هواپیمای استراتولانچ

بزرگترین هواپیمای دنیا، هواپیمای استراتولانچ اولین پرواز خود را انجام داد

هواپیمای استراتولانچ ، بزرگترین هواپیمای جهان در حال حاضر، با انجام اولین پرواز خود، لقب بزرگترین هواگردی که تاکنون به پرواز درآمده است را کسب کرد.

صبح روز یکشنبه، هواپیمای غولپیکر استراتولانچ برای اولین بار در جریان آزمایشی کوتاه اما باشکوه به پرواز درآمد. این آزمایش پروازی پس از انجام چندین آزمایش حرکت در باند انجام شد. اکنون با گذر از این مرحله، مهندسان پروژه از نتایج حاصل بسیار خشنود به نظر می‌رسند.

هواپیمای استراتولانچ

مدیر اجرائی پروژه هواپیمای استراتولانچ در یک بیانیه خبری گفت “اولین پرواز خارق العاده بود. رخداد امروز باعث پیشرفت ماموریت ما در ایجاد جایگزنی برای سامانه‌های پرتاب زمینی خواهد شد. ما حقیقتا به تیم استراتولانچ، خدمه پرواز امروز، همکارانمان در بخش اسکیلد کامپوزیتس کمپانی نورثروپ گرمان و پایگاه هوایی و فضایی موهاوی افتخار می‌کنیم.”

هواپیمای استراتولانچ

استراتولانچ، هواپیمایی غولپیکر ساخت اسکیلد کامپوزیتس (امروزه بخشی از کمپانی مشهور نورثروپ گرومان)  است. این هواپیما با طراحی دو بدنه که هر کدام دارای 12 چرخ اصلی هستند، پهنای بال 117 متر که بزرگتر از زمین فوتبال آمریکایی است و شش موتور PW4056 با قدرت 252.4 کیلونیوتون برای حمل و پرتاب راکت‌ها هواپرتاب به مدار زمین طراحی شده است. پرتاب راکت به مدار زمین به شکل هواپرتاب هر چند باعث محدودیت در وزن محموله و افزایش ریسک صدمه رسیدن به آن می‌شود، اما دارای مزایایی از جمله کاهش مصرف سوخت و هزینه کمتر است.

هواپیمای استراتولانچ

بنابراین با این که این پرواز عملی خارق العاده بود، اما پرواز به همراه محموله مورد انتظار می‌تواند تاثیر برانگیزتر نیز باشد. راکتی که هواپیمای استراتولانچ حمل خواهد کرد پگاسوس اکس ال (Pegasus XL) نام دارد که پیش از این توسط هواپیماهای استارگیزر (Stargazer) حمل و پرتاب می‌شدند. تفاوت استارگیزر با استراتولانچ در این است که استارگیزر هر بار تنها یک فروند راکت را حمل می‌کند، اما استراتولانچ قادر خواهد بود که تا 3 فروند راکت را نیز همزمان حمل و پرتاب کند.

هواپیمای استراتولانچ

هواپیمای استارگیزر و راکت پگاسوس اکس ال در زیر بدنه آن

به علاوه گفته می‌شود که احتمال دارد راکتی با طراحی مختص به این هواپیما و همچنین یک فضاپیمای قابل بازیابی برای پرتاب از آن نیز توسعه یابد.