سفید چاله

سفید چاله یا White Holes چیست؟

سفید چاله یا White Holes یکی دیگر از اسرار بزگ کیهان و یک ویژگی فرضی است که در مقابل سیاه چاله ها قرار دارد. اما سفید چاله چیست و چه تفاوتی با سیاه چاله های فضایی دارد؟

سفید چاله ها یا White Holes در مواردی آنچنان اسرارآمیز و پیچیده هستند که گوی سبقت را از سیاه چاله ها می ربایند و با درک و فهم انسان بازی می کنند.

احتمالا دیگر همه شما می دانید که سیاه چاله ها مدفن ستارگان مرده هستند. عجیب ترین ویژگی آنها نیز تمایل سیری ناپذیرشان در بلعیدن مواد مختلف و حتی فوتون های نوری است.  آنها همه چیز را به درون خود فرو می برند و اجازه خروج به هیچ ماده ای که وارد سیاه چاله شده باشد داده نخواهد شد.

جرم آنها آنچنان سنگین است که همه چیز را به سمت خود می کشند. هر ماده ای که به افق رویداد یک سیاه چاله نزدیک شود باید مرگ خود را حتمی بداند. اما سیاه چاله ها تنها چاله های کیهانی نیستند. آنها یک چاله رقیب دارند که به سفید چاله های موسومند.

به راستی سفید چاله ها چه ویژگی دارند؟ آیا آنها هم مواد را به درون دهلیزهای اسرارآمیز خود می فرستند؟ جواب اخترشناسان منفی است. سفید چاله ها در واقع تکینگی بدون جرم هستند که مطلقا تمایلی به بلعیدن ندارند.

ماهیت سردرگم سفید چاله ها

از ابتدای دهه ۷۰ میلادی ستاره شناسان بحث های پر رونقی در خصوص سفید چاله ها را آغاز کردند. آنها اعتقاد دارند در حالیکه سیاه چاله ها مانع از فرار هر چیزی می شوند و آن را به درون خود فرو می برند، سفید چاله ها بر عکس عمل کرده و اجازه ورود به هیچ ماده ای را نمی دهند. آنها هر ماده ای را به بیرون پرتاب خواهند کرد. در یک کلام راهی برای خروج از سیاه چاله ها و ورود به سفید چاله ها وجود ندارد.

آنها بشدت انرژیک هستند و حجم باور نکردنی از تشعشعات را در هر لحظه وارد جو می کنند. انگار که نوار ویدیویی از فعالیت یک سیاه چاله را به عقب باز گردانید. به نظر می رسد همان قانون فضازمان و گرانشی که منجر به شکل گیری سیاه چاله ها شده، فرم دهی به سفید چاله ها در کیهان را نیز باعث شده است.

اما تاکنون هیچ سفید چاله ای توسط اخترشناسان مشاهده نشده است. در این صورت آیا با قاطعیت می توان گفت که این پدیده در کیهان وجود دارد و یا اینکه وجود سفید چاله ها تنها در سطح نظری قابل تصور است؟

یکی از ابهاماتی که در خصوص سفید چاله های وجود دارد روند شکل گیری آنهاست. تاکنون دنیای علم نتوانسته است پاسخی در خور به این سوال بدهد که سفید چاله های چگونه شکل می گیرند.

مدل های مختلفی برای شکل گیری سیاه چاله ها وجود دارد که در مواردی مورد اجامع نظر دنیای علم قرار گرفته است، اما روند شکل گیری سفید چاله ها همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

اگر با تکنیگی شروع کنیم و به عقب برگردیم باید روند آنتروپی را معکوس تصور کنیم، که خلاف قانوت دوم ترمودینامیک است. به هر حال ستاره شناسان عقیده دارند با تکینگی نمی توان به نحوه شکل گیری سفید چاله ها رسید.

برخی دیگر از دانشمندان نیز اینگونه مطرح کرده اند که سفید چاله ها همان فوران ها و یا انفجارهای اشعه گاما هستند. این نوع فوران ها یکی از درخشان ترین و پر انرژی ترین رویدادهای کیهانی هستند که می توانند ظرف ۱۰ ثانیه انرژی معادل انرژی ساطع شده از خورشید طی میلیاردها سال را وارد کیهان نمایند.

در سال ۲۰۱۱ دو اخترفیزیک دان ادعا کردند که فوران های اشعه گاما احتمالا سفید چاله هستند. با این وجود ستاره شناسان ناسا احتمال می دادند که این فوران ها، سیاه چاله هایی در روند شکل گیری خود بوده اند. در مجموع احتمال سفید چاله بودن این فوران ها بسیار پایین است.

ایده دیگری نیز طی این چند سال مطرح شد که بر اساس آن بیگ بنگ یا همان مهبانگ خود نیز یک ابر سفید چاله بوده است، اما این ایده هم تنها در سطح یک نظریه باقی ماند. فرضیه دیگری این اواخر مطرح شده که طرفداران بسیاری دارد، بر اساس این فرض، یک سفید چاله در واقع دوران پیری یک سیاه چاله محسوب می شود.

همه این مدل ها و ایده پردازی ها تلاش هاییست برای فهم چگونگی شکل گیری سفید چاله ها. همه فرضیات و نظریاتی که در خصوص نحوه شکل گیری سفید چاله ها ارائه شده تنها احتمالات ریاضی هستند و صرفا در دنیای ریاضی قابل توجیهند. شاید در دنیای ریاضی این پدیده ها قابل مشاهده باشند، اما در دنیای واقعی هنوز ردی از آنها دیده نشده است.