قیمت موبایل

چرا قیمت موبایل تا 20 درصد افزایش پیدا کرد؟

در هفته گذشته قیمت موبایل به میزان 15 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده است. کارشناسان مشکلات مربوط به واردات گوشی های مسافری را دلیل این افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

از ابتدای سال جاری قیمت موبایل به دلیل افزایش نرخ ارز و سودجویی برخی از فروشندگان از طرح رجیستری به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است. البته کارشناسان افزایش قیمتی که با اجرای طرح رجیستری به وجود آمده بود را حباب می‌دانستند، اما به دلیل وارداتی بودن گوشی های موبایل و افزایش نرخ ارز، قیمت این کالاها نیز به میزان 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرد.

برخی از کارشناسان مشکلات مربوط به واردات گوشی های مسافری را دلیل این افزایش قیمت موبایل می‌دانند. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قبل از اینکه سایت ثبت گوشی های مسافری بسته شود عنوان کرده بود قطع سامانه همتا و گمرک اقدام درستی نیست؛ بلکه موضوع وصل سیستم سامانه نیروی انتظامی به گمرک مطرح است که باید انجام می‌شد. قرار بود این اتصال برای شناسایی دقیق واردات گوشی از طرف مسافر انجام شود، نه اینکه به اسم بار مسافر، بتوان خارج از مراحل مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، گوشی به کشور وارد کرد.

قیمت موبایل

بررسی دلایل افزایش قیمت موبایل

در روزهای گذشته مشکلات مربوط به واردات گوشی های مسافرتی و بسته شدن سایت همتا مجددا توسط رسانه‌های خبری منتشر شده است که چنین حاشیه‌هایی باعث شد تا قیمت موبایل مجددا افزایش پیدا کند. در این خصوص میثم دادخواه، کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات عنوان کرد در روزهای گذشته قیمت موبایل حدود 15 تا 21 درصد افزایش پیدا کرده است و متاسفانه در بازار گوشی موبایل با گارانتی پیدا نمی‌شود. البته در بازار گوشی موبایل وجود دارد، اما رجیستری شده نیستند و بسته شدن بخش مسافری سامانه‌ی همتا در روزهای گذشته باعث شد قیمت‌ها باز هم روند صعودی پیدا کنند.

مشکلات واردات گوشی های مسافری

میثم دادخواه در خصوص شروع مشکلات واردات گوشی های مسافری عنوان کرد مشکلات از آنجایی شروع شد که سامانه همتا بخشی را به عنوان رجیستری گوشی مسافری فعال کرد که کاربران می‌توانستند با پرداخت عوارض گمرکی، کد رجیستری را دریافت کنند. سپس به ازای هر کارت ملی یک گوشی مسافری ثبت می‌شد و موضوع پاسپورت مطرح نبود، از این رو در بازار گوشی های رجیستر شده نسبت به تعداد مسافرانی که با پاسپورت به کشور وارد شده‌اند، یکسان نیست.

قیمت موبایل

وی افزود در آن زمان موضوع پاسپورت مطرح نبود. اگر پاسپورت نیز یک مبنا محسوب می‌شد، هر مسافری که از یک کشور خارجی به ایران سفر می‌کرد قادر بود یک گوشی مسافری را رجیستری کند، اما در گذشته فروشندگان فقط با کارت ملی سایر افراد می‌توانستند گوشی ها را رجیستری کنند که این عمل همانند قاچاق قانونمند محسوب می‌شود. به بیانی دیگر در آن زمان قاچاقچیان می‌توانستند بدون ثبت سفارش، گوشی را به صورت مسافری در کشور وارد کرده و رجیستری کنند.

توقف عرضه گوشی

افشار فروتن، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه کشور عنوان کرد در حال حاضر دو نوع گوشی مسافری و تجاری به بازار عرضه می‌شوند؛‌ گوشی‌های تجاری توسط تجار و بر اساس مدارکی که ارائه می‌دهند وارد کشور شده و رجیستری می‌شوند، گوشی های مسافری نیز توسط مسافران وارد می‌شود که شخصا باید مراحل رجیستری را انجام دهند. این مقام مسئول افزود اخیرا به دلیل مشکلاتی که در موضوع رجیستری به وجود آمد، شاهد توقف عرضه گوشی به بازار بودیم، اما اکنون این مشکل حل شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. خریدارگوشی a6 2018حافظه 64

  2. چرا چرا شو نمیدوم ولی به ف…. رفتیم همه

  3. هر وقت گفتن ارزون میشه برعکس شد اینم نمونش😁😂

  4. و یه سری مساعل دیگه