واردات محصولات اپل

واردات محصولات اپل ممنوع می‌شود؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت واردات محصولات اپل به صلاح کشور نیست؛ چراکه محصولات این شرکت آمریکایی بدون گارانتی و خدمات پس از فروش در کشور عرضه می‌شوند و محدودیت‌های آن نیز در حال افزایش است.

در هفته‌های اخیر شاهد اعمال محدودیت‌های جدید اپل علیه توسعه‌دهندگان ایرانی بوده‌ایم که بر اساس آن دسترسی کاربران به اپلیکیشن های ایرانی مسدود شده بود. البته در گذشته توسعه‌دهندگان ایرانی محصولات خود را با استفاده از پلتفرم وب برای کاربران عرضه می‌کردند که این مسیر نیز مسدود شده است. در حال حاضر کاربران ایرانی به اپلیکیشن‌های ضروری چون بانکی، ارتباطی، خدماتی و پیام رسان های داخلی مبتنی بر سیستم عامل آی او اس دسترسی ندارند.

واردات محصولات اپل به صلاح کشور نیست

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص محدودیت‌های جدید اپل علیه اپلیکیشن های ایرانی در اپ استور عنوان کرد ما در گذشته نیز توصیه کرده‌ایم که استفاده از محصولات اپل باید در کشور مدیریت شود و در این زمینه با وزارت صنعت نیز مکاتبه کرده بودیم. این مقام مسئول با اشاره به ارزش 2 میلیارد دلاری واردات محصولات اپل در سال گذشته افزود چنین وارداتی در صورتی انجام می‌شود که برای واردات بسیاری از محصولات با ارزشی کمتر از این میزان، از طرف خارجی تعهد گارانتی، پشتیبانی و نگهداری اخذ می‌شود، اما محصولات اپل بدون گارانتی و پشتیبانی هستند.

واردات محصولات اپل

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه عنوان کرد تعهدات گارانتی و پشتیبانی در میزان هزینه‌های شرکت بزرگ سهم 10 تا 15 درصدی دارد؛ از این رو شرکت اپل محصولات خود را حدود 10 تا 15 درصد گران‌تر به ایران عرضه می‌کند و این در شرایطی است که دسترسی به بخش زیادی از خدمات خود را برای کاربران ایرانی مسدود کرده است. وی افزود در بازار، محصولات مشابه اپل با قیمت ارزان‌تری وجود دارند و واردات محصولات اپل به صلاح کشور نیست. دولت باید تصمیمی را در خصوص واردات محصولات اپل اخذ کند تا در واردات آن‌ها محدودیت اعمال شود یا شرکت اپل حقوق شهروندان ایرانی را رعایت کند.

فروش گوشی های اپل کاهش پیدا کرد

ابوالحسن فیروزآبادی در ادامه افزود میزان فروش گوشی های آیفون در ایران کاهش پیدا کرده است، البته ممکن است دلیل آن افزایش نرخ ارز باشد، اما محدودیت‌های اپل باعث می‌شود تا کاربران ایرانی از خرید آن صرف‌نظر کنند. وی افزود چنین محدودیت‌هایی به بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی آسیب زده است و ما باید این موضوع را پیگیر باشیم تا چنین اتفاقی برای اپلیکیشن‌های اندرویدی رخ ندهد؛ چراکه ما از اپل تعهدات لازم را دریافت نکرده‌ایم و چنین شرایطی ممکن است برای سایر محصولات آمریکایی در کشورمان نیز به وجود آید. وی در پایان خاطرنشان کرد اقدام اپل یک اقدام سازمان‌دهی شده است و حتی می‌توان آن را یک اقدام سیاسی تلقی کرد.