ویژگی برخوردار است. گوشی هواوی میت ایکس علاوه بر پشتیبانی از اینترنت ۵ جی یک نمایشگر منعطف دارد و حالا در نگاه اولیه به آن می‌خواهیم مهمترین مشخصات و قابلیت های این گوشی جدید به‌خصوص در زمینه طراحی را بررسی کنیم.

تنها چند روز بعد از رونمایی از گلکسی فولد سامسونگ حالا هواوی میت ایکس (Huawei Mate X) را به جهان معرفی کرده است تا با یک رقیب بسیار قدرتمند برای پرچمدار سامسونگ و احتمالا تمام گوشی های قابل انعطاف دیگری که در سال جاری وارد بازار می‌شوند مواجه شویم. البته توجه داشته باشید که هواوی میت ایکس همچنان وارد فاز نهایی نشده و هنوز هم یک پروتوتایپ آزمایشی محصول محسوب می‌شود. این گوشی دقایقی پیش در مراسم رسمی هواوی و از فاصله نسبتا دور و به طور جسته و گریخته رونمایی شد و احتمالا در مراسم بعدی این کمپانی که به رونمایی از پرچمداران سری پی ۳۰ اختصاص دار،د شاهد اعلام جزئیات کامل آن به همراه تاریخ عرضه و قیمت‌گذاری نهایی خواهیم بود.

هواوی در مراسم اعلام کرد که گوشی میت ایکس از نیمه دوم سال جاری میلادی روانه بازار خواهد شد و احتمالا تا آن زمان تغییراتی جزئی در طراحی و مشخصات این گوشی به وجود بیاید. حالا بیایید نگاه اولیه و بررسی این گوشی تاشو را از بخش طراحی آغاز کنیم.

ویژگی‌های طراحی هواوی میت ایکس (Huawei Mate X)

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

در حال حاضر گوشی های قابل انعطاف بسیار معدودی وارد بازار شدند که ما بتوانیم از آنها به عنوان یک استاندارد برای مقایسه طراحی گوشی های این حوزه استفاده کنیم. گلکسی فولد و چندین طرح مفهومی از پروتوتایپ‌های آزمایشی کمپانی‌های مختلف تنها مواردی هستند که در حال حاضر خانواده گوشی ‌های قابل انعطاف هوشمند را تشکیل می‌دهند و هواوی میت ایکس نیز به تازگی به این جمع پیوسته است. هواوی برخلاف سامسونگ که از یک طراحی تا شونده به سمت داخل استفاده کرده، گوشی قابل انعطافی را روانه بازار خواهد کرد که نمایشگر آن به سمت بیرون تا می‌شود.

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

در واقع گوشی هواوی یک نمایشگر بسیار بزرگ دارد و زمانی که آن را به سمت بیرون خم می‌کنید، این نمایشگر به دو قسمت تبدیل شده که یکی از آنها نمایشگر حالت اسمارت فون را تشکیل داده و دیگری یک نمایشگر ثانویه برای استفاده در مواردی نزدیک عکاسی سلفی خواهد بود. همچنین در اینجا شاهد برطرف شدن تعدادی از ایراداتی که از سوی کاربران نسبت به طراحی گلکسی فولد وارد می‌شد، هستیم. مثلا ای نکه حاشیه‌های نمایشگر در حالت گوشی گلکسی فولد بسیار زیاد است و یا این که هنگام خم شدن، لبه‌ها به طور کامل بر روی هم قرار نمی‌گیرند. حالا طراحان هواوی با هدف قرار دادن این دو ایراد در میت X، این مشکل را در این گوشی تاشو چینی برطرف کردند تا شاهد یک طراحی جذاب‌تر باشیم.

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

زمانی که هواوی میت ایکس در حالت بسته قرار دارد، یک نمایشگر ۶.۱ اینچی به عنوان تاچ اسکرین اصلی و یک نمایشگر ثانویه با ابعاد ۶.۳۸ دیده می‌شود. اما زمانی که گوشی را باز کنید و به حالت تبلت در بیاورید، یک پنل ۸ اینچی غول پیکر با رزولوشن ۲۴۸۰ در ۲۰۰۰ پیکسل در اختیارتان قرار می‌گیرد که برای تماشای فیلم و وب‌گردی ایده‌آل‌تر است. در سوی مقابل گلکسی فولد سامسونگ نمایشگر کوچک‌تر ۷.۳ اینچی دارد که به سمت داخل خم می‌شود و یک پنل ۴.۶ اینچی با حاشیه‌های بسیار بیشتر از محصول هواوی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هواوی میت ایکس از نظر ضخامت نیز برتر عمل می‌کند و در حالتی که گوشی به طور کامل بسته شده، ۱۱ میلی‌متر ضخامت دارد و این در حالی‌ست که گلکسی فولد سامسونگ ۱۷ میلی‌متر ضخامت در حالت بسته شده خواهد داشت.

ویژگی‌های سخت افزاری میت X هواوی

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

در مرکز گوشی منعطف هواوی یک اهرم منحصر‌به‌فرد وجود دارد که هواوی آن را Falcon Wing Hinge نامیده و در مراسم رونمایی نیز به پیچیده بودن آن بارها اشاره کرد. در دو طرف این اهرم دو سلول باتری قرار گرفته‌اند که مجموعه ۴ هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت شارژ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که ظرفیت آن از گلکسی فولد با باتری ۴ هزار و ۳۸۰ میلی‌آمپر ساعتی کمی بیشتر است.

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

قطعا چنین باتری غول پیکری، مدت زمان زیادی برای شارژ نیاز دارد اما حالا ورژن جدیدی از فناوری شارژ سریع سوپر شارژ خود را به میت ایکس آورده که اجازه می‌دهد کاربران تنها در ۳۰ دقیقه ۸۵ درصد ظرفیت باتری را شارژ کند.

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

از نظر نحوه طراحی دوربین‌ها هواوی رویکرد کاملا متفاوتی نسبت به گلکسی تاشو سامسونگ در نظر گرفته و به جای قرار دادن دوربین‌ها در ناچ نمایشگر، آن‌ها را در یک کادر مکعبی در کنار بدنه تعبیه کرده است. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، کادر دوربین‌های سه گانه به همراه فلش ال ای دی، برند لایکا و یک دکمه‌ی نامعلوم که احتمالا مربوط به شاتر فیزیکی دوربین باشد، داخل این قسمت جای‌سازی شده‌اند؛ نکته جالب اینجاست که هواوی اعلام کرده بود این گوشی از چهار دوربین برخوردار خواهد بود اما حالا ما در نمونه آزمایشی تنها شاهد سه دوربین هستیم که احتمالا این موضوع در محصول نهایی تغییر خواهد کرد.

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

همچنین به دلیل قرارگیری نمایشگر در کنار این دوربین‌ها زمانی که شما می‌خواهید از فردی عکس بگیرید، می‌توانید نمای دوربین را به او نیز نشان دهید تا هر دو نفر به طور یکسان و همزمان شرایط سوژه را مشاهده کنید. این طراحی منحصر‌به‌فرد اجازه می‌دهد که هم برای عکاسی سلفی هم برای عکاسی از طریق دوربین های اصلی بر روی پنل پشتی، یک روند یکسان را دنبال کنید و در حالت‌های مختلف از دو نمایشگر گوشی برای دیدن سوژه بهره ببرید. همچنین این طراحی به سازندگان میت X هواوی اجازه داده است که در مقایسه با نمایشگر جلوی گلکسی فولد که تنها دو سوم پنل جلویی را می‌پوشاند، یک نمایشگر تقریبا بدون حاشیه را در اختیار کاربران قرار دهد که ظاهر جذاب‌تری به دیوایس می‌دهد.

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

قسمتی که کادر دوربین‌‌ها در آن قرار گرفته، دارای یک انحنای نرم است که نگه داشتن گوشی در حالت کاملا باز در دست را آسان‌تر می‌کند؛ مشابه چنین طرحی را قبلا در تبلت‌های لنوو یوگا در سال ۲۰۱۳ نیز دیده بودیم. همچنین پورت یو اس بی تایپ سی گوشی تاشو هواوی نیز در لبه بالایی این کادر دوربین‌ها قرار گرفته که این طراحی، آن را به گوشی های معمولی شبیه‌تر می‌کند. برخلاف گلکسی فولد که هنگام تا شدن، فاصله‌ی اندکی بین دو نیمه‌ی آن وجود دارد، میت X به طور کامل بسته می‌شود و دو نیمه بر روی هم سوار می شوند تا شیاری بین آنها دیده نشود؛ این اقدام دستاورد بزرگی از نظر فنی برای هواوی محسوب می‌شود و ریچارد یو نیز در مراسم رونمایی چندین بار به آن اشاره کرد.

گوشی منعطف هواوی از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کند

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

از ویژگی‌ های اصلی هواوی میت ایکس برخورداری از مودم Balong 5000 با پشتیبانی از اینترنت 5G است که اجازه می‌دهد در زمان راه‌اندازی این شبکه اینترنت موبایل در سراسر جهان، دو برابر سرعت بیشتر از مودم اسنپدراگون ایکس ۵۰ کوالکام در اختیار کاربران قرار گیرد. در مقایسه با سرعت دانلود ۲.۳ گیگابیت بر ثانیه در مودم کوالکام، اینجا میت ایکس می‌تواند سرعت ۴.۶ گیگابیت بر ثانیه را در اختیارتان قرار دهد که طراحی چهارگانه آنتن‌های گوشی نیز به این موضوع کمک کرده است.

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

پردازنده کایرین ۹۸۰ به عنوان قدرتمندترین چیپست حال حاضر هواوی درست مشابه دیوایس های میت ۲۰ پرو بر روی میت ایکس نیز دیده خواهد شد و شما می‌توانید انواع بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین را به راحتی بر روی آن اجرا کنید.

قیمت و تاریخ عرضه گوشی هواوی میت X

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

از حیث قیمت گذاری و تاریخ عرضه، همچنان درباره‌ی این محصول جزئیات دقیقی وجود ندارد اما طبق گفته‌های سازنده، مدل پایه‌ی آن از قیمت ۲۲۹۹ یورو معادل حدودا ۲۶۰۰ دلار شروع خواهد شد و از اواسط سال ۲۰۱۹ در قفسه‌ی فروشگاه‌ها می‌توانید آن را مشاهده کنید. در سوی دیگر گلکسی فولد سامسونگ در اواخر ماه آوریل و با قیمت ۱۹۸۰ دلار به فروش می رسد که به نظر می‌رسد که هواوی برخلاف همیشه، این بار محصول گران‌تری از گوشی تاشو سامسونگ را به فروش خواهد رساند.

بررسی و نگاه اولیه به گوشی تاشو میت X هواوی

از مهمترین مشخصات فنی هواوی میت ایکس می‌توانیم به سیستم عامل اندروید ۹ پای به همراه رابط کاربری EMUI 9.1، در کنار چیپست ۷ نانومتری کایرین ۹۸۰ با ۸ هسته پردازشی و فرکانس ۲.۲۶ گیگاهرتز، پردازشگر گرافیکی ده هسته‌ای Mali-G76 MP10،  ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت با قابلیت ارتقا از طریق کارت حافظه جانبی نانو تا سقف ۲۵۶ گیگابایت، ۸ گیگابایت حافظه رم، دوربین‌های ساخته شده با همکاری برند آلمانی لایکا، ۲۹۵ گرم وزن، پشتیبانی از دو سیم‌کارت به طور همزمان، بلوتوث ۵.۰، پورت یو اس بی تایپ سی، سنسور اثر انگشت درون دکمه‌ی پاور کنار نمایشگر، فناوری شارژ سریع ۵۵ واتی برای باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac و انتقال صدای بلوتوث از طریق فناوری aptX HD اشاره کرد.

البته بار دیگر تاکید می‌کنیم که توجه داشته باشید هرکدام از این مشخصات در زمان عرضه در مدل نهایی هواوی میت ایکس ممکن است کمی تغییر کند.