خودروی زیر 100 میلیونی

10 خودروی ایده‌آل زیر 100 میلیونی برای مسافرت

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، همواره در بازار خودروی ایران رونق بسیار خوبی ایجاد می‌شود و مردم با شور و اشتیاق بسیاری برای سفرهای نوروزی خود، به خریدوفروش خودرو می‌پردازند.

امسال گرچه تورم شدیدی بازار خودرو را فرا گرفته و قیمت‌ها به نسبت اسفند سال 1396 چند برابر شده‌اند، ولی همچنان تب خودرو در بازار شب عید ایران داغ است و به همین بهانه، قصد داریم در این مطلب، به بررسی 10 خودروی صفر کیلومتر و دست دوم زیر 100 میلیونی بپردازیم که گزینه‌های بسیار خوبی برای مسافرت هستند. لطفاً در ادامه مطلب «باما» همراه شوید.

دنا

خودروی دنا به عنوان دومین خودروی ملی شرکت ایران‌خودرو بعد از سمند، این روزها در بازار طرفداران بسیار زیادی دارد. این خودرو که از سال 1393 در بازار ایران حضور دارد، از همان پیشرانه معروف 4 سیلندر 1.7 لیتری EF7 استفاده می‌کند. این پیشرانه نسبتا خوب و کم‌مصرف برای سفرهای جاده‌ای دنا را به یک گزینه ایده‌آل تبدیل کرده است. گرچه کابین دنا آن طور که باید جادار نیست، ولی بدون شک برای یک خانواده چهار نفره می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. دنا همچنین با داشتن ظرفیت باری برابر با 500 لیتر، برای سفرهای چند روزه می‌تواند پاسخ گوی نیز خانواده‌های کم جمعیت باشد.

تندر 90

خودرویی اقتصادی از رومانی که با برند رنو، از سال 1386 وارد بازار ایران شد. این خودرو درست زمانی که تنوع مدل‌های سدان زیر 20 میلیون تومان در ایران بسیار کم شده بود رونمایی شد و همین، موجب شد تا خریداران استقبال بسیار خوبی از آن داشته باشند. تندر 90 به عنوان یک سدان جمع‌وجور، به اذعان بسیاری از ایرانی‌ها یکی از بهترین مدل‌های سگمنت خود محسوب می‌شود و با داشتن پیشرانه خوب، جعبه‌دنده نرم و سواری نرم با شتاب بالا، خودرویی بسیار خوب برای سفر است. کابین جادار و فضای صندوق 510 لیتری نیز می‌توانند گواهی بر این ادعا باشند.

برلیانس H330

با داغ‌تر شدن تب خودروهای چینی در بازار ایران بود که برلیانس H330 از اواخر 1393 به عنوان یک خودروی مدل 94 وارد بازار کشورمان شد. H330 ابتدا با یک پیشرانه 1.5 لیتری تولید می‌شد و از اسفند 1396 بود که پارس‌خودرو یک پیشرانه 1.65 لیتری چهار سیلندر را برای آن عرضه کرد. هم اکنون در بازار نسخه‌های دنده دستی و اتومات آن با این پیشرانه حضور دارند که با شتاب خوب و مصرف کم خود، در کنار مواردی مانند سواری نرم قطعا سفرهای جاده‌ای را برای شما آسان خواهند کرد. فضای بار 460 لیتری برلیانس H330 در کنار کابین تقریبا جاداری که دارد، این خودرو را به یک گزینه ایده‌آل برای خانواده‌های چهار نفره تبدیل کرده است.

سمند LX

سمند را همه ایرانی‌ها می‌شناسند، اولین خودروی ملی کشور که اوایل دهه 80 شمسی مبتنی بر پلتفرم پژو 405 ساخته شد. خودرویی خوب که برای دوران خود پیشرفت بزرگی در صنعت خودروی کشور محسوب می‌شد. مدل LX این خودرو سال 1383 نخستین بار رونمایی و بعدها در سال 1388، با یک پیشرانه جدید تحت عنوان EF7 روانه بازار شد. این پیشرانه با قدرت نسبتا خوب و مصرف متعادلی که دارد، سمند LX را به یکی از گزینه‌های خوب بازار برای مسافرت تبدیل کرده است. کابین سمند نیز از نظر جاداری بسیار خوب بوده و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. فضای صندوق سمند LX در مدل بنزینی 500 لیتر است که در مدل دوگانه سوز، به دلیل نصب مخزن CNG این عدد به 350 لیتر کاهش پیدا می‌کند!

لیفان X60

تب شاسی بلندهای چینی از اواخر دهه هشتاد شمسی با مدل ام وی‌ ام X33 داغ شد و با شروع دهه بعدی بود که شرکت کرمان‌موتور، خودروی لیفان X60 را به عنوان کراس‌اوری با طراحی زیباتر و مشخصات فنی خوب روانه خطوط تولید خود کرد. لیفان X60 به یک پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر خطی با 126 اسب بخار قدرت و 168 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است و با کمک جعبه‌دنده CVT اتومات یا 5 دنده دستی خود گرچه شتابگیری خوبی ندارد، ولی قطعا از پس سفرهای جاده‌ای شما برخواهد آمد. به عنوان یک مدل شاسی‌بلند، فضای کابین X60 بسیار خوب بوده و جالب است بدانید، ظرفیت قسمت بار آن فقط 430 لیتر و کم‌تر از تمام خودروهای دیگر موجود در این لیست است.

پژو 405

محصولات پژو و صنعت خودروی ایران داستان دور و درازی با هم دارند. خصوصا مدل 405، خودرویی که از زمان ورود به کشور توانست تحولات شگرفی در صنعت خودرو ایجاد کند و سنگ بنای نخستین خودروی ملی ایران هم شد. این سدان دوست داشتنی فرانسوی که اواخر دهه 80 میلادی موفق به کسب عنوان خودروی سال اروپا شده بود، تمام آن چه که باید را برای تبدیل شدن به یک سدان خانوادگی ایده‌آل دارد. پژو 405 در کشور هم اکنون در دو مدل GLX و SLX تولید می‌شود GLX به عنوان مدل پایه، به پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ معروف با 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. در مدل SLX شاهد استفاده از پیشرانه TU5 نام آشنای ایران خودرو هستیم که 108 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور، مصرف سوخت کم‌تری به نسبت پیشرانه قدیمی GLX دارد. پژو 405 با سواری نرم و راحت، فضای بار 470 لیتری و کابین نسبتا جاداری که دارد، قطعاً یکی از بهترین مدل‌های حال حاضر در بازار زیر 100 میلیون تومان برای سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شود.

ام وی‌ ام 550

این خودرو به عنوان یکی از معدود سدان‌های جمع‌وجور چینی ایران، از سال 1394 در بازار کشورمان حضور دارد. ام وی ام 550 در واقع به عنوان مدل جانشین 530 ابعاد نسبتاً بزرگی دارد و به لطف افزایش طول بین دو محور به نسبت ام وی‌ ام 530، فضای کابین آن هم جادارتر شده است. مدیران خودرو آن را به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با 132 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور مجهز کرده و از این حیث، 550 را می‌توان یکی از قوی‌ترین مدل‌های سگمنت خود معرفی کرد. در بازار ایران ام وی‌ ام 550 با جعبه‌دنده CVT اتومات و 5 سرعته دستی فروخته می‌شود و با شتاب خوب و مصرف کمی که دارد، می‌توان آن را به عنوان یکی از سدان‌های خوب برای سفرهای جاده‌ای معرفی کرد. 450 لیتر حجم صندوق عقب در کنار کابین نسبتا جادار، می‌توانند نیازهای یک خانواده متوسط ایرانی را در سفرهای جاده‌ای به خوبی برطرف کنند.

رانا LX

به عنوان خودرویی ارزان‌قیمت‌تر در مقایسه با پژو 206 صندوق‌دار، ایران خودرو در سال 1391 از خودرویی به نام رانا رونمایی کرد تا بتواند سهم بیشتری از بازار بسیار پررونق سدان‌های جمع‌وجور ایران را به خود اختصاص بدهد. در مدل پایه این خودرو برخی امکانات مانند شیشه برقی عقب به منظور کاهش قیمت حذف شده بودند و این مورد در کنار کیفیت ساخت نه چندان خوب، سبب کاهش استقبال از آن در بازار شد. ایران خودرو چاره کار را در طراحی مدل رانا LX دید که با ارائه امکانات بیشتر و همچنین بهبود کیفیت ساخت، سعی در افزایش فروش رانا داشت. رانا LX با پیشرانه TU5 که در مدل‌های مختلف ایران خودرو استفاده شده و شتاب خوب و مصرف سوخت کمی برای خودرو به ارمغان می‌آورد، به عنوان یکی از مدل‌های خانوادگی خوب بازار برای سفر محسوب می‌شود. ظرفیت صندوق بار 400 لیتری در کنار کابینی که خیلی جادار نیست در بهترین حالت این خودرو را می‌تواند به گزینه‌ای ایده‌آل برای خانواده‌های کم‌جمعیت ایرانی تبدیل کند.

پژو پارس

به عنوان یک مدل فیس‌لیفت پژو 405، خودروی پژو پارس که ابتدا با نام پرشیا در بازار فروخته می‌شد از اواخر دهه 70 شمسی وارد خطوط تولید ایران خودرو شد. تغییرات اعمال شده روی طراحی بدنه این خودرو به قدری زیبا و جوان‌پسند بود که هنوز هم با گذشت این همه سال، سهم اعظمی از فروش ایران خودرو را پژو پارس توانسته به خود اختصاص بدهد. این خودرو در مدل پایه خود از همان پیشرانه پژو 405 استفاده می‌کند و از نظر فنی، تقریبا تفاوتی با آن ندارد. کابین جادار و فضای بار 470 لیتری که دارد، پژو پارس را به مانند 405 به یکی از مدل‌های ایده‌آل بازار برای سفرهای جاده‌ای تبدیل کرده است. طی تمام این سال‌ها که پارس در خطوط تولید ایران خودرو حضور دارد، نسخه‌های مختلفی از آن روانه بازار شده است.

206 صندوق دار

با توجه به استقبال بسیار خوب مردم از 206 هاچ بک در بازار، ایران خودرو با همکاری پژو مدل صندوق دار این خودرو را ابتدا با نام آرین و بعدها با نام 206 SD رونمایی کرد. این خودرو ابتدا در تیپ‌های مختلفی در بازار فروخته می‌شد، ولی هم اکنون مدل V8 که قوی‌ترین و فول‌ترین نسخه 206 صندوق‌دار محسوب می‌شود در بازار به فروش می‌رسد. از نظر فنی، این خودرو عینا مشابه 206 تیپ 5 بوده و به غیر از تغییرات جزئی در زیربندی خودرو، تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. با کمک پیشرانه TU5، این خودرو علاوه بر شتاب خوب مصرف سوخت نسبتا پایینی هم دارد و همین آن را به مدلی خوب برای سفر تبدیل کرده است. کابین نه چندان جادار را شاید بتوان تنها ایراد این خودرو دانست و قطعا، 450 لیتر فضای بار برای سفر چند روزه کاملا مناسب خواهد بود.

نکته‌ای که باید ذکر کرد این که، در نگارش این مطلب تلاش شده تا گزینه‌های متنوعی در بازار مورد بررسی قرار بگیرند و با توجه به سقف قیمت 100 میلیون تومانی تعیین شده، فقط نمونه‌های دست دوم برخی از مدل‌های حاضر در این لیست را می‌توانید با بودجه تا 100 میلیون تومان خریداری کنید. به نظر شما کدام یک از این 10 خودرو برای سفر جاده‌ای گزینه ایده‌آل‌تری است؟ آیا پیشنهاد دیگری دارید که می‌توانستیم در این لیست قرار بدهیم؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پایان رپورتاژ آگهی /.