ششمین نسل شبکه موبایل

ششمین نسل شبکه موبایل (6G) چه زمان عرضه خواهد شد؟

کاربران از هم‌اکنون درباره ششمین نسل شبکه موبایل یا همان 6G صحبت می‌‌کنند. یکی از مدیران هواوی به عنوان بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی، به تازگی نظرش را درباره زمان عرضه اینترنت 6G اعلام کرده است.

کنفرانس سالیانه بزرگ Boao Forum for Asia 2019 در حال حاضر در کشور چین در حال برگزاری است. رییس بخش محصولات 5G هواوی در جریان این کنفرانس، با اشاره به مزیت‌ها و کاربردهای اینترنت 5G همچون دستاوردهای نوین دنیای IOT، از ششمین نسل شبکه موبایل نیز صحبت‌هایی به میان آورد.

وی در این برنامه اعلام کرد اگرچه کاربران از هم‌اکنون درباره اینترنت 6G صحبت می‌کنند، اما باید در نظر داشت نسل بعدی شبکه مخابراتی بی‌سیم، تا پیش از سال 2030 عرضه نخواهد شد. پس از هم‌اکنون تا ده سال دیگر، در دوران 5G به سر خواهیم برد.

به عقیده این مدیر، صنعت امروز به طور کامل به قابلیت‌ها و توانایی‌های نسل پنجم شبکه موبایل پی برده است. به همین دلیل دهه پیش رو را باید به عنوان دهه 5G یاد کرد. در حال حاضر، کاربران عادی به شیوه‌های متفاوتی درباره اینترنت 5G فکر می‌کنند، پس باید برای آن‌ها یک استاندارد مشخص تعریف کرد. با وجود قرارگیری این فناوری در مراحل اولیه پیاده‌سازی عملی (خروج از محیط آزمایشگاه)، نمی‌توان از تاثیر آن در توسعه ششمین نسل شبکه موبایل غافل شد. همینطور که نسل پنجم فراگیرتر می‌شود، مسیر توسعه نسل بعدی این فناوری هموارتر خواهد شد.

ششمین نسل شبکه موبایل

اگرچه اینترنت 5G هنوز در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار داشته و آن تعداد نیز قادر به دستیابی به حداکثر توان پیش‌بینی شده برای اینترنت بر بستر پنجمین نسل موبایل نیستند، اما آمریکا خود را برای ششمین نسل شبکه موبایل آماده می‌کند. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمریکا (FCC)، تحقیقات در راستای توسعه فناوری 6G را آغاز کرده و دستور داده تا برای فراهم شدن مقدمات این آزمایش‌ها، دسترسی به امواج تراهرتزی میسر شود! در اتصال 6 جی، محدوده فرکانسی بین 95 گیگاهرتز تا 3 تراهرتز خواهد بود!

به نظر می‌رسد آمریکا تنها کشوری است که از هم‌اکنون به فکر توسعه تکنولوژی 6G افتاده است، اما هواوی طی سال‌های پیشین نشان داده به سورپرایز کردن کاربران علاقه خاصی دارد. بعید نیست این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی در دنیا، از مدت‌ها پیش مشغول آزمایش روی ششمین نسل شبکه موبایل بوده باشد.