شرکت خودروسازی لادا

شرکت خودروسازی لادا روسیه برای ورود به ایران باید چه شروطی را رعایت کند؟

اخیرا خبرهایی مبنی بر حضور شرکت خودروسازی لادا روسیه در بازار ایران شنیده می‌شود، اما این شرکت خودروسازی باید چه شروطی را رعایت کند؟ آیا شرکت لادا جایگزینی برای شرکت‌های فرانسوی و چینی خواهد بود؟

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص ورود شرکت خودروسازی لادا روسیه به بازار ایران عنوان کرد در حال حاضر دولت برای واردات خودرو خارجی جدید مجوزی را صادر نمی‌کند و اگر قرار باشد شرکت لادا بدون تولید خودرو وارد بازار ایران شود، دولت این اجازه را به آن نخواهد داد. البته اگر با یک شرکت داخلی قراردادی منعقد کند و قصد آن نیز تولید ترکیبی از ساخت داخل باشد، ممکن است مجوز لازم را دریافت کند.

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر همکاری سایپا با شرکت خودروسازی لادا روسیه منتشر شد، اما تاکنون به صورت رسمی از سوی شرکت سایپا و پارس خودرو خبری منتشر نشده است. احمد نعمت بخش در این زمینه عنوان کرد با توجه به اینکه دولت مجوز واردات خودروهای ساخته شده در خارج را نمی‌دهد و تنها راه آن‌ها نیز ساخت تولید در داخل کشور است، احتمال دارد با یکی از شرکت‌های داخلی قراردادی بسته باشند، اما از جزئیات آن اطلاع دقیقی ندارم.

شروط ورود شرکت خودروسازی لادا به ایران

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه افزود مدتی قبل خودروسازان فرانسوی از ایران خارج شدند و حاشیه‌هایی مبنی بر اینکه شرکت‌های چینی نیز با شرکای ایرانی همکاری نمی‌کنند، شنیده می‌شود، اما احتمال دارد شرکت خودروسازی لادا برای ورود به بازار ایران با یکی از خودروسازان داخلی قرار داد بسته باشد که البته وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی به این خودروساز روسی اجازه فعالیت می‌دهد که محصولاتشان با داخلی‌سازی بالای 30 درصد در ایران تولید شوند.

شرکت خودروسازی لادا

از سویی شرط تولید و مونتاژ خودرو برای ورود شرکت لادا به بازار ایران در رسانه‌های خبری خارجی نیز منتشر شده است و ویکتور کلادوف، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه «روستک» اعلام کرد شرکت خودروسازی لادا برای تولید و مونتاژ محصولات خود در ایران با مسئولان ایرانی مذاکراتی را انجام داده است. از این رو بسیاری از کارشناسان این حوزه احتمال ورود این خودروساز روسی به ایران را بسیار زیاد عنوان کردند.

خروج خودروسازان چینی از ایران؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص خروج خودروسازان چینی از بازار ایران عنوان کرد خودروسازانی که در کشور محصول چینی تولید می‌کنند از مدتی قبل مراحل واردات قطعات محصولات خود را انجام داده‌اند و در حال حاضر نیز واردات قطعات یدکی از کشور چین بسیار آسان است. همچنین برای ما نیز خروج خودروسازان چینی به تایید نرسیده است. البته میزان تولیدات شرکت‌های خارجی در زمینه تولید خودروهای سواری در ایران فقط 12 درصد است و حتی خروج آن‌ها نیز نگران کننده نیست، اما خودروسازان چینی قصد خروج نداشته و خواهان ادامه همکاری هستند و به علت سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده‌اند به قراردادهای خود پایبند خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. وای خدای من چه شرطی آخه