نوکیا 9 پیور ویو

نوکیا 9 پیور ویو معرفی شد؛ 5 دوربین کنارهم برای خلق تصاویری زیبا

گوشی نوکیا 9 پیور ویو (Nokia 9 PureView) توسط اچ ام دی گلوبال در کنگره جهانی موبایل بارسلون 2019 معرفی شد. مهم‌ترین ویژگی گوشی نوکیا ۹ حضور 5 دوربین روی قاب پشتی آن است. در ادامه با مشخصات فنی٬ قابلیت‌ها و قیمت آن بیشتر آشنا می‌شویم.

چه چیزی روی گوشی شما را شگفت زده می‌کند؟ 3 یا 4 دوربین روی قاب پشتی؟ اچ ام دی گلوبال در کنفرانس خبری خود که در MWC بارسلون برگزار شد٬ از یک گوشی جدید با پنج دوربین روی قاب پشتی پرده برداشت. اگر هفته‌های اخیر ما را دنبال کرده باشید٬ احتمالا می‌دانید که نام این دیوایس٬ نوکیا 9 پیور ویو است.

طراحی و نمایشگر

نوکیا 9 پیور ویو زبان طراحی که اچ ام دی در طول دو سال گذشته پس از تصاحب برند نوکیا به دنبالش بوده است را ارائه می‌کند. شکل مستطیلی با ظاهری زیبا و شیک٬ یک فریم آلومینیومی و قاب پشتی شیشه‌ای که برای راحتی در دست‌گیری٬ از لبه‌ها کمی خم شده است.

نوکیا 9 پیور ویو

یک نمایشگر 5.99 اینچی با نسبت 18:9 روی قاب جلویی گوشی اندرویدی جدید نوکیا قرار دارد. وضوح این نمایشگر +QHD اعلام شده که معادل 1440×2880 پیکسل است. همچنین نوع این پنل OLED است که می‌تواند مشکی عمیق‌تر و رنگ‌های پرجنب و جوش‌تری را ارائه کند. اگر دقت کرده باشید در هیچ جای بدنه اسکنر اثر انگشتی دیده نمی‌شود. اچ ام دی یک اسکنر زیر صفحه را برای استفاده در پرچمدار جدید خود به خدمت گرفته است. البته این اسکنر از نوع اولتراسونیک (همانند اسکنر گلکسی اس 10) نیست و باید منتظر بمانیم تا در مورد عملکرد آن قضاوت کنیم.

نوکیا 9 پیور ویو

همچنین برخلاف حضور یک نمایشگر 6 اینچی در جلو و پنج دوربین در پشت٬ نوکیا 9 پیور هوم دیوایس خیلی بزرگی نیست. اندازه‌ی این محصول بسیار مناسب است و به راحتی می‌توان آن را در دست گرفت.

دوربین

همانطور که گفتیم گوشی جدید نوکیا از پنج دوربین پشتی برخوردار است. اچ ام دی از سنسورهای برند ZEISS در این سیستم دوربین استفاده کرده که دو سنسور آن رنگی و سه سنسور دیگر آن سیاه و سفید است. وقتی با گوشی یک عکس می‌گیرید٬ تمام سنسورها برای ثبت نور٬ جزئیات و اطلاعات رنگی آغاز به کار می‌کنند و در نهایت یک عکس واحد ثبت می‌شود. به نقل از سازنده٬ ثبت یک عکس٬ نتیجه‌ی حداقل 60 مگاپیکسل داده‌های عکاسی است که پردازش شده‌اند.

نوکیا 9 پیور ویو

این کار با یک پردازشگر اختصاصی عکس انجام می‌شود که در وظایف سنگین کمک می‌کند. هر عکس HDR است که می‌تواند تا 12.1 توقف محدوده داینامیکی داشته باشد و در انتها با یک نقشه عمق 12 مگاپیکسلی٬ به نمایش کاربر درآید. بله این بدان معناست که شما می‌توانید از یک ویرایشگر عمق نیز استفاده کنید تا پس از عکس‌ها بتوانید افکت بوکه‌ی اعمال شده روی تصاویر را تنظیم کنید. این قابلیت حتی می‌تواند رنگ‌ها و کنتراست بین عمق‌های مختلف را نیز تغییر دهد.

خبر خوب برای عکاسان حرفه‌ای نیز اینکه می‌توانید با دوربین نوکیا 9 پیور ویو عکس‌هایی با فرمت RAW بگیرید.

سخت افزار

تازه‌ترین دستاورد اچ ام دی از تراشه‌ی اسنپدراگون 845 کوالکام قدرت می‌گیرد. این درست است که 845 تراشه‌ی پرچمداران سال گذشته است٬ اما آن چندان هم بد نیست. دقت داشته باشید که انتخاب یک تراشه‌ی قدیمی‌تر به اچ ام دی اجازه داده تا قیمت گوشی جدیدش را مهار کند. این شرکت برای عملکرد پنج دوربین پشتی محصول خود همکاری نزدیکی را با کوالکام داشته تا آن‌ها پردازشگر تصویر سفارشی را برای نوکیا ۹ پیور ویو طراحی کنند. بنابراین اگر اچ ام دی می‌خواست این گوشی را با تراشه‌ی اسنپدراگون 855 عرضه کند٬ موفق نمی‌شد در این مدت کم به این الگوریتم دوربین دست پیدا کند.

نوکیا 9 پیور ویو

با این حال ظرفیت رم این گوشی 6 گیگابایت و حافظه‌ی داخلی آن نیز 128 گیگابایتی است. نوکیای اندرویدی جدید دارای تاییدیه‌ی IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است٬ اما متاسفانه جک هدفون از روی آن حذف شده است. ما همچنین هنوز ظرفیت باتری آن را نمی‌دانیم٬‌ اما سازنده می‌گوید می‌توانید با هر بار شارژ٬ تا 28 ساعت با این گوشی تماس تلفنی داشته باشید و آن 16.5 ساعت در حالت آماده باش باقی می‌ماند.

تجربه‌ی خالص اندرویدی

اج ام دی برای گوشی‌های نوکیا٬ با گوگل همکاری نزدیکی را داشته و تمام آن‌ها را زیر پرچم Android One روانه‌ی بازار می‌کند. این بدان معناست که رابط کاربری اندروید در گوشی‌های نوکیا دست نخورده باقی‌مانده است. اندروید خام به سازنده اجازه می‌دهد تا بتواند خیلی سریع آپدیت‌های سیستم عامل اندروید را برای صاحبان گوشی‌ها ارسال کند. بنابراین این گوشی حداقل 2 سال می‌تواند آپدیت‌های سیستمی و پچ‌های امنیتی را دریافت کند.

نوکیا 9 پیور ویو

نوکیا 9 پیور ویو با اندروید 9 پای و قابلیت‌های جذاب آن نظیر کنترل مبتنی بر ژست‌های حرکتی٬ ٬Digital Wellbeing باتری انتطباقی و غیره عرضه خواهد شد.

قیمت

نوکیا 9 PureView قرار است با قیمت 700 دلاری عرضه شود که مناسب به نظر می‌رسد. ما با این هزینه می‌توانیم از اسکنر اثر انگشت٬ چشیدن لذت دوربین پنجگانه جدید و تجربه‌ی اندروید خالص٬ بهره‌مند شویم. هرچند این گوشی از یک پردازنده‌ی سال 2018 قدرت می‌گیرد٬ اما اگر عملکرد آن و کیفیت عکاسیش آنطوری باشد که اچ ام دی گلوبال ادعا می‌کند٬ پس دیگر نام پردازنده چه اهمیتی دارد؟

گوشی جدید نوکیا از ماه مارس به فروش خواهد رسید٬ اما اگر به آن علاقه‌مند شدید می‌توانید همین حالا آن را پیش‌خرید کنید.