روز جهانی زنان در ریاضیات

روز تولد مریم میرزاخانی به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام‌گذاری شد

با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در گردهمایی جهانی زنان دنیای ریاضیات 2^(WM)، مقرر شد تا روز تولد مریم میرزاخانی در 12 می یا 22 اردیبهشت به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام‌گذاری شود.

در سال 2019 و حدود سه هفته قبل روز جهانی عدد پی بود، اما برای علاقه‌مندان به ریاضیات بین روز عدد پی در 14 مارس و روز عدد تاو در 28 ژوئن، یک رویداد ویژه دیگر به نام روز جهانی زنان در ریاضیات در نظر گرفته شده است. به مناسبت روز تولد مریم میرزاخانی، 22 اردیبهشت یا 12 می به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام‌گذاری شد.

جزئیات انتخاب روز جهانی زنان در ریاضیات

اخیرا در رویداد گردهمایی جهانی زنان دنیای ریاضیات 2^(WM) که در ریودوژانیرو برزیل برگزار شد، کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در این گردهمایی پیشنهادی را ارائه کرد تا روز تولد مریم میرزاخانی به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام‌گذاری شود که خوشبختانه این پیشنهاد توسط اعضا پذیرفته شد. البته سازمان‌های متعددی مربوط به حضور زنان در دنیای ریاضیات از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند که می‌توان از این سازمان‌ها به زنان اروپا در ریاضیات، انجمن بانوان دنیای ریاضیات، زنان آفریقا در ریاضیات، انجمن بانوان شیلی در دنیای ریاضیات و زنان هند در ریاضیات اشاره کرد.

روز جهانی زنان در ریاضیات

مریم میرزاخانی به عنوان اولین زن و اولین ایرانی محسوب می‌شود که توانسته است مدال معتبر فیلدز را دریافت کند. میرزاخانی تا زمان مرگ به عنوان استاد ریاضیات در دانشگاه استنفورد فعالیت می‌کرد که این دانشگاه در بیانیه‌ای در خصوص وی نوشت:

میرزاخانی در حوزه‌هایی چون فضاهای پیمانه‌ای، نظریه‌ی تایشمولر، هندسه‌ی هذلولوی، نظریه‌ی ارگودیک و هندسه‌ی سمپلتیک از ریاضیات نظری تخصص داشت. هرچند پژوهش‌های او دارای ماهیتی فوق‌العاده نظری است، اما می‌توانست در فیزیک نظری از چگونگی جهانی هستی تاثیرگذار باشد، زیرا این توانایی را داشت تا اطلاعاتی را در زمینه‌هایی چون نظریه‌ی میدان کوانتومی، کاربردهای ثانویه‌ در مهندسی و علم مواد اضافه کند. پژوهش‌های میرزاخانی در دنیای ریاضیات برای مطالعه اعداد اول و رمزنگاری، دستاوردهای زیادی را همراه خواهد داشت.

پروفسور مریم میرزاخانی بر اثر بیماری سرطان متاستاتیک سینه (Metastasis) در روز 23 تیر 1396 و در سن 40 سالگی فوت کرد. در سایت طرح بزرگداشت زنان در دنیای ریاضیات در خصوص انتخاب روز جهانی زنان در ریاضیات نوشته شده است:

برای حضور زنان در دنیایی ریاضیات فرصتی مناسبی است تا بتوانیم روز 12 می یا 22 اردیبهشت را به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نام‌گذاری کنیم. در این روز مراسمی به صورت سالانه در سراسر دنیا با هدف الهام بخشیدن به تمام زنان جهان برگزار خواهد شد تا بتواند زمینه‌ای را برای ایجاد فضای کاری مناسب، لذت‌بخش و همگانی فراهم کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ولی علم بی تقوا میتونه به جنایت هم منتهی بشه

  2. باعث افتخاره واقعا