بازی های کلاسیک موبایلی

نگاهی به تاریخچه‌ی بازی های کلاسیک موبایلی

آیا بازی های کلاسیک موبایلی را به یاد میاورید؟ Snake, Space Impact, Bounce و بسیاری از بازی‌هایی که در زمان عرضه‌ی خود فناوری موبایل اینقدر پیشرفته نبود٬ اما نزد کاربران خیلی محبوب بودند. در این مقاله می‌خواهیم به تاریخچه‌ی بازی های قدیمی گوشی ها نگاهی بی‌اندازیم و خاطرات گذشته‌ی شما را زنده کنیم.

نوکیا 3310 یک دستگاه نوستالژی است که مردم آن را برای استحکام بالایی که داشت به خاطر می‌آورند؛ هرچند آن مقاوم‌ترین گوشی ساخت شرکت نوکیا نیست. شرکت نوکیا نسل جدید این گوشی را در سال 2017 عرضه کرد تا آن‌ها بتوانند بازی خاطره انگیز Snake را از طریق نمایشگر رنگی گوشی خود تجربه کنند. در واقع عرضه‌ی نسل جدید 3310 با تمرکز ویژه‌ای روی بازی Snake انجام گرفته است.

Snake ٬ پادشاه بازی های کلاسیک موبایلی

ما نمی‌گوییم که Snake بازی بزرگی نیست٬ اما از زمانی که در بین بازی های کلاسیک موبایلی یکه تازی می‌کرد٬ فاصله گرفته است.درست همانند گوشی‌های مستحکم نوکیا٬ این بازی‌ها نیز به دست فراموشی سپرده شده بودند.

بازی های کلاسیک موبایلی

نوکیا ۳۳۱۰ به یک بازی دیگر به نام Space Impact که یک بازی تیراندازی افقی است نیز مجهز شده است. گوشی دارای WAP نوکیا حتی به شما اجازه می‌دهد مراحل تازه‌تری را نیز برای این بازی دانلود کنید. این قابلیت توسط Nokia Club در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این بازی نیز می‌تواند چندین نتیجه داشته باشد که یکی از آن‌ها شکست گوشی گیمینگ N-Gage نوکیا است. آخرین نسخه‌ی آن Space Impact: Meteor Shield نام دارد که توسط شرکت Rovio برای گوشی نوکیا N97 توسعه پیدا کرده بود.

نسخه‌های مختلف بازی Space Impact

صحبت از Rovio شد٬ شما احتمالا بازی پرندگان خشمگین (Angry Birds) را به یاد میاورید. بازی Bounce را چطور؟ انتشار این بازی به همان زمان اوج‌گیری Snake باز می‌گردد که با گوشی Nokia 9210 Communicator پا به عرصه گذاشت. شرکت Rovio نام پرآوازه‌ای در عرضه‌ی بازی‌های سرگرم کننده چه نسخه‌های رسمی و چه نسخه‌های پورت شده به پلتفرم‌های مختلف دارد. آیا می‌دانید این کمپانی همان Espoo سابق است؟ Espoo نام شرکتیست که بسیاری از بازی‌های نوکیا را تولید کرده بود.

بازی Bounce

احتمالا به این فکر می‌کنید که بازی‌های سه بعدی با گوشی‌هایی عرضه شدند که به تراشه‌های قدرتمندتری مجهز بودند. بازی‌های قدیمی 3D J2ME را به خاطر میاورید؟ شاید شما هم کنجکاو هستید بدانید نخستین بازی‌های سه بعدی روی گوشی‌ها چگونه بودند. نوکیا 3410 دارای یک نمایشگر کوچک 96 در 65 پیکسلی است که راهی برای ارائه‌ی یک بازی 3 بعدی به جای نمی‌گذارد. درست است؟ خیر؛ Munkiki’s Castles یک بازی سه بعدی پلتفرمر/پازلی بود که در بهترین حالت تلاش می‌کرد نمای سه بعدی را روی یک صفحه‌ی سیاه و سفید کوچک به نمایش بگذارد.

بازی Munkiki’s Castles

اگر نمایشگاه MWC امسال را دنبال کرده باشید٬ شما این را می‌دانید که واقعیت افزوده٬ فناوری بزرگ بعدی در دنیای گیمینگ باشد. چه کسی بازی Mozzies روی گوشی Siemens SX1 را به یاد می‌آورد؟ آن یک بازی واقعیت افزوده بود که از نمایشگر و دوربین برای تبدیل گوشی به یک پشه کش استفاده می‌کرد. این بازی با قدرت‌گیری از یک پردازنده‌ی تک هسته‌ای 120 مگاهرتزی اجرا می‌شد. توجه داشته باشید این بازی پیش از آن عرضه شده بود که شتاب‌سنج٬ ژیروسکوپ و قطب‌نما به قابلیت‌های استانداردی در گوشی های هوشمند تبدیل شوند.

بازی های کلاسیک موبایلی

بازی Mozzies

Pokemon Go یکی دیگر از بازی‌‌های موبایلی است که هنوز هم نزد کاربران محبوبیت زیادی دارد٬ اما نخستین بازی مبتنی بر موقعیت مکانی نیست. یکی از اولین آن‌ها و شاید نخستین عنوان٬ BotFighters باشد. بدون بهره‌گیری از ٬GPS این بازی از آی‌دی سلولی گوشی برای کشتن ربات‌ها توسط ارسال پیام‌های کوتاه استفاده می‌کرد.

صحبت در مورد بازی های کلاسیک موبایلی زیاد است. ما در این مقاله تنها قصد داشتیم با نگاهی به تاریخچه‌ی عرضه‌ی آن‌ها٬ با شما خاطره بازی کنیم و تجربه‌های به یادماندنی که با آن‌ها داشته‌اید را دوباره زنده کنیم.