مقایسه هواوی میت ایکس با سامسونگ گلکسی فولد؛ گوشی های منعطف در میدان نبرد

هواوی هم از گوشی منعطف خود با نام میت ایکس (Mate X) رونمایی کرد. اما محصول چینی‌ها در مقابل رقیب نورسیده کره‌ای که چند سالی بود انتظارش را می‌کشیدیم چگونه عمل خواهد کرد؟ در ادامه به مقایسه هواوی میت ایکس با سامسونگ گلکسی فولد خواهیم پرداخت.

گوشی منعطف هواوی دستگاه مجذب کننده‌ای با نمایشگر آمولد 8 اینچی، حاشیه بسیار باریک، مشخصات فنی درجه یک و پشتیبانی از شبکه  5G است. در مقایسه هواوی میت ایکس با گوشی منعطف سامسونگ، بد نیست ابتدا نگاهی به مشخصات فنی آن‌ها داشته باشیم.

مقایسه هواوی میت ایکس با سامسونگ گلکسی فولد

سامسونگ گلکسی فولدهواوی میت ایکس
توصیف کوتاهگوشی منعطف با نمایشگر اصلی داخلیگوشی منعطف با نمایشگر اصلی خارجی
مکانیسم خم‌شوندگیلولای پنهان با چند دنده‌‌ی درگیرشوندهلولای بال شاهین (Falcon Wing)
صفحه نمایش اصلینمایشگر 7.3 اینچی آمولد ناچ‌دار، وضوح 2152 در 1536 پیکسلنمایشگر 8 اینچی آمولد بدون ناچ، وضوح 2480 در 2200 پیکسل
صفحه نمایش اضافهنمایشگر 4.6 اینچی Cover Display آمولد، وضوح 1960 در 840 پیکسلدر حالت تاشده به نمایشگر جلویی 6.6 اینچی با نسبت تصویر 19.5 به 9 و نمایشگر پشتی 6.38 اینچی با نسبت تصویر 25 به 9 تقسیم می‌شود
ویژگی امنیتیحسگر اثر انگشت یکپارچه با کلید پاورحسگر اثر انگشت یکپارچه با کلید پاور
پردازنده تراشه 7 نانومتری نامشخصتراشه 7 نانومتری کایرین 980
پشتیبانی 5Gسرعت تا 2.3 گیگابیت بر ثانیهسرعت تا 4.6 گیگابیت بر ثانیه
حافظه رم12 گیگابایت8 گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی512 گیگابایت512 گیگابایت
دوربین‌ها
  • در مجموع 6 دوربین
  • 3 دوربین عقب: 12 مگاپیکسلی (اصلی، تله‌فوتو، اولترا-واید)
  • 3 دوربین جلو: 10+10+8 مگاپیکسلی
  • دوربین سه‌گانه جدید لایکا (اصلی، تله‌فوتو، اولترا-واید)
  • قابل استفاده برای ثبت تصاویر سلفی
باتری4380 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت
فناوری شارژفست شارژ سامسونگ (سرعت نامشخص)سوپر شارژ هواوی (55 وات)
قیمت1980 دلار آمریکاحدود 2600 دلار آمریکا
تاریخ عرضه26 آوریل (اوایل اردیبهشت ماه)نیمه‌های سال 2019

استناد به اعداد و ارقام، راه خوبی برای مقایسه هواوی میت ایکس با گلکسی فولد است؛ اما مهم‌ترین وجه تمایز این دو گوشی منعطف، نحوه تاشدن آن‌هاست.

صفحه نمایش گلکسی فولد به سمت داخل تا می‌شود که به خودی خود، باعث محافظت از آن در حین جابه‌جایی (حالت تاشده) نیز خواهد شد. اما این ویژگی، نیاز به وجود یک نمایشگر دیگر در پوسته بیرونی دستگاه را ضروری جلوه می‌دهد. متاسفانه نمایشگر ثانویه گلکسی فولد، به طرز ناامیدکننده‌ای کوچک (4.6 اینچ) و باریک است و نمی‌توان آن را بهترین راهکار ممکن برای چنین محصولی توصیف کرد.

در سوی مقابل، صفحه نمایش هواوی Mate X به سمت بیرون خم می‌شود و نیمی از آن در حالت تاشده، خاموش باقی می‌ماند. بنابراین در این حالت نقش یک گوشی هوشمند معمولی، اما بسیار خوش چهره‌ و شیک را ایفا خواهد کرد. به همین دلیل میت ایکس از منظر طراحی، یک سر و گردن بالاتر از گلکسی فولد قرار می‌گیرد. البته احتمال آسیب‌پذیری محصول هواوی (خراشیدگی یا ضربه خوردن نمایشگر حین جابه‌جایی) بیشتر است؛ اما مزایای آن به ریسکش می‌چربد.

مقایسه هواوی میت ایکس با سامسونگ گلکسی فولد

در مقایسه هواوی میت ایکس با سامسونگ گلکسی فولد، امتیازات دیگری را هم باید به نام محصول چینی‌ها ثبت کرد. اول اینکه صفحه نمایش بزرگتری دارد و این در مورد یک گوشی تاشو، فاکتور تعیین کننده‌ای است. دوم اینکه برخلاف گلکسی فولد، بریدگی ناچ در گوشه نمایشگر آن دیده نمی‌شود؛ بنابراین ظاهر شکیل‌تری دارد و چیزی هم جلوی دید کاربران را نمی‌گیرد.

باتری هواوی میت ایکس هم بزرگتر است؛ اما با توجه به بزرگتر بودن صفحه نمایش گوشی، لزوما به معنای ماندگاری بیشتر شارژ آن نسبت به محصول سامسونگ نیست. در واقع به نظر می‌رسد که ظرفیت باتری هر دو دستگاه، کمتر از آنچه است که باید باشد و این جای نگرانی دارد.

دوام‌پذیری لولا و نمایشگر این دستگاه‌های خم‌شونده نیز بسیار حائز اهمیت است. البته هر دو کمپانی ادعا کرده‌اند که این قطعات پیش از خراب شدن، هزاران چرخه باز و بسته شدن را پشت سر گذاشته‌اند؛ اما اندکی زمان می‌برد تا بتوان ادعای آن‌ها را به طور مستقل تایید کرد.

در نهایت می‌رسیم به کارایی این گوشی های منعطف در امور روزمره که با تماشای چند ویدیو یا عکس‌های هندز-آن، نمی‌توان در این مورد نتیجه‌گیری کرد؛ حال آنکه مشتریان آمادگی لازم برای پرداخت بهای گزاف آن‌ها را دارند یا خیر، بحث دیگری است.

ناگفته نماند این نوع از گوشی های هوشمند، نیامده‌اند که جای پرچمداران معمولی را بگیرند؛ بلکه رده جدید و سطح بالاتری را به دسته‌بندی فعلی اضافه کرده‌اند. البته هر دو کمپانی می‌دانند که این مدل‌ها، بازار هدف کوچکی دارند و عرضه‌ی آن‌ها بیشتر برای نشان دادن پیشرفت‌های تکنولوژیکی است تا منفعت مادی.

سامسونگ نخستین تولیدکننده مطرحی بود که نسخه تجاری یک گوشی انعطاف پذیر را معرفی کرد؛ ولی هواوی به سرعت و تنها چند روز بعد، به میدان نبرد گام نهاد. حالا جنگی تازه بین غول‌های صنعت موبایل درگرفته و آینده‌ی هیجان‌انگیزی در پیش است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. رزولوشن صفحه باید 4K باشه حداقل مگرنه نمیصرفه این قیمت

  2. چرا به اون زائده مزاحم پشت گوشی هواوی اشاره نکردید

  3. سامسونگ بنجل طراحیش زشته با اون طراحی نامتقارن دوربین سلفی خیلی مسخره یک طرفه ، پیروزی با اختلاف فقط هواوی