فروش بی سابقه گوشی های هوشمند:آیا لپ تاپ ها از دور خارج میشوند؟

 

 

امروزه گوشی های هوشمند سلطان بلامنازع قفسه های فروشگاهی و دوست داشتنی ترین ابزار ارتباطی و محاسباتی به حساب می آیند. این رایانه های توجیبی که در کنار مهمترین قابلیت شان که برقراری تماس های تلفنی و ویدئویی است، یک دستگاه پخش موسیقی، یک کنسول بازی و یک مرورگر اینترنتی هستند. تلفن های هوشمند از بازی شبانه در تخت خواب گرفته تا لذت بردن از موسیقی های دلخواه در مسیر، تا فرستادن پیامک به دوستان و آشنایان، همگی را در یک جا به کاربر ارائه می دهند.
آیا لپ تاپ آینده شما یک گوشی هوشمند خواهد بود!؟ این ایده آنقدرها که به نظر می رسد احمقانه نیست! در دهه آینده گوشی های تلفن همراه آنچنان قابلیت هایشان افزایش پیدا خواهد کرد که آنها را به جایگزینی مناسب برای رایانه های معمول رومیزی یا لپ تاپ ها مبدل خواهد نمود.

گوشی ها هم اکنون به عنوان یکی از محبوب ترین ابزارهای الکترونیکی به حساب می آیند که از رایانه های رومیزی هم سبقت گرفته اند. نتایج تحقیقات جدید که توسط موسسه کانالیس (Canalys) صورت گرفته حاکی از آن است که در سال 2011 فروش جهانی گوشی های تلفن همراه از مجموع میزان فروش رایانه های رومیزی، لپ تاپ، نت بوک و تبلت ها پیشی گرفته است. به قول کارشناسان این موسسه، این روند توسعه خود نقطه عطفی در تاریخ فن آوری اطلاعات به حساب می آید.

یکی از مهمترین ویژگی های گوشی های هوشمند که آنها را این چنین به پیش انداخته است، قابلیت حضور آنها در همه جا و قیمت به نسبه پایین ترشان نسبت به سایر محصولات الکترونیکی از این دسته است. از این گذشته قابلیت های جدیدی که به آنها افزوده شده از جمله مرور صفحات وب، گوش دادن به موسیقی و استفاده از برنامه های جذاب و بازی های دوست داشتنی از دیگر عواملی است که گوشی های هوشمند را هر چه بیشتر محبوب کرده است.

با این وجود بنا به پیش بینی های موسسه کانالیس در سال 2012 میلادی این روند رشد با کندی نسبی همراه خواهد شد و این بیشتر به دلیل توجه و تمرکزی است که تولید کنندگان گوشی به سوی محصولات گرانقیمت تر و با کارایی فوق العاده بالا مصروف نموده اند.

به نظر شما آیا گوشی های هوشمند می توانند جایگزینی برای لپ تاپ یا رایانه های رومیزی به حساب آیند؟ احتمالاً خیر. برای نمونه اگر در دفتری مشغول به کار هستید که ساعات زیادی از روز را به کار با صفحات گسترده، اسناد و مدارک گوناگون و یا آماده کردن فایل های نمایش می گذرانید مسلماً بهره گیری از رایانه رومیزی با آن صفحه نمایش بزرگ یک مزیت به حساب می آید.

کمتر از دو سال پیش مدیر اجرایی شرکت موتورولا، سانجی جیها (Sanjay Jha) پیش بینی کرده بود که در چند سال آینده گوشی های هوشمند در بسیاری از شرکت ها جای لپ تاپ ها را خواهند گرفت. البته هنوز زود است که این پیش بینی محقق شود ولی فن آوری هایی در حال ظهور و بروز هستند که می توانند فاصله خالی بین رایانه های رومیزی و گوشی های هوشمند را پر کنند.

برای نمونه فن آوری کنترل کننده حرکتی که شرکت مایکروسافت با عنوان Kinect معرفی کرده است را می توان بر روی گوشی های هوشمند سوار کرد، بدین ترتیب تا حد بسیار زیادی از خستگی چشمی کاربران برای تمرکز بر صفحه کلید؛ آیکن ها و منوها کاسته می شود.

خبر خوش آنکه هم اکنون شرکت اسوس در حال بکارگیری کینکت بر روی لپ تاپ های آینده خود است که از ویندوز 8 نیز بهره خواهند برد. آنها حسگر مخصوص Kinect را در بالای صفحه نمایش، جایی که عموماً دوربین وب کم قرار می گیرد جای داده اند.

قابلیت تشخیص صدا از دیگر فن آوری هایی است که اخیراً تلاش های زیادی صرف آن شده است و مانند تیر خلاصی به پیکره ی نیمه جان لپ تاپ ها خواهد بود! برای نمونه برنامه Siri در گوشی های اپل و Iris در آندروید نمونه خوبی از این مورد است. البته با افزایش توان پردازنده گوشی های هوشمند می توان امیدوار بود که این فن آوری توسعه هر چه بیشتری پیدا کند. خبر خوش دیگر آنکه قرار است گوشی های چهار هسته ای همچون LG X3 و یا HTC Endeavor در سال جاری عرضه شوند. از آن گذشته پردازنده های 1.5 تا 2.5 گیگا هرتزی Qualcom Snapdragon S4 نیز در راه هستند.

با وجود تمام این مزایا، یکی از مهمترین نقاط ضعف گوشی های هوشمند را می توان صفحه نمایش کوچک آنها دانست. درست همان کمبودی که لپ تاپ ها در مقام مقایسه با رایانه های رومیزی با آن مواجه بوده و هستند. حتی گوشی های عظیم الجثه ای چون سامسونگ گالکسی نوت با آن صفحه نمایش 5.3 اینچی با رزولوشن 1280 در 800 پیکسلی هم در برابر کوچکترین لپ تاپ ها نیز کوچک است.

seabird Mozillaاما برای حل این مشکل نیز راه کارهایی پیشنهاد شده است. یکی از راه حل ها شاید استفاده از پیکو پروژکتورها است که می توانند نه تنها مشکل صفحه نمایش را حل می کنند بلکه قادر هستند با ایجاد صفحه کلید مجازی مشکل دیگری را از گوشی های هوشمند مرتفع کنند.

همانطور که در گوشی کانسپت Seabird شرکت موزیلا، از این فن آوری استفاده شده، گوشی که مجهز به چنین فن آوری است قادر به استفاده از صفحه کلید مجازی برروی میز یا سایر سطوح صاف و ایجاد صفحه نمایش با کیفیت بر روی دیوار می باشد. حتی حسگرهای این فن آوری قادر به تشخیص حرکات دست کاربر بوده و به مثابه موشواره مجازی نیز عمل می کنند.

گوشی های هوشمند زیادی در حال تولید هستند که از این فن آوری بهره می برند، اما یافتن نمونه هایی از آن در بازار کار دشواری است. برای مثال گوشی سامسونگ i8520 Beam یا دو مورد از لپ تاپ های S761 و P771 شرکت فوجیتسو از این نمونه ها هستند.



البته پیکو پروژکتورها آنچنان که به نظر می رسند پیشنهاد ایده آلی به حساب نمی آیند. بر فرض مثال در نظر بگیرید که در مترو ایستاده اید و هیچ میز و صندلی یا دیوار صافی در نزدیکی تان وجود ندارد؛ یا اینکه دوست ندارید محتوای صفحه نمایش برای دیگران قابل روئیت باشد. آنگاه این فن آوری بدون استفاده خواهد بود.

شاید این پرسش در ذهن شما شکل گرفته باشد که آیا تبلت ها می توانند جایگزین لپ تاپ ها شوند یا خیر؟ بله ممکن است چنین اتفاقی بیافتد، اما باز هم مشکل اصلی همان مشکل اندازه صفحه نمایش است. گوشی های هوشمند تلفن همراه به دلیل چابکی و اندازه کوچک جیبی شان در دراز مدت شانس بیشتری برای سلطه بر بازار رایانه های رومیزی دارند، اتفاقی که دیر یا زود روزی اتفاق خواهد افتاد. باید صبر کرد و دید!

منبع: PC World

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*