مايکروسافت احتمالا مشخصات فني Xbox One را براي رقابت با پلي استيشن 4 ارتقاء خواهد داد

 به نظر می رسد مایکروسافت قصد دارد تمام توانش را به کار گیرد تا قبل از ارائه نسخه نهایی Xbox One فاصله میان این دستگاه و پلی استیشن ۴ قدرتمند و انکار ناپذیر سونی را به گونه ای پر کند.البته این خبر چندان تازه ای نمی تواند باشد. زیرا هر جوینده بی غرضی که عنوان «گیمر» بر بوردهای چاپی مغزش حک شده باشد، ایکس باکس وان را محصولی ناامید کننده می داند.

کنسول نسل آینده مایکروسافت سعی کرده به جای یک کنسول بازی واقعا قدرتمند و چیزی که سالها طرفداران منتظرش بوده اند؛ هم یک ابزار سرگرمی خانگی باشد و هم یک دستگاه تلویزیونی ست-اپ باکس با قابلیت های افزوده باشد. اما از دیگر سو، پلی استیشن ۴ سونی تمرکز اصلی خود را بر «بازی» گذارده است.

و این گونه است که یک سخت افزار قدرتمند اختصاصی کنسول را می بینیم که با طراحی جذاب و قابل توسعه کنسول بازی همراه شده است. حافظه GDDR5 یکپارچه که به راحتی در اختیار CPU و GPU قرار دارد، بسیار کاربردی تر از مدل eSRAM پیچیده استفاده شده در مایکروسافت است.

علاوه بر این، هنگام نگاه به مشخصات فنی PS4 در می یابیم که تقدم با GPU (واحد پردازش گرافیک، یکی از مهمترین بخش های هر کنسول بازی!) و رم است. که این باعث برتری مشهود آن بر راه حل های مورد استفاده در ایکس باکس وان شده است.

مایکروسافت نه تنها GPU کوچکتری در این محصول به کار برده (PS4 از جی پی یو تولیدی AMD بهره برده که تعداد هسته های پردازشی آن ۵۰ درصد بیشتر است و اندازه بزرگتری هم دارد.) بلکه از رم بسیار ارزان DDR3 هم استفاده می کند که در این دوره می توان آن را در میان کنسول های بازی منقرض شده دانست. این نوع رم تنها یک سوم پهنای باند رم های فوق سریع GDDR5 مورد استفاده در PS4 را برای کاربر فراهم می آورند.

و در نهایت اینکه ایکس باکس وان درون جعبه ای بزرگتر قرار گرفته، از یک آداپتور برق بیرونی بهره می برد، بدون حق انتخاب باید Kinect 2.0 را هم بخرید که ۱۰۰ دلار قیمت اضافی را به شما تحمیل می کند.

و برای آنها که می خواهند با بهانه کردن رکود و کندی GDDR5 شما را گمراه کنند و بگویند که این رم باعث زمین گیر شدن کنسول خواهد شد، تنها همین پاسخ مارک کِرنی، معمار PS4 کافی است:

    کندی GDDR5 به طور مشخص بیشتر از کندی DDR3 نیست. و از نظر GPU… البته که این گونه است، جی پی یو ها به گونه ای طراحی شده اند که دامنه تحمل کندی و رکود خارق العاده ای داشته باشند، لذا نمی توانم تصور کنم که این یکی از عوامل موثر نباشد.

حال بگذارید نگاهی به اخباری داشته باشیم که از گوشه و کنار درباره کنسول پیش روی مایکروسافت شنیده می شود. گفته می شود این شرکت قصد دارد هنگام فروش این کنسول در اواخر سال جاری، در نسخه نهایی ایکس باکس وان از ۱۲ گیگابایت رم DDR3 استفاده کند.

شاید بتوان دلیل اصلی افزایش رم توسط مایکروسافت را این دانست که در نسخه های ویژه توسعه دهندگان تنها ۵ گیگابایت از کل ۸ گیگابایت رم دستگاه قابل دسترسی و استفاده بود. در مقام مقایسه، PS4 تقریبا ۷ گیگابایت از رم ۸ گیگبایتی خود را در اختیار کاربر می گذارد. شنیدن داستان اکتفای سونی به ۸ گیگا بایت رم هم خالی از لطف نیست:

    این خود مساله مهمی بود که فرآیندهای اجرا شده توسط توسعه دهندگان در کجا اجرا می شوند. لذا ما شروع به جمع آوری بازخوردها کردیم، به آنها گوش دادیم و پس از آن سخت افزار را تغییر دادیم. از آنجایی که این کار مدت زیادی زمان برد، در حقیقت چیزی که اینجا می بینید تنها نتیجه رازداری بسیار بسیار خوب توسعه دهندگان است. به گونه ای که می توانم بگویم تمام شایعات پیشین توسط یک هکر متقلب پخش شد که حتی با ما هم در ارتباط نبود. بلکه سعی کرد برخی توسعه دهندگان را هک کرده و به اسناد سونی و مایکروسافت دست یابد.

و این بسیار خوب است که آنها به این نتیجه رسیدند که باید ۴ گیگابایت را به ۸ گیگابایت ارتقاء دهند. در غیر این صورت، احتمالا امروز مقالات این چنینی در جهت عکس نوشته می شدند.  

البته یک راه حل دیگر محتمل برای مایکروسافت جهت کنار آمدن با مشکل محدودیت رم، بازنگری در اختصاص منابع سیستمی کنسول جدیدش است. به جای اینکه اجازه دهد سیستم عامل و فرآیندهای پس زمینه ۳ گیگابایت از رم را بخورند، مایکروسافت می تواند به صورت بالقوه این میزان را به ۱ تا ۱.۵ گیگابایت محدود کرده و ۶.۵ تا ۷ گیگابایت فضا را برای بازی ها آزاد کند.

همچنین برخی شایعات دیگر به احتمال افزایش سرعت پردازنده مرکزی ایکس باکس وان اشاره می کنند. البته هنوز نمی توان درباره صحت این موضوع اعلام نظر کرد، اما این می تواند از سوی مایکروسافت کاملا پذیرفتنی باشد. متاسفانه این کار هم نمی تواند فواید زیادی برای کاربر داشته باشد، زیرا بخش زیادی از این افزایش سرعت بدون استفاده خواهد ماند، چون GPU ایکس باکس وان در عمل با برخی محدودیت های گرمایی دست به گریبان است.

البته مایکروسافت در فرصت باقی مانده می تواند به تلاش خود بیافزاید تا فاصله میان این دو کنسول را تا حد ممکن کاهش دهد، اما باید مراقب باشد که کل پروژه را نابود نکند. اگرچه تیم توسعه ایکس باکس وان در حال جمع آوری بازخوردهای توسعه دهندگان بازی ساز درباره امکانات مورد نیاز جهت ارتقا این کنسول هستند.
اما مساله اینجا است که به نظر می رسد زمان به نفع مایکروسافت نیست و کمی برای این کارها دیر شده است. آیا این گونه نیست؟

منبع  : extremetech

 

Microsoft may be upgrading the specs of the Xbox One before its release

The Xbox One reveal was so disappointing that it’ll likely go down in history as one of the gaming industry’s most memorable high-profile blunders. Microsoft’s decision to revise its mistakes will also likely go down in gaming history as unprecedented. Now, in what may end up another unprecedented move, Microsoft might be revising the Xbox One’s hardware before it even releases.

For the uninitiated, Microsoft took a few enormous missteps when it announced the Xbox One. The new console would be bogged down by always-online DRM, a mandatory Kinect that is always watching, listening, and can see in the dark, a system to curb the sale of used games, and the same Xbox Gold paywall that currently plagues the Xbox 360. On top of all that, it turned out the Xbox One’s hardware wasn’t all too impressive when compared to its main competitor, the PS4 — and it would cost $100 more than Sony’s more powerful, not-bogged-down-at-all console. After a couple months of standing staunchly against almost everyone’s wishes to knock it off with these restrictions, Microsoft finally caved and removed the always-on DRM and the used games restrictions. So, the Xbox One would no longer have draconian restrictions, but still suffered from the problem of being an underpowered, more expensive console than its competitor.

Consoles don’t usually go through major hardware horsepower revisions during their lifecycle — they generally just lose some weight and use your power more efficiently. It’s also extremely rare for a console to undergo a hardware revision after its official announcement. After Microsoft relented and gave up on its dream of a locked-down, heavily restricted console, reports are suggesting that Microsoft will now give up on its hardware dream before the console even releases, and change its specs in order to not only better compete with Sony, but to better justify that $500 price tag.

Mattrick Xbox One

The Examiner is reporting that a source claims the Xbox One’s GPU will get a bump in clock speed, and the 8GB of DDR3 RAM will increase to 12GB. Additionally, the Xbone development team is asking designers what other changes to the console they’d like to see — which comes off as a little desperate, especially considering the hardware is supposed to release in around four months.

The RAM rumor seems to have originated from the Xbox One dev kits shipping with 12GB of RAM. However, the source claims that the retail kits do not pack that much RAM. The source also notes that the clock speed increase is the result of Microsoft “giving off the impression” that this took place.

While it may seem very odd for high-profile hardware to backtrack on its announced specs only a few months before its release, we wouldn’t be surprised by anything Microsoft does with the Xbox One anymore. Whether it’s a power boost, a price cut before release, or finally removing the Xbox Gold paywall, Microsoft still needs to clean up its image ever since it got tarnished from the console reveal. If there’s one thing Microsoft will surely retain, though, it’s that you can bet your Xbox One will have a lot of games that feature marines.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*