آریو

برلیانس بخریم یا آریو ؟

اگر در سایت دیوار قیمت خودرو را به زیر 100 میلیون تومان محدود کنیم شاهد ردیفی از خودروهای ایرانی و چینی خواهیم بود. در زمانه‌ای که خرید خودروی خارجی نیاز به حداقل 200 میلیون تومان پول نقد دارد چینی‌ها در ایران خوب می‌تازند. مشتریان ایرانی‌ که تا دیروز با 100 میلیون تومان انتخاب گسترده‌ای بین خودروهای کره‌ای، ژاپنی و حتی اروپایی داشتند حالا باید بین چینی‌ها و خودروهای داخلی یکی را انتخاب کنند.

در بازه قیمتی 90 تا 110 میلیون تومان در بازار ایران دو رقیب چینی به چشم می‌آید؛ برلیانس و آریو. درست است که آریو طراحی خودش را از زوتی چینی و آن هم از تویوتا به قرض گرفته اما رقیب سایپا اریو، یعنی برلیانس یکی از شرکای بی‌ام و است. برلیانس طراحی جدیدتری دارد. این خودرو سال 2013 رونمایی شده ولی زوتی z300   در چین سال 2010 به نمایش در آمده است. این تفاوت را در ظاهر هر دو خودرو هم می‌توان دنبال کرد. آریو یک خودرویی مناسب سلیقه میانسالان اما برلیانس ظاهری جوان‌پسندانه دارد.

موتور برلیانس یک قلب 1.5 لیتری اما موتور آریو 1.6 لیتری است. جالب اینکه هم برلیانس و هم آریو موتور خودش را از میتسوبیشی الهام گرفته‌اند. اما برلیانس 103 اسب بخار تولید می‌کند سایپا آریو 120 اسب بخار را به چرخ‌ها می‌رساند. با همه این‌ها قابلیت‌های کمتر پیشرانه برلیانس با بدنه هماهنگی بیشتری دارند. البته شتاب استاندارد هیچ کدام از آنها با حدود 14.5 ثانیه در 100 کیلومتر رتبه عالی نمی‌گیرد. همچنین هنگام تعویض دنده در سرعت بالا کمی ناهماهنگی بین موتور و جعبه دنده دیده می‌شود. از نظر امنیت هم هر دو خودرو فقط دارای دو ایربگ در جلو هستند. در عوض به خاطر مصرف سوخت کمتر برلیانس باید آن را بیشتر مناسب رانندگی در شهر بدانیم. برلیانس در هر 100 کیبومتر 6.7 لیتر و آریو 7.4 لیتر بنزین می‌سوزاند.

گیربکس هر دو خودرو چهار سرعته و اتوماتیک است و از نظر ایمنی هر دو خودرو از موسسه امنیت خودروهای چینی پنج ستاره دریافت کرده‌اند. سازمان کیفیت استاندارد خودروها در ایران هم به هر دو سه ستاره کیفی داده است.

هر دو خودرو سانروف اتوماتیک دارند اما سایپا اریو به جای تهویه اتوماتیک یک تهویه دستی دارد که امتیاز آن را کاهش می‌دهد. در عوض صفحه نمایشگر آریو با اندازه هفت اینچ ظاهر کابین را چند رتبه ارتقا داده. البته این موضوع که صفحه نمایشگر آن خیلی کند است و قابلیت نمایش فیلم HD  را ندارد باید کنار بگذاریم و کمی ظاهربینانه درباره تاثیر آن قضاوت کنیم. کابین برلیانس ساده‌تر از ظاهر آن است. این کابین در دو رنگ کرم و مشکی عرضه می‌شود. در اریو اتوماتیک ما شاهد فرمانی هستیم که دکمه‌های کنترل بیشتری روی آن قرار گرفته. برلیانس یک فرمان هیدرولیکی دارد اما در برلیانس شاهد فرمان تقویت شده الکتریکی هستیم که معمولا هزینه تعمیر و نگه‌داری کمتری می‌طلبد. این فرمان‌ها تا 90 درصد نیروی کمتری را از پیشرانه می‌گیرند اما با این حال برخی از افراد مدل هیدرولیک و فرمان‌پذیری بیشتری آن را ترچیح می‌دهند.

با این حال میزان واردات یا تولید این خودروها به اندازه‌ای نیست که هر بنگاه خودرو فروشنده‌ مناسبی برای آن بشناسد. به همین دلیل با توجه به کمیاب بودن این دو دستگاه اتومبیل در بازار، سایت دیوار حق انتخاب‌ بیشتری برای خرید آن به مشتری می‌دهد. با وارد کردن نام برلیانس یا آریو در هر زمان می‌توان انبوهی از آگهی‌های فروش آن را در سراسر استان پیدا کرد.

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. دوستان من لوازم یدکی دارم
    کلان لوازم ماشین چینی خیلی سخت گیر میاد وگرونه
    اریو از اولش هم لوازم گیرنمیومد
    الان یه ترموستاتکه یه جنس مصرفی و جزعی است برای اریو بالای 200 هزار تومان هست
    برای مثال ترموستات ترموستات تویوتا مدل های مختلف از 60 تا 85 هست و ماشین های پرتیراژ داخلی مثل ال90 و پارس 20 هزار تومان

  2. هیچ کدوم، تو این وضعیت بازار چرا باید به این آشغال ها پول یک فولکس واگن رو بدیم!!!؟

  3. والا هر کی ماشین چینی خریده راضی بوده

    با سپاس

  4. من پدرم آریو داره.موتور ماشین خیلی خوب و برو هستش ولی اگه وزن خودرو توسط سرنشین و بار اضافی سنگین تر بشه از شتاب ماشین خیلی کم میشه..فضای داخلی ماشین نسبت به هم قیمتهاش یک سروگردن بالاتره و خیلی کابین و صندوق بزرگ و راحتی داره..مدلی که ما داریم سانروف نداره و از مانیتور هفت اینچی خبری نیست و به یک ضبط رادیو فلش خور بسیار ساده و ارزان اکتفا شده(ورودی AUX نداره)…ماشین ایمن و خوبی هستش و اگه مقداری اضافی خرجش کنید خیلی بهتر میشه ولی در هر حال ماشین خیلی گرون شده و اکثر آرزو به دل برای داشتن یک ماشین خوب میمونیم…برلیانس H330 رو خبری ندارم ولی به نظر مقداری گرونتره