اسمارت

اسمارت خودرویی به ظرافت ساعت‌های سوئیس و اطمینان بنز

خودروی اسمارت محصول طراحی مشترک اولیه شرکت ساعت‌سازی سواچ سوئیس و شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان است و نام آن هم از همین همکاری حاصل آمده است.

SMART: Swatch Mercedes ART

از این خودرو تاکنون سه مدل ساخته شده است : اسمارت فورتو ForTwo (دو نفره)، اسمارت فورفور ForFour (چهار نفره) و اسمارت فورتو (دون فره) برقی، که مدل اسمارت فورتو در ایران به صورت محدود توسط نمایندگی‌های بنز عرضه شدند.

مدل اسمارت فورتو دارای سه نسل است :

  • نسل اول از سال 1998 تا 2000 و سپس از 2001 تا 2007 در حال تولید بودند. دارای موتور 3 سیلندر توربوشارژ بودند و در حجم موتور، حداکثر سرعت و قدرت با هم تفاوت داشتند. گیربکس این نسل، 6 دنده نیمه اتوماتیک بود.
  • نسل دوم دارای موتورهای متنوع بودند: انواع موتورهای توربو، باراباس، ام اچ دی و سی دی آی و همه این موتورها بنزینی با حجم 800 سی سی بودند.
  • نسل سوم که در ایران توزیع شدند، از نظر ظاهر و فنی با نسل‌های قبل تفاوت دارد. به عنوان مثال عرض آن کم شده و داشبورد آن خیلی منظم‌تر و مدرن‌تر شد و در طراحی آن از آپشن‌های بنز کلاس C استفاده گردید.

مشخصات فنی

مشخصات فورتو ForTwo که در ایران به فروش رسید عبارتند از:

نوع موتور3 سیلندر 12 سوپاپ خطی
حجم موتور۸۹۸ سی سی توربوشارژ (یا 1000 سی سی بدون توربوشارژ که بدون توربوشارژ قدرت کمتری تولید می کند)
گیربکساتوماتیک 6 دنده و یا 5 دنده دستی
حداکثر قدرت89 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه (توربو شارژ)
حداکثر گشتاور135.58 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه (توربوشارژ)
0 تا 100 کیلومتر در ساعت10.7 ثانیه(گیربکس دستی)
حداکثر سرعت145 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی(داخل و خارج شهر)4.9 لیتر در 100 کیلومتر
سیستم ترمزجلو دیسکی و عقب کاسه ای
سیستم های ایمنی9 ایربگ اطراف راننده و سرنشین جلوو شیشه عقب و سیستم های ترمز EBD و ABS

طراحی داخلی

اسمارت

همانگونه که از نام این خودرو یعنی ForTwo مشخص می‌شود، این خودرو دو نفره است. دو صندلی این خودرو، دارای تنظیم دستی و راحت هستند. داشبورد، دارای رنگ‌های مختلف متناسب با رنگ بدنه بوده و نشانگرهای گرد آن فضای کوچکی را اشغال کرده‌اند. صفحه نمایش لمسی در مدل‌های جدید و دکمه‌های روی فرمان این خودرو نمونه‌هایی از امکانات پیشرفته این محصول هستند. خروجی‌های سیستم تهویه هم با الهام از محصولات بنز، گرد طراحی شده‌اند.

حجم صندوق عقب این خودرو 220 تا 340 لیتر است که برای خرید و یا سفرهای درون شهری کافی به نظر می‌رسد.

طراحی خارجی

اسمارت

این کوپه کوچک شهری با ظاهر نامتعارف خود، توجه همه را جلب می‌کند. اسمارت فورتو دارای گلگیرهای برجسته جلو و قوس‌های دو طرف سراسری بدنه و سپر جلوی تخت است.

کوتاه بودن فورتو به آن امکان می‌دهد در فضایی نصف یک خودروی معمولی پارک کند، در یک کوچه هفت متری به راحتی دور بزند و در جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی راحت‌تر از خودروهای معمولی همچون سدان، پیچ‌ها را پشت سر بگذارد.

اسمارت

ایمنی

اولین نگرانی در مواجه شدن با خودروی فورتو، میزان مقاومت آن در تصادفات است، زیرا تصور می‌کنیم این خودرو در تصادف، به راحتی به قول معروف جمع شده و سرنشینان را با خطر مرگ روبرو می‌کند. در صورتی‌که فراموش کرده‌ایم که این خودرو، طراحی شرکت مرسدس بنز است.

برای رفع این خطر، بدنه اسمارت عملا دو بخش دارد بخش بیرونی، که در زمان تصادف شدید با جمع شدن خود موجب کاهش شدت ضربه می‌شود و قسمت اتاق سرنشینان، که دارای اسکلت محکم است و در زمان تصادف، از جان مسافران حفاظت می‌کند. همچنین برای کاهش اثر ضربه به سرنشینان، این خودرو دارای 9 ایربگ و چند ضربه گیر در اطراف سرنشینان است. بدین ترتیب این خودروی اسمارت موفق شده تا همه 5 ستاره ممکن در تست ایمنی ENCAP را کسب کند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار که بزرگترین وب سایت خرید و فروش خودرو در ایران است اقدام به خرید اسمارت فورتو کنید. برای فروش اسمارت فورتو  نو و یا دست دوم می‌توانید در سایت دیوار آگهی خود را ثبت کنید.

پایان رپورتاژ آگهی /.