مریخ

زمانی سطح مریخ بستر رودخانه های عظیم بوده است!

شاید باورش برای ما زمینی ها که به بیایانی و خشک بودن مریخ عادت کرده ایم سخت باشد که زمانی سطح این سیاره میزبان روخانه های عظیم بوده است.

زمانی بر روی سیاره سرخ رودخانه های بزرگی در جریان بوده اند و بر این اساس مریخ با وضعیت کنونی خود بسیار متفاوت بوده و شرایط دیگری را تجربه کرده است.

میلیاردها سال پیش مریخ با آنچه که اکنون شاهد آن هستیم تفاوت داشت. این سیاره، سزمینی خشن، بایر، سرد و بی آب نبوده، بلکه رودخانه های وسیعی بر روی آن جریان داشته اند. هر چند علیرغم اثبات وجود آب در میلیاردها سال پیش بر روی مریخ هنوز با قطعیت نمی توان از وجود حیات بر روی آن سخن گفت.

با وجود اینکه دانشمندان و منجمان هنوز به یک مدرک قطعی برای اثبات حیات بر روی مریخ دست نیافته اند، اما وجود شبکه ای عظیم از رودخانه ها بر روی این سیاره می تواند این احتمال را تقویت کند که زمانی دور بر روی این سیاره حیات در جریان بوده است.

عکس هایی که وجود آب بر روی مریخ را اثبات می کنند

دوربین مدارگرد مریخی اکسپرس، عکس هایی با رزلوشن بالا به زمین ارسال کرده که با مشاهده آنها به وضوح می توان شاهد وجود شبکه های رودخانه ای بر روی مریخ بود. عکس های گرفته شده متعلق به سرزمین های جنوبی مریخ است که در شرق دهانه هویگنس قرار دارد که یک دهانه بسیار معروف بر روی سیاره سرخ محسوب می شود. این شبکه رودخانه ای همچنین در شمال هلاس قرار دارد که بزرگترین حوزه برخوردی بر روی سیاره به حساب می آید.

این ناحیه یکی از قدیمی ترین مناطق مریخ است که قدمتی بین ۳ و نیم میلیاد تا ۴ میلیارد سال دارد و پوشیده از حفره ها و دهانه های مختلف است.مریخ

شبکه رودخانه ای این سیاره شبیه به دندریت های داخل مغز است که در واقع انتهای شاخ های سلول های عصبی در مغز هستند و شباهت بسیاری با پراکندگی شاخه های رودخانه ای در سیاره همسایه دارند.

مریخ

کنکاش برای آب و مشخصا جستجوی علائم حیات در جایی خارج از زمین، مدتهاست که به اولویت اصلی ناسا بدل شده است. بدون آب، حیات نیز وجود ندارد و بر همین اساس ناسا در صدد برآمده تا با ارسال کاوشگرهای خود به قمرهای مشتری و زحل، مانند اروپا یا انسلادوس، اقماری که تصور می‌شود که در آنها اقیانوس‌های شوری در زیر پوسته‌های نازک یخی در جریان داشته باشد، راز آب و حیات در سیارات دیگر را کشف کند.

از زمانی که بشر با تلسکوپ توانست فضا را مشاهده کند، مریخ مکان جذاب برای جستجوی حیات بوده است. کما اینکه در داستان‌های علمی تخیلی سیاره سرخ همواره مقصد مناسبی برای فرار از زمین بوده است.

از زمان شروع کاوش‌ها در سیاره مریخ تاکنون، پژوهشگران و اختر شناسان هر چقدر اطلاعات بیشتری از این سیاره به‌دست می‌آورند، بیشتر به گذشته‌ی مملو از آب یا حتی وجود حیات در این سیاره مطمئن می شوند.

اگر مریخ، زمانی دارای آب مایع بوده، آیا نوعی از حیات و زندگی هم در این سیاره وجود داشته است؟ آیا ممکن است زمانی که فضانوردان به مریخ برسند و روی سطح این سیاره قدم بگذارند، پای خود را روی فسیل‌های میکروبی بگذارند و یا حتی گونه ای از حیات زیر زمین را مشاهده کنند؟هر چه بیشتر مریخ را جستجو می کنیم، این سیاره جذاب‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. مریخ که کلا یخ زده یعنی قبلا این جوری نبوده

  2. پس ینی حیاتی روش بوده