جاذبه های گردشگری ایران

در نوروز 98 به دیدن کدام جاذبه های گردشگری ایران برویم؟

بسیاری از مردم برای ایام نوروز به دنبال برنامه‌ریزی مسافرت‌های خارجی هستند، اما جاذبه های گردشگری ایران بسیار جذاب بوده و با هزینه بسیار کم می‌توان از ایام نوروز 98 لذت برد. در این مقاله با برخی از شهرهای گردشگری ایران آشنا می‌شویم.

علاقه‌مندان به گردشگری می‌توانند از تعطیلات ایام نوروز استفاده کرده و با نقاط مختلط کشورمان آشنا شوند. در شهرهای مختلف کشورمان جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مناسب از تمامی آن‌ها بازدید کرده و با آداب‌ورسوم مناطق مختلف کشورمان آشنا شوند. بسیاری بر این باورند که هدف از سفر کردن مقصد آن نیست، بلکه زمانی که خانه خود را به سمت مقصد ترک می‌کنید، سفرتان شروع می‌شود و باید از طول سفر و محیط اطراف آن لذت ببریم. استراحت در دل طبیعت بسیار لذت‌بخش بوده و در روحیه افراد نیز تاثیرگذار است. در ادامه با مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ایران آشنا می‌شویم.

معرفی جاذبه های گردشگری ایران

شهر ورزنه

جاذبه های گردشگری ایران

شهر ورزنه در بخش بن‌رود اصفهان قرار دارد و از آن به عنوان سفیدترین شهر ایران یاد می‌شود؛ چراکه در این شهر تاریخی ایران تمامی زنانش به صورت سنتی از چادر سفید استفاده می‌کنند. شهر ورزنه در مجاورت تالاب بین‌المللی گاوخونی قرار گرفته است و از سایر لقب‌های این شهر می‌توان به شهر کبوترهای سفید اشاره کرد. مسجد جامع تاریخی و پل تاریخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ورزنه محسوب می‌شوند.

نفیسی، یکی از تاریخ‌نگاران در توصیف پوشش زنان شهر ورزنه عنوان کرد:

رنگ سفید در نظر ایرانیان قدیم ارزش دینی داشته است و روحانیون زرتشت لباس پنبه‌ای می‌پوشیده و نوار با ارزش مقدسی از جنس پنبه را در میهمانی‌ها بر گردن می‌آویختند.

سیروس شفق، نویسنده کتاب جغرافیای اصفهان نیز نوشته است:

زنان ورزنه بدون استثنا چادر سفید به سر می‌کنند که معرف گرمای شدید تابستانی است. باور بعضی بر این است که چون از زمان‌های گذشته ورزنه محل کشاورزی و کشت محصولاتی همچون پنبه بوده است، امکان تهیه چادر سفید از نخ آن بسیار آسان بود.

نشتیفان

جاذبه های گردشگری ایران

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایران شهر نشتیفان است. این شهر در جنوب شرقی شهرستان خواف استان خراسان رضوی قرار دارد. شهر نشتیفان به آسیاب‌های بادی قدیمی خود معروف است که از بادهای 120 روزه سیستان نیروی خود را دریافت می‌کردند. از این رو به این شهر، دیار آسباد‌ها می‌گویند. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آسباد‌های نشتیفان، مسجد جامع این شهر و قبرستان‌هایی که به روش مقبره‌های زرتشتیان باستان اطراف شهر وجود دارند، اشاره کرد. همچنین شهر نشتیفان به عنوان مرکز اصلی تولید عمده نهال در سطح کشور محسوب می‌شود.

آباده

جاذبه های گردشگری ایران

شهر آباده یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می‌شود که برای سفرهای نوروزی مناسب است. شهر آباده در مرکز شهرستان آباده استان فارس قرار دارد. در سال 1397 به آباده لقب شهر جهانی منبت اعطا شد؛ چراکه منبت‌های شهر آباده در جهان بسیار مشهور بوده و حتی نمونه‌هایی از آن در موزه‌های معروف جهان قرار دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر آباده می‌توان از آرامگاه خواجه عکاشه، خرفخانه آباده، عمارت کلاه فرنگی آباده، تیمچه صرافیان، تیمچه مسعودی، تپه‌های باقرآباد، تپه‌های قلعه کهنه رحمت‌آباد، قلعه سورمق، کلاه فرنگی سورمق، قبور خورشیدی در کوه خواجه و کوه‌های پشت آن، قلعه گبری، کاروانسرای شورجستان، نخستین سد قوسی جهان در ایزدخواست، دژ ایزدخواست، کاروانسرا، پل صفوی ایزدخواست و کاخ بهرام سورمق نام برد.

شهر بهار

شهر بهار به عنوان یکی از شهرهای استان همدان محسوب می‌شود. مدارک زیادی وجود دارد که این شهر تاریخی میزبان افراد مشهوری چون ستارخان (سردار ملی)، باقرخان (سالار ملی) و جعفرخان زند (پدر لطفعلی خان زند و یکی از فرمانروایان زندیان) بود. دشت‌های شهر بهار بسیار معروف بوده و از مهم‌ترین آن‌ها دشت کوزه‌کولان است. دشت کوزه‌کولان در گذشته‌های دور در مجاورت مسیر ارتباطی پایتخت کشور ماد‌ها به سمت مغرب و جنوب غربی ایران قرار داشت.

یکی دیگر از دشت‌های شهر بهار، دشت قرق است. در چندین سال گذشته در این دشت، تالاب زیبایی وجود داشت که در دوره هخامنشی با نام دریاچه زراومند و در عصر ساسانیان با نام بهرام‌آوند معروف بود. در برخی از متون تاریخی عنوان شده است در این دشت باتلاقی وجود داشت که بهرام گور به همراه اسب خود در این باتلاق عمیق گرفتار می‌شود و کسی نیز نمی‌توانست آن را نجات دهد.

شهر خمام

جاذبه های گردشگری ایران

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایران شهر خمام واقع در استان گیلان است. در گذشته شهر خمام را با نام شهر خوبان می‌شناختند. این شهر یکی از بخش‌های تابع شهرستان رشت است. در دوران نهضت جنگل، شهر خمام به یک شهر نظامی و استراحتگاهی برای لشگریان جنگل تبدیل شده بود. این شهر در مسیر راه ارتباطی شهرهای رشت و بندر انزلی قرار دارد که مرداب دهنه سر، عمارت تاریخی چوکام، مسجد و بقعه امامزاده حسن جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند.

شهر گراش

جاذبه های گردشگری ایران

شهر گراش یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می‌شود که می‌تواند مقصد گردشگری شما در ایام نوروز باشد. شهر گراش در منطقه ناودیسی زاگرس چین‌خورده واقع در جنوب استان فارس قرار دارد. کوه کلات به عنوان نماد شهر گراش محسوب می‌شود؛ زیرا بنای اولیه شهر گراش در اطراف قلعه همایون دژ که در بالای کوه کالات قرار دارد، تشکیل شده است. برکه کل (بزرگترین آب‌انبار ایران)، قلعه همایون دژ، سد تنگ آب، برکه حاج اسدالله، مجموعه تاریخی هفت برکه، تپه باستانی گال، مسجد آخوند و حمام دهباشی جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر گراش محسوب می‌شوند.

شهر دلوا

جاذبه های گردشگری ایران

شهر دلوا یکی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر محسوب می‌شود. در گذشته این شهر را با نام دلهر و دلر نیز می‌شناختند. گفتنی است شهر دلوا زادگاه رئیسعلی دلواری، رهبر قیام جنوب در تنگستان است. موزه رئیسعلی دلواری یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شهر دلوا محسوب می‌شود که ساختمان این موزه محل زندگی و خانه رهبر قیام جنوب در تنگستان بوده است.

شهر سرخه

شهر سرخه در استان فارس قرار دارد و یکی از شهر‌های منطقه کهن قومس محسوب می‌شود. چهل ستون سرخه، حمام بیرون دژ، قلعه جهان آباد، بقعه پیر غریب، کاروانسرای لاسجرد، امامزاده سید محمد‌بن زید، قلعه افتر، آرامگاه اعلاء‌الدوله و درویش‌محمد، یخچال حاج اسدالله عزیزی، مجموعه تاریخی روستای بیابانک، آسیاب چهارم (حاج وردی) و خانه کرکه‌آبادی بیابانک از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شهر سرخه محسوب می‌شوند.

شهر گتوند

جاذبه های گردشگری ایران

از دیگر جاذبه های گردشگری ایران می‌توان به شهر گتوند اشاره کرد که در استان خوزستان قرار دارد. قلعه رستم، تپه باستانی چغا، گچ سنگی، آسیاب‌های راک، سنگ اژد‌ها یا برد اژدها، کوه طبل خانه، دخمه‌ها یا خرفخانه‌ها و گلو گرد از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شهر گتوند است.

شهر جالق

جاذبه های گردشگری ایران

شهر جالق در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که در گذشته در آن 8 قنات وجود داشت و به همین دلیل به آن شهر گلشن می‌گویند. قلعه شیشه ریز، مجموعه گنبد‌های کوهکن، قلعه دادمحمد، قلعه سردار شیرمحمد، قلعه سرکوه، کوه الله اکبر و خرابه‌های قدیمی شهر از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شهر جالق شناخته می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. به برکت دولت تدبیر وامید روحانی شکممون سیر نگهداریم خیلی …. مسافرت و جاهای گردشگری پیشکش…………. علی برکت الله