لادا ایکس ری

نگاهی به لادا ایکس ری (Lada Xray)، شاسی بلند جدید سایپا برای بازار ایران

لادا ایکس ری (Lada Xray) خودرویی همانند رنو ساندرو است که پس از همکاری سایپا با شرکت خودروسازی لادا در ایران تولید و به بازار عرضه خواهد شد. در ادامه با امکانات و مشخصات این خودرو آشنا می‌شویم.

در روزهای اخیر بسیاری از منابع خبری از مذاکره و آغاز همکاری گروه خودروسازی سایپا با شرکت خودروسازی لادا روسیه خبر داده‌اند که مقرر شد برخی از محصولات لادا به جای خودرو رنو ساندرو در بازار ایران عرضه شود. شرکت خودروسازی لادا مدتی است که به عنوان شریک تجاری و زیرمجموعه شرکت فرانسوی رنو محسوب می‌شود و محصولات لادا طبق نظرات مهندسی رنو طراحی و تولید می‌شوند. در حال حاضر منابع خبری عنوان کردند بر اساس توافق لادا و سایپا، قرار است خودرو لادا ایکس ری به جای خودرو رنو ساندرو در ایران تولید و به بازار عرضه شود.

خودرو لادا ایکس ری بر اساس پلتفرم B0 گروه خودروسازی رنو طراحی و تولید شده است. شرکت رنو برای تولید خودرو ساندرو و سایر محصولات خود هم از این پلتفرم استفاده کرده است. خودرو لادا ایکس ری توسط این خودروسازی روسی در بازارهای جهانی نیز عرضه شده است که به نوعی همان خودرو ساندرو استپ وی محسوب می‌شود. در ادامه با مشخصات و امکانات این خودرو روسی بیشتر آشنا می‌شویم.

لادا ایکس ری

مشخصات فنی لادا ایکس ری

خودرو لادا ایکس ری از لحاظ فنی از همان موتور خودرو ساندرو بهره می‌برد. این خودرو به موتور 1.6 لیتری مجهز شده که قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن‌متر تولید می‌کند. قدرت تولید شده از این موتور به کمک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شرکت روسی لادا برای برخی از مدل‌های این خودرو موتور 1.6 لیتری 109 اسب بخاری با گشتاور 148 نیوتن‌متر در نظر گرفته است.

لادا ایکس ری

همچنین یکی دیگر از مدل‌های این خودرو از موتور 1.8 لیتری با قدرتی معادل 122 اسب بخار و گشتاور 170 نیوتن‌متر برخوردار است. این موتور از گیربکس 5 سرعته AMT بهره می‌برد که لادا ایکس ری را به یک خودرو نیمه اتوماتیک تبدیل می‌کند. خریداران می‌توانند برای مدل 1.6 لیتری این خودرو گیربکس 4 دنده اتوماتیک را همانند خودرو ساندرو یا گیربکس CVT کمپانی جاتکو را سفارش دهند.

لادا ایکس ری

امکانات لادا ایکس ری

شرکت روسی لادا برای این محصول خود امکانات متعددی چون سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی‌های جلو، دوربین و سنسور عقب، صندلی‌های ایزوفیکس عقب، تریم داخلی چرم سفارشی، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، چراغ روشنایی روز، بلوتوث، محدود کننده سرعت، سنسور باران، دو ایربگ، کامپیوتر سفر، مانیتور و سنسور نور را در نظر گرفته است.

لادا ایکس ری

امکانات لادا ایکس ری کراس

از امکانات خودرو لادا ایکس ری کراس هم می‌توان به یخ‌زدای الکتریکی شیشه جلو، دوربین و سنسور عقب، صندلی‌های ایزوفیکس عقب، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، تریم داخلی چرم سفارشی، محدود کننده سرعت، خروجی برق USB برای ردیف عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی با قابلیت تنظیم در 4 حالت مختلف، سیستم تهویه اتوماتیک، دو ایربگ، سنسور باران، چراغ روشنایی روز، بلوتوث، کروز کنترل، سنسور نور، کامپیوتر سفر و مانیتور اشاره کرد.

تصاویر لادا ایکس ری