قیمت بلیط

دلیل تفاوت قیمت بلیط ایرلاین‌ها در مسیرهای یکسان

بر اساس گفته معاون سازمان هواپیمایی کشور، با توجه به صنعت بزرگ هواپیمایی، تفاوت قیمت بلیط هواپیما در مسیرها امری طبیعی است، البته این تنوع در قیمت‌ها به دلایل مشخصی اتفاق می‌افتد. هواپیماهایی از ایرلاین‌های مختلف با قیمت‌هایی متفاوت در بلیط‌ها، شبکه عظیمی از انواع بلیط هواپیما (از گران‌ترین آن‌ها تا ارزان‌ترین‌شان) را در اختیار مسافران قرار می‌دهند که با مقایسه آن‌ها می‌توانید بلیط مورد نظر خود را انتخاب کنید.

با توجه به متفاوت بودن نرخ بلیط مسیرهای مختلف در هر ایرلاین، ایرلاینی که برند معتبرتری دارد، طبعا خوش‌نام‌تر است و مقبولیت بیش‌تری نیز بین مردم دارد؛ پس می‌تواند مسافران بیش‌تری جذب کند و از سوی دیگر به توسعه ناوگان خود نیز بپردازد. در این سیستم با متنوع سازی و آزادسازی نرخ قیمت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی در بازار رقابتی به دنبال ارتقاء کیفیت و جذب مسافر بیش‌تر خواهند بود. در چنین فضایی ایرلاین‌ها در قبال تاخیرات نیز ملزم به ارائه بلیط‌های تخفیف‌دار هستند که در گام‌های آتی، به صورت پرداخت مابه‌التفاوت نقدی به مسافران در نظر گرفته شده است. در واقع با ایجاد رقابت سالم و واقعی در آزادسازی، ایرلاین‌ها بسته‌هایی را ارائه می‌دهند که قطعا مزایای آن نسبت به آئین‌نامه حقوق مسافران فراتر است.

خرید بلیط

عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید بلیط هواپیما

در میان شرکت‌های هواپیمایی مختلف با کیفیت و خدمات متفاوت، قیمت یک بلیط بر اساس معیارهای  متعددی محاسبه می‌شود. در واقع عواملی از جمله کلاس پروازی، شرکت هواپیمایی، نوع بلیط هواپیما (سیستمی و چارتری) و زمان سفر در قیمت خرید بلیط هواپیما تاثیرگذار است که در ادامه هر یک از این عوامل به صورت دقیق‌تر بررسی خواهد شد.

1. کلاس پروازی: بلیط‌ هواپیما در انواع پروازها معمولا تحت 3 کلاس پروازی معمولی، تجاری و فرست‌کلاس به فروش می‌رسد که به ترتیب شامل ارزان‌ترین تا گران‌ترین صندلی‌های یک پرواز می‌شود. تفاوت قیمت‌ها بر اساس کلاس پروازی، در خدمات و امکانات ارائه شده متناسب با هر بلیط است و بیش‌ترین تاثیر را در تعیین قیمت بلیط‌ها دارد.

2. شرکت هواپیمایی: در حال حاضر 22 شرکت هواپیمایی مختلف با میزان فعالیت‌های متفاوت در ایران مشغول ارائه خدمات به مسافران هستند. هرچه میزان فعالیت و مسیرهای تحت پوشش یک ایرلاین بیش‌تر باشد، هزینه رزرو بلیط هواپیما در آن ایرلاین بیش‌تر خواهد بود؛ برای مثال ایرلاین‌های ماهان، ایران‌ایر و آسمان با بیش‌ترین تعداد پرواز، دارای بلیط هواپیمای گران‌تری هستند.

3. نوع بلیط هواپیما: از دیگر موارد تاثیرگذار در قیمت خرید بلیط هواپیما، نوع بلیط است که به دو نوع سیستمی و چارتری تقسیم می‌شود. قیمت بلیط‌های سیستمی در طول سال ثابت هستند و گاهی تغییری جزئی دارند؛ این در حالی است که در پروازهای چارتر، احتمال تغییر قیمت و میزان این تغییر بسیار بالاست. به طور کلی می‌توان گفت که بلیط چارتری در اغلب موارد از بلیط سیستمی ارزان‌تر است.

4. زمان سفر: در حوزه اقتصاد، هر چه تقاضا برای یک کالا بیش‌تر باشد، آن کالا گران‌تر عرضه می‌شود و هرچه عرضه و تولید یک کالا بیش‌تر از تقاضای موجود باشد، آن کالا ارزان‌تر خواهد بود. این جریان در سیستم هواپیمایی نیز صادق است؛ بنابراین در ایام و فصولی نظیر ایام عید یا تابستان که افراد تمایل بیش‌تری به سفر دارند، هزینه خرید بلیط هواپیما نیز افزایش می‌یابد. از طرفی دیگر روز و ساعت پرواز نیز در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر است چراکه در ساعات اولیه یا اواخر روز و هم‌چنین اواسط هفته (دوشنبه یا سه‌شنبه) رزرو بلیط هواپیما با هزینه کم‌تری امکان‌پذیر است.

خرید بلیط

چند نکته برای خرید بلیط هواپیما با قیمت و کیفیت مناسب

  • برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما، پروازهای همه ایرلاین‌ها را بگردید و برای پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما قیمت همه بلیط‌های چارتر و سیستمی را با هم مقایسه و بهترین گزینه را انتخاب کنید چراکه نوسان قیمت در سایت‌های مختلف خرید بلیط هواپیما به یک میزان نیست.
  • برای اطلاع از خرید بلیط ارزان لحظه آخری ، از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید زیرا بیش‌تر پیشنهادهای تخفیف یا خرید بلیط لحظه آخری در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام ارائه می‌شوند.
  • برای خریدی حساب شده‌تر، پروازهای ایرلاین‌های متفاوت را جست‌وجو کنید؛ چراکه امکان خرید بلیط با قیمت و خدماتی بهتر وجود دارد.
  • معمولا خرید بلیط هواپیما، هتل، بیمه مسافرتی و… به صورت یک‌جا مقرون به صرفه‌تر است؛ پس به جای خریدن هر یک از آن‌ها از جاهای مختلف، به صورت هم‌زمان خرید کنید.

خوش‌بختانه امروزه با خرید اینترنتی بلیط هواپیما ، قدرت انتخاب و دسترسی به انواع قیمت‌ها و کیفیات موجود به راحتی امکان‌پذیر است چراکه بسیاری از سایت‌های معتبر فروش اینترنتی بلیط هواپیما مانند سایت علی بابا به نشانه https://www.alibaba.ir اطلاعات کامل و جامعی از تمام پروازهای سیستمی و چارتری در زمان‌های مختلف و با کلاس‌های پروازی متفاوت را به صورتی منسجم در اختیار شما قرار می ‌دهند؛ به گونه‌ای که هیچ بلیطی از دید شما پنهان نخواهد ماند و تمامی قیمت‌های پروازهای مختلف در برابر شما خواهد بود.

پایان رپورتاژ آگهی /.