قیمت اینترنت

قیمت اینترنت در سال 98 تغییر نمی‌کند

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت تدابیری را اندیشیده‌ایم تا در سال 98 قیمت اینترنت در حوزه‌های تلفن همراه و اینترنت ثابت افزایش پیدا نکند.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص فعالیت‌های این سازمان برای توسعه دسترسی مردم به اینترنت در سال گذشته عنوان کرد توسعه دسترسی مردم به ارتباطات به واسطه تامین زیرساخت‌های مناسب جزو اهداف اصلی همه سازمان‌های زیرمجموعه به خصوص سازمان تنظیم است که بتواند سطح کیفیت زندگی مردم را افزایش دهد؛ زیرا به کمک ICT می‌توان توانمندسازی، توسعه فعالیت اقتصادی، ایجاد کسب‌وکارهای نوین، اشتغال و در نتیجه رفاه را در جامعه افزایش داد که تمامی این موارد به واسطه اقتصاد دیجیتال محقق می‌شود.

نسل 3 و 4 اینترنت در تمامی شهرهای کشور

حسین فلاح جوشقانی در ادامه عنوان کرد برای افزایش رفاه مردم می‌بایست به سمت تکنولوژی‌های نوین و استفاده از فناوری‌های جدید قدم برداریم. البته در همین رابطه نیز اقدام‌هایی را انجام داده‌ایم؛ برای مثال از روزی که دولت دوازدهم شروع به کار کرد توانستیم اینترنت نسل 3 و نسل 4 تلفن همراه را در دسترس تمامی شهرها قرار دهیم و میزان کیفیت و سرعت آن را نیز ارتقا داده‌ایم. طبق آمار میانگین سرعت اینترنت با تلفن همراه به 26 مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده که حتی از متوسط جهانی هم بالاتر است. بسیاری از شرکت‌های نوپا تونسته‌اند به کمک این اینترنت به مردم خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه دهند.

قیمت اینترنت

دسترسی 80 درصدی خانوارهای ایرانی به اینترنت 20 مگابیتی

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه اظهار کرد توسعه ما فقط در حوزه تلفن همراه نخواهد بود و برای حوزه دسترسی کاربران به اینترنت ثابت نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم. در حقیقت تاکنون آنچه باید نتوانسته‌ایم در حوزه اینترنت ثابت به مردم خدمات‌رسانی کنیم. هم‌اکنون حدود 11 تا 12 میلیون کاربر به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و فناوری مورد استفاده کاربران ADSL بوده که حداکثر سرعت ارائه شده توسط آن 16 مگابیت بر ثانیه است. اما طبق اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه، می‌بایست 80 درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند.

گسترش فیبر نوری

برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده، می‌بایست استفاده از فناوری‌های جدیدی نظیر VDSL یا FTTX در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه سرعت دانلود با استفاده از اینترنت VDSL حدود 5 برابر سرعت دانلود ADSL است و با آن می‌توان به سرعت 60 مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کرد. شرکت مخابرات این پروژه را شروع کرد و در کنار آن اپراتورهای بخش خصوصی نیز پیش‌قدم شده‌اند. یکی از شرکت‌‌های فعال در حوزه VDSL توانست ظرفیت حدود 70 هزار پورت کل شهر دزفول را پوشش دهد. البته در حال حاضر حدود 6 هزار پورت فعال است. همچنین در پردیس نیز شرکتی حدود 30 هزار پورت را ارائه می‌دهد.

قیمت اینترنت

این مقام مسئول در ادامه افزود با اجرای مصوبه 260 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات زیرساخت‌های فیبر نوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های FCP و Servco به اشتراک گذاشته می‌شود و با رفع انحصار مخابرات در این بخش، کیفیت خدمات افزایش پیدا می‌کند و امکان انتخاب برای مشترکان نیز فراهم خواهد شد. همچنین این توانایی را داریم تا در سال 98 بتوانیم در حوزه دسترسی‌های فیبر نوری اقدام‌هایی را انجام داده و حوزه اینترنت ثابت را توسعه دهیم.

دسترسی جاده‌های اصلی به اینترنت نسل 3 و نسل 4 موبایل

حسین فلاح جوشقانی همچنین عنوان کرد هم‌اکنون اکثر جاده‌های اصلی کشور به نسل 3 و نسل 4 اینترنت همراه دسترسی دارند. البته حدود 75 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش نسل 2 اینترنت هستند که نشان می‌دهد مردم در جاده‌ها از حداقل سرویس‌ها برخوردارند. وی در خصوص آمار دقیق جاده‌های تحت پوشش خدمات اینترنت همراه گفت ما در تست‌های جاده‌ای مسیرهای رفت‌وبرگشت را محاسبه می‌کنیم؛ برای مثال اگر اتوبان تهران به قم 120 کیلومتر باشد، ما با در نظر گرفتن مسیر رفت‌وبرگشت، فاصله را 240 کیلومتر اعلام می‌کنیم. از این رو در آمارها مسیر رفت‌وبرگشت نیز لحاظ می‌شود.

قیمت اینترنت

وی در خصوص آمار دقیق جاده‌های تحت پوشش خدمات اینترنت همراه عنوان کرد حدود 74 هزار و 196 کیلومتر از جاده‌های کشور توسط تمامی اپراتورها تحت پوشش نسل 2 اینترنت همراه قرار دارد. همچنین حدود 47 هزار و 392 کیلومتر تحت پوشش نسل 3، حدود 24 هزار و 186 کیلومتر نیز تحت پوشش نسل 4 اینترنت همراه قرار دارند. این آمارها برای جاده‌های اصلی است که می‌بایست بر اساس پروانه تحت پوشش قرار می‌گرفتند.

عدم افزایش قیمت اینترنت در سال 98

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه بیان کرد تدابیری اندیشیده شده است تا در سال 98 قیمت اینترنت اعم از قیمت اینترنت تلفن همراه و قیمت اینترنت ثابت افزایش نیابد. وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از کاربرن اینترنت ثابت و تلفن همراه از قیمت اینترنت ایران نسبت به قیمت جهانی اینترنت گلایه دارند گفت قیمت اینترنت ایران در مقیاس‌های جهانی جزو ارزان‌ترین اینترنت‌ها است؛ از این رو باید بگوییم اینترنت ایران اعم از ثابت و تلفن همراه نسبت به متوسط جهانی ارزان‌تر است.

قیمت اینترنت

حسین فلاح جوشقانی در ادامه افزود مردم قیمت اینترنت را با توجه به سطح درآمد و وضعیت اقتصادی خودشان گران می‌دانند. از طرفی اپراتورها نیز با توجه به مبلغ سرمایه‌گذاری و هزینه‌های نگهداری قیمت اینترنت ایران را ارزان می‌دانند. البته ما به عنوان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وظیفه داریم تا میان خواسته کاربران و اپراتورها توازنی را به وجود بیاوریم.

هدفمان ثابت ماندن قیمت اینترنت است

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه خاطرنشان کرد ما به عنوان رگولاتوری سعی خواهیم کرد مقرراتی را وضع کنیم تا قیمت خدمات اینترنت توسط اپراتورها از میزانی که در حال حاضر است، افزایش پیدا نکند. همچنین قصد داریم هزینه‌های رگولاتوری را نیز کاهش دهیم تا مانع افزایش خدمات از سوی اپراتورها شویم. البته برخی از هزینه‌ها برای اپراتورها افزایش پیدا کرد که در سال جدید نیز احتمال افزایش آن‌ها وجود دارد. از سویی اپراتورها بر اساس قانون بودجه سال 98 می‌بایست حقوق کارکنان خود را افزایش دهند. اپراتوری که 40 درصد سرمایه‌هایشان نیروی انسانی است، برای افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان، به صورت کلی حدود 8 درصد به هزینه‌هایش اضافه می‌شود.

قیمت اینترنت

این مقام مسئول اضافه کرد به همین دلیل و برای جلوگیری از افزایش قیمت خدمات‌های اینترنتی، از یک سال و نیم گذشته در دو مرحله شرکت زیرساخت به عنوان ارائه‌دهنده اینترنت به اپراتورها، قیمت‌های خود را کاهش داد. این کاهش قیمت باعث شد هزینه‌های اپراتورها کاهش پیدا کند. هرچند احتمال اینکه این هزینه‌ها به صورت کامل جبران نشده باشد نیز وجود دارد، اما امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود مانع از افزایش قیمت اینترنت در سال 98 باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. همیشه اینو میفرمایند اما کو عمل
    بسته های ایرانسل و همراه اول کجا رسیدند


  2. به نظر آقای آذری جهرمی بهترین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تاریخ ایران است و همچنین بهتر وزیر این دولت

    با طرح های جدید اینترنت غیر حجمی که پارسال اجرا شد هزینه اینترنت اکثر افراد کاهش زیادی پیدا کرد (برای من هزینه اینترنت حدود 60 تا 70 درصد کاهش پیدا کرد)

    بعد از مدت ها شهر ما به اینترنت 3g درسترسی پیدا کرد

    همچنین زیرساخت های اینترنت ایران در چند سال گذشته پیشرفت زیادی کرده است و میزان قطعی و پینگ اینترنت کم شده است

    اگرچه طرح رجیستری موبایل میتونست ایده خوبی باشه اما متاسفانه با اجرای اشتباه باعث ایجاد دردسر های غیر ضروری برای خرید تلفن همراه و همچنین ایجاد انحصار در واردات شده است

    ولی در کل من از عملکرد وزارت ارتباطات راضی هستم

    به امید موفقیت بیشتر این وزارت خانه و آقای آذری جهرمی