گازسوز کردن خودرو

آیا گازسوز کردن خودرو به صرفه است؟

بسیاری از مردم به دلیل شرایط اقتصادی خواهان گازسوز کردن خودرو هستند، اما آیا خودروهای دوگانه سوز نسبت به خودروهای بنزینی به‌صرفه‌تر هستند؟ آیا خودروهای گاز سوز خشک کار می‌کنند؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

این روزها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه بسیاری از رانندگان خواهان گازسوز کردن خودرو هستند، اما علیرضا نیک آیین، ‏رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها بر این باور است که تعداد مالکان خودروهای دوگانه سوز که به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند نسبت به مالکان خودروهای بنزینی حدودا 2 برابر است و چنین موضوعی یک نوع تهدید محسوب می‌شود؛ زیرا در اکثر شهرستان‌های کشور شاهد این موضوع هستیم که مالکان خودروها بدون رعایت استانداردهای ضروری، خودروهای خود را دوگانه سوز می‌کنند که این اقدام عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت.

گازسوز کردن خودرو چقدر هزینه دارد؟

علیرضا نیک آیین در ادامه عنوان کرد برخی از کپسول‌هایی که برای گازسوز کردن خودرو استفاده می‌شوند مدت زیادی از تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است و خودرو را به یک بمب ساعتی تبدیل می‌کنند که متاسفانه این اتفاق خطرناک برای افراد ضعیف جامعه رخ می‌دهد و جان آن‌ها به خطر می‌افتد. در سایر کشورها نیز دیگر خودروهای دوگانه سوز وجود ندارد یا حداقل چنین اقدامی دیگر انجام نمی‌شود؛‌ به بیانی دیگر هیچ‌کدام از غول‌های خودروسازی جهان خودرو دوگانه سوز طراحی نمی‌کنند. در حال حاضر در بازارهای جهانی فقط خودروهای هیبریدی یا بنزینی عرضه می‌شوند. در کشورمان نیز فقط تعدادی از خودروهای درجه 2 و 3 دوگانه سوز می‌شوند و هیچ‌یک از خودروهای درجه یک از سوخت CNG استفاده نمی‌کنند.

گاز سوز کردن خودرو

بسیاری از مردم در خصوص هزینه گازسوز کردن خودرو سوال می‌پرسند که بر اساس اعلام مدیر طرح CNG هزینه گازسوز کردن خودرو به مدل وسیله نقلیه و نوع مخزن سوخت بستگی دارد، اما به طور کلی برای گاز سوز کردن یک خودرو می‌بایست 1 میلیون و 700 هزار تومان تا 2 میلیون و 600 هزار تومان هزینه کرد که البته 80 درصد از این مبلغ از طریق وام کم‌بهره جبران خواهد شد.

خودرو بنزینی یا CNG؟

مدتی است بسیاری از مردم عنوان می‌کنند که گاز‎ CNG ‎و‎ LPG ‎برای خودرو مضر است، اما آیا این حرف صحت دارد؟ چرا برخی سوخت گاز را به صرفه می‌دانند؟ البته به طور کلی تعمیرکاران خودرو به مردم توصیه می‌کنند که خودروهای دوگانه سوز را انتخاب نکنند، اما فعالان صنعت خودرو بر این باورند که اگر گازسوز کردن خودرو طبق استاندارهای ضروری انجام شود، خودرو از لحاظ ایمنی مشکلی نخواهد داشت.

علیرضا نیک آیین در این خصوص عنوان می‌کند:

سوخت‎ CNG ‎نسبت به سایر سوخت‌های هیدروکربنی پایین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن (1 ‏اتم کربن در مقابل 4 اتم هیدروژن) را دارد. از این رو سوختن گاز CNG کربن کمتری را تولید می‌کند و در خودروهای ‏گازسوز به دلیل کاهش چشمگیر این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، سرپیستون‌ها و شیارهای ‏رینگ‌ها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

از سویی روغن موتور و فیلتر آن هم به دلیل کاهش رسوبات کربن و آلاینده‌های خروجی تمیز باقی می‌ماند و زمان تعویض آن‌ها نیز طولانی‌تر خواهد شد. از این رو هزینه عملیاتی موتور گازسوز برای مالکان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین عمر مفید خودرو در زمان استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزینی و LPG بیشتر خواهد بود.

گاز سوز کردن خودرو

آیا موتور خودروهای گازسوز خشک کار می‌کند؟

بسیاری از مردم معتقدند که خودروهای گازسوز خشک کار می‌کنند. علیرضا نیک آیین در این خصوص عنوان می‌کند دقیقا اطلاع ندارم این ادعا به چه میزان حقیقت دارد، اما در یک وضعیت یکسان، موتور خودرو گازسوز نسبت به خودرو بنزینی دو برابر بیشتر به تعمیرات نیاز پیدا می‌کند. هرچند در خودروهایی که از کارخانه دوگانه سوز هستند، سیستم گاز خودرو از کامپیوتر بهره می‌برد و هوشمند است و به همین دلیل آسیب کمتری به موتور می‌رساند؛ زیرا‎ ‎گاز ECU بر اساس شرایط سیستم گاز را تنظیم می‌کند و حتی ایمن‌تر است.

‏رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها در ادامه افزود:

گاز‎ LPG ‎برای هیچ‌یک از خودروهای انژکتوری مناسب نخواهد بود؛ زیرا علاوه بر اینکه به موتور آسیب می‌رساند، به سنسورها نیز صدمه خواهد زد. از سویی وقتی خودرو را گازسوز می‌کنید، به دلیل اینکه خودرو شما از قبل تک‌سوز بوده است به سرسیلندر آن فشار وارد می‌شود. در نتیجه این فشار‌ها به سیستم برق، سنسور خودرو و حتی سوزن‌های انژکتور نیز آسیب می‌رساند. البته تمام این قطعات را‎ ‎گاز ECU مدیریت می‌کند، اما گاز دستی توانایی این کار را ندارد. به طور کلی خودروهای دوگانه سوز کارخانه‌ای بهتر هستند، اما هنگام سرد بودن، سربالایی، روشن بودن کولر، سرعت ‏بالا و شتاب‌گیری استفاده از گاز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. ‏

خودروسازان داخلی اعم از ایران خودرو و سایپا این ادعاها را قبول ندارند و عنوان می‌کنند هنگامی که موتور خودرو سرد است، بنزین بر روی ‏دیواره سیلندرها تقطیر شده و به پایین یا همان به سمت کارتل روغن سرازیر می‌شود. این میزان هرچند بسیار اندک و غیرقابل ‏اندازه‌گیری است، اما در طولانی‌مدت باعث می‌شود روغن خراب شود و خاصیت روانکاری روغن را از بین می‌برد. این در شرایطی است که گاز ‏طبیعی حتی در دمای 10 درجه زیر صفر هم تقطیر نخواهد شد و حتی اگر در مجاورت روغن قرار بگیرد نیز باعث خراب شدن آن نمی‌شود. بنابراین توضیح خودروسازان نشان می‌دهد که خشک کار کردن خودروهای گازسوز واقعیت ندارد؛ زیرا بر اساس این دیدگاه روغن موتور خودروهای گازسوز دیرتر خراب می‌شود.

گاز سوز کردن خودرو

دلیل استقبال نکردن مردم از خودروهای دوگانه سوز

بسیاری از فعالان بازار و مکانیک‌ها عدم استقبال مردم از خودروهای دوگانه سوز را به دلیل هزینه بالای تعمیرات و عمر کمتر خودروهای دوگانه سوز عنوان می‌کنند، اما اردشیر دادرس، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در این خصوص عنوان می‌کند خودروسازان، تولید خودرو دوگانه سوز را در سه سال گذشته و در نیمه نخست سال جاری کاهش داده‌اند و همچنین استقبال مردم از آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در ادامه افزود:

در حال حاضر میزان تولید خودروهای دوگانه سوز به کمتر از 100 هزار خودرو رسیده است که این میزان در دهه گذشته به بیش از 500 هزار خودرو رسیده بود. این کاهش تولید به دلیل عدم استقبال مردم و خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز است. در واقع می‌بایست حدود 25 درصد از سبد خودرو خودروسازان به خودروهای دوگانه سوز اختصاص پیدا کند، اما در حال حاضر این میزان کمتر از 10 درصد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. فکر میکنی بنزین گرون بشه، گاز گرون نمیشه ؟! تاریخ رو ببین

  2. اون قسمت که نوشته کم بودن کربن cng باعث گیرپاچ قطعاته
    کاملا غلطه ،
    Cng سوخت خاریجاس ، ما کپی کردیم، کپی ناشیانه
    بخاطر این cng اذیت میکنه چون موتور برا بنزین طراحی شده

    اگر موتور براش طراحی شده باشه بهترین سوخته خصوصا با آلودگی تهران

    خطر cng از خودرو های برقی که برق های ولتاژ دارن و باتری های آماده انفجار ، کف خودرو چیدن و شما درب کاپوت که باز میکنی ، همه جاش نوشته خطر مرگ ، برق فشار قوی
    به مراتب کمتره
    اکثر خودروها که می ترکن ، غیر مجاز گازسوز کردن ، معاینه فنی ندارن

  3. ن بابا هزینه بیخوده

  4. خطر ناکه اینجوری

  5. در صورتی که قیمت بنزین به رقم واقعی 5 هزار و 800 تومان برسه و قیمت گاز روی 600 به ازای هر کیلو باقی بمونه، اکثر ماشین ها میان دوگانه سوز می کنند

    با سپاس