کپسول کرو دراگون SpaceX

کپسول کرو دراگون SpaceX با چهره‌ای گداخته اما سالم به زمین بازگشت

کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) پس از یک هفته ماجراجویی، در اقیانوس اطلس فرود آمد. این کپسول فضایی متعلق به شرکت اسپیس ایکس، پنج روز اخیر را در اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراند و بازگشت به خانه، حسن ختامی برای ماموریت آزمایشی موفقیت‌آمیز آن بود.

یازدهم اسفند ماه (2 مارس)، کپسول کرو دراگون در قالب ماموریت دمو-1 (Demo-1) به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) رهسپار شد تا مرحله تازه‌ای از پرواز‌های فضایی آمریکایی‌ها آغاز شود. پس از به پایان رسیدن پروژه شاتل در سال 2011، ناسا به همکاری با شرکای تجاری خود مشغول بود تا شیوه جایگزینی را برای انتقال فضانوردان و تجهیزات به ISS راه‌اندازی کند. در این سال‌ها، عملیات حمل و نقل با اتکا به فضاپیمای روسی سایوز انجام می‌گرفت.

«جیم برایدنستاین» رئیس ناسا، پایان موفق نخستین ماموریت کپسول کرو دراگون را نقطه عطفی در پروازهای فضایی توصیف کرد و گفت:

من می‌خواهم یک بار دیگر به اعضای ناسا و اسپیس ایکس برای هفته فوق‌العاده‌ای که پشت سر گذاشتند تبریک بگویم. پروژه کامرشال کرو، ما را یک گام دیگر به اعزام فضانوردان آمریکایی با راکت‌های آمریکایی و از خاک آمریکا به فضا، نزدیک‌تر می‌کند. من به کار بزرگی که برای رساندن ما به این نقطه انجام شد، افتخار می‌کنم.

ناسا همراه با شرکای خود روی پروژه کامرشال کرو (CCP) کار می‌کند و هدف آن، دستیابی به راهی ایمن و مقرون به صرفه برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی است؛ البته در آینده، مقاصد تازه‌ای هم در منظومه شمسی تعریف خواهند شد. به هرحال انجام امور به این صورت برای ناسا تازگی دارد.

کپسول کرو دراگون ، راه را برای عدم وابستگی ناسا به فناوری روسی سایوز باز کرد

پیش‌تر این سازمان کلیه مراحل طراحی، تست، تولید و پرتاب فضاپیماها را از طریق شرکت‌های وابسته به خود انجام می‌داد. در پروژه کامرشال کرو اما، انعطاف بیشتری به خرج داده و طراحی فضاپیما را به کمپانی‌های تجاری واگذار کرده است. این رویکرد، مشوقی برای شرکت‌ها شد تا نهایت توان خود را برای تحقق اهداف فضایی به کار بگیرند. حالا اسپیس ایکس و بوئینگ، به دو شریک قابل اتکا برای ناسا تبدیل شده‌اند.

دمو-1 ماموریتی بدون سرنشین بود که برای تست و تطبیق دادن کرو دراگون با شرایط پرواز اجرا شد. این کپسول که حامل آذوقه، تجهیزات و یک ماکت انسان (با سنسورهایی برای جمع‌آوری اطلاعات) بود؛ در جریان عملیات به طور اتوماتیک به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد.

فضانوردان مستقر در ISS نیز، این فرصت را یافتند که با روند کار آشنایی پیدا کنند. کپسول کرو دراگون پس از 5 روز اتصال به ایستگاه، از آن جدا شد و با فرود در فاصله 320 کیلومتری از سواحل فلوریدا، روز گذشته به زمین بازگشت.

کپسول کرو دراگون SpaceX

«استیو استیش» یکی از مدیران CCP درباره ماموریت کرو دراگون می‌گوید:

اگر به عظمت این پرواز و مقدمات کار فکر کنید، از مهیا کردن اتاق کنترل و ساختن کپسول گرفته تا آماده‌سازی راکت فالکون 9، آنالیزها و پشتیبانی عملیات؛ می‌بینید که چه کار بزرگی انجام شده است. اعضای تیم ناسا و اسپیس ایکس نه تنها برای تدارک مقدمات پرتاب، بلکه در نحوه مدیریت پرواز نیز همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داشتند.

«بنجی رید» مدیر ماموریت کرو در کمپانی SpaceX نیز ورود کپسول به جو زمین، باز شدن چترهای نجات و فرود آن در آب را بی‌عیب و نقص توصیف کرد:

همه چیز در زمان مقرر و دقیقا مطابق انتظار پیش رفت. لحظات بسیار زیبایی بود.

گام بعدی، پرتاب کپسول سرنشین‌دار دراگون به ISS در تابستان 2019 است. این ماموریت آزمایشی 14 روزه، دمو-2 نام دارد و با حضور دو فضانورد آمریکایی به اسامی «باب بنکن» و «داگ هرلی» اجرا می‌شود. پس از آن، فضانورد ناسا «مایک هاپکینز» نخستین مسافری خواهد بود که با کپسول اسپیس ایکس، عازم ایستگاه فضایی برای انجام یک ماموریت رسمی خواهد شد.

کپسول کرو دراگون با وجود آثار سوختگی ناشی از ورود به جو زمین، وضعیت خوبی دارد و در حال ریکاوری است. با این اوصاف باید گفت که موفقیت، به یک عادت برای اسپیس ایکس تبدیل شده است. حالا همگان در آمریکا سرمست از پایان خوش این ماموریت‌اند؛ از دموکرات‌ها گرفته تا جمهوری‌خواهان و چه بسا رئیس جمهور ایالات متحده. البته شاید روس‌ها ناراضی باشند، چرا که در حال از دست دادن یک مشتری هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. درود منم این ماموریت موفقیت آمیز رو تبریگ میگم!
    🙂

    • به کی ؟؟؟
      اگر میخوای به ناسا و اسپیس اکس تبریک بگی بهتره به این دو سازمان و شرکت ایمیل بزنی .
      بعید بدونم اونا به این صفحه بیان و اگرم بیان به نظرم فارسی بلد نیستن متاسفانه