سامسونگ گلکسی S11

سامسونگ گلکسی S11، پرچمداری متمرکز بر قابلیت‌های دوربین خواهد بود

سامسونگ گلکسی اس ۱۱ (Samsung Galaxy S11) باید بتواند این شرکت را از چاله‌ای که اکنون درونش افتاده نجات بدهد. بعد از معرفی پرچمدار جدید هواوی با دوربینی خارق‌العاده، نگاه‌ها از هم‌اکنون به سامسونگ گلکسی S11 دوخته شده است.

سامسونگ امیدوار بود به وسیله مجهز کردن پرچمداران جدیدش به دوربین سه گانه (گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس) و همچنین عرضه پرچمداری با دوربین چهارگانه مجهز به سنسور ToF (مدل 5G گلکسی اس 10) توجه تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کند، اما دوربین چهارگانه 40 مگاپیکسلی هواوی پی 30 پرو، هوش و حواس همه را با خود برد.

بعد از رونمایی هواوی پی 30 پرو، ناگهان ایده‌ای به ذهنمان رسید؛ سامسونگ گلکسی اس 11 به عنوان اولین گوشی پرچمدار غول کره‌ای در سال 2020، باید یک گوشی متمرکز روی قابلیت‌های دوربین باشد. سال گذشته، هواوی به وسیله معرفی پی 20 پرو، در دنیای عکاسی موبایل فاصله خود را با سامسونگ زیاد کرد. با مقایسه دوربین گلکسی اس 10 و هواوی پی 30 پرو متوجه می‌شویم این فاصله مجددا به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است. اگر در دوربین سامسونگ گلکسی S11 تحولاتی اساسی صورت نگیرد، هواوی در زمینه دوربین‌های موبایل دست نیافتنی خواهد شد!

هواوی پی 30 پرو

سامسونگ گلکسی S11 باید منجی باشد!

چندین سال پیش، سامسونگ در این حوزه پرچمداری می‌کرد. در آن زمان، کاربران، گوشی های هواوی را به خاطر قیمت مناسبشان با وجود داشتن دوربین‌هایی بی‌کیفیت، دوست داشتند! این روال با تلاش بزرگترین‌ گوشی‌ساز چینی تغییر کرد. سامسونگ برای باقی ماندن در دایره رقابت، اکنون باید از یک ماژول دوربین کاملا متفاوت در گلکسی اس 11 در مقایسه با گلکسی اس 10 استفاده کند، وگرنه با توجه به سرعت رشد هواوی در دنیای موبایل فتوگرافی، بازی را خواهد باخت.

شرکت کره‌ای، طی چند سال اخیر بیشتر روی تولید نمایشگرهایی باکیفیت و حافظه‌های دارای سرعت بیشتر، متمرکز بوده است، اما توسعه دوربین‌های موبایل این شرکت، با سرعت یکسانی پیش نرفت. یکی از راهکارهای پیشنهادی، استفاده از قابلیت‌های دوربین‌های پیشین سری NX سامسونگ در گوشی های هوشمند بعدی همچون گلکسی اس 11 است. سامسونگ تولید دوربین‌های NX را متوقف کرد، اما نباید تجارب به دست آمده از چند سال تولید موفق آن‌ها را دور بریزد.

آیا سامسونگ به دردسر افتاده است؟

هنوز خیر. بیشتر کاربران، همچنان در حالت خودکار نرم افزار دوربین، اقدام به عکاسی کرده و از دیدن نمونه تصاویر دوربین‌ سامسونگ گلکسی اس 10 و حتی دوربین‌های محصولات میان‌رده سامسونگ نیز به وجد می‌آیند. در چنین شرایطی، فقط کاربران حرفه‌ای و عکاسان خبره، که در کنار دوربین عکاسی حرفه‌ای خود به یک گوشی هوشمند مجهز به دوربینی توانمند به عنوان ابزار کمکی نیاز دارند، به خرید هواوی پی 30 پرو احتیاج پیدا خواهند کرد.

سامسونگ گلکسی S11

توانایی گرفتن تصاویری با رزولوشن 40 مگاپیکسل، قدرت خارق‌العاده دوربین برای عکاسی در شب، قابلیت زوم 10 برابری بدون کاهش کیفیت و امکان گرفتن عکس‌های پرتره بسیار حرفه‌ای، مزایای در اختیار داشتن دوربین هواوی پی 30 پرو به جای گلکسی اس 10 محسوب می‌شوند.

از آنجایی که هواوی همچون گوگل، به منظور دست پیدا کردن به قابلیت‌هایی همچون عکاسی در شب بدون کاهش کیفیت، از راهکارهای نرم افزاری استفاده کرده است، کم کردن فاصله با آن برای سامسونگ، کار دشواری نخواهد بود.

از طرفی دیگر، در اختیار داشتن دوربین هواوی پی 30 پرو، شبیه به داشتن یک خودروی لامبورگینی است! همه نمی‌توانند از حداکثر ظرفیت وسیله در اختیار خود استفاده کنند، اما علم به وجود یک سری قابلیت، مایه دل‌گرمی آن‌ها است!

گلکسی اس 9 پلاس

به عنوان نمونه می‌توان به قابلیت گشودگی دریچه دیافراگم متغیر دوربین سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس، که در پرچمداران سری S سال جاری نیز وجود دارد، اشاره کرد. این ویژگی هنوز منحصر به دوربین پرچمداران دو سال اخیر سامسونگ بوده و برای این شرکت، در دنیای موبایل فتوگرافی یک مزیت رقابتی بزرگ محسوب می‌شود. با این حال، تعداد قابل توجهی از کاربران گلکسی اس 9 و پرچمداران بعد از آن، از وجود چنین قابلیتی بی‌خبر بوده یا حداقل قادر به استفاده صحیح از آن نیستند. قابلیت‌های دوربین هواوی پی 30 پرو، که انتظار داریم ورژنی بهتر از آن‌ها را در دوربین سامسونگ گلکسی S11 مشاهده کنیم، وضعیت مشابهی خواهند داشت.

سامسونگ در تلاش بود به وسیله توسعه یک حالت عکاسی در شب اختصاصی برای پرچمداران خانواده Galaxy S10، با Night Mode گوگل و هواوی مقابله کند، اما در این مسیر موفق نبود. با این حال، انتظار داریم در حوزه قابلیت‌های سخت افزاری، به زودی تغییراتی در دوربین‌های گوشی های شرکت کره‌ای همچون ماژول دوربین سامسونگ Galaxy S11 مشاهده کنیم، چرا که سامسونگ چندی پیش، شرکت تامین‌کننده سنسورهای تله فوتو برای دوربین گوشی های شرکت‌هایی همچون اوپو و هواوی را خریداری کرد.

سامسونگ معمولا هر دو سال یک مرتبه، دستی به سر و روی ظاهر پرچمدارانش می‌کشد. به عنوان نمونه، گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 ظاهر یکسانی داشتند. از آنجایی که به احتمال زیاد، سبک طراحی سامسونگ گلکسی اس 11 نیز با گلکسی اس 10 تفاوتی نخواهد داشت، شرکت برای ایجاد مزیت رقابتی در پرچمدار سال 2020، دستی به سر و روی دوربین آن می‌کشد.