موشک چیتا

موشک چیتا ؛ اولین موشک پدافندی قاتل بمب‌های هواپرتاب

کمپانی دفاعی آلمانی راین متال که یک شرکت بنام در زمینه تولید و طراحی سامانه‌های پدافندی است، سلاحی به نام موشک چیتا را در دست توسعه دارد که از توانایی رهگیری و منهدم کردن بمب‌های پرتاب شده توسط بمب افکن‌ها برخوردار است.

نیروهایی که بر روی زمین حضور دارند به شکل سنتی تنها دو راه برای جلوگیری از مورد هدف قرار گرفتن توسط بمب‌های یک هواگرد دارند. اولین و ساده‌ترین راه اجتناب از دیده شدن از طریق پنهان شدن در جنگل و عوارض جغرافیایی و یا استفاده از پوشش استتاری است. دومین راه منهدم کردن هواگرد حامل بمب پیش از رها کردن مهماتش است. اما اگر بمب‌ها پرتاب شدند، تنها کاری که می‌توان انجام داد پناه گرفتن است.

موشک چیتا

موشک چیتا که توسط کمپانی آلمانی راین متال توسعه یافته است، در اصل یک مهمات ضد راکت توپخانه‌ای و خمپاره (C-RAM) است. چیتا می‌تواند در سامانه‌های پدافندی موجود ادغام شود و با استفاده از رادار سامانه، اهدافی مانند خمپاره و راکت‌های توپخانه‌ای را رهگیری کند. اکنون به گفته راین متال، هدف جدید این کمپانی منهدم کردن یک بمب سنگرشکن BLU-109 آمریکایی در فاصله 6 کیلومتری به صورت آزمایشی است.

موشک چیتا

نیروهای زمینی از زمانی که در جنگ جهانی اولین بمب از هواپیما پرتاب شد خواستار برخوداری از چنین توانایی بودند. بمب‌های هواپرتاب می‌توانند تا 900 کیلوگرم وزن داشته باشند و به تنهایی بسیار مخرب تر از گلوله توپخانه یا خمپاره هستند. امروزه بمب‌های هدایت دقیق که با برخورداری از هدایت لیزری، راداری و ماهواره‌ای دارای دقت نقطه‌ای هستند، به بمب افکنی مانند B-2 اجازه می‌دهند که در تنها یک سورتی پرواز به اهداف بیشتری نسبت به صدها بمب افکن جنگ جهانی دوم حمله کنند و چند ده هدف را تنها با چند ده بمب نابود کنند.

موشک چیتا

اما اکنون نیورهای زمینی قادر خواهند بود که هر 16 بمب 900 کیلوگرمی پرتاب شده توسط یک فروند بمب افکن B-2 را نابود کنند. سامانه مذکور با استفاده از موشک چیتا می‌تواند برای حفاظت از اهداف مهم تاکتیکی مانند ذاغه مهمات، مخازن سوخت، پل‌ها، مقرهای فرماندهی و حتی اهداف استراتژیک مانند پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌های برق و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. 60 فروند از این موشک در هر سامانه و بر روی کامیون‌ها یا خودروهای زرهی قرار می‌گیرند و با استفاده از آن‌ها می‌توان چند ده بمب را رهگیری و از اهداف در مقابل حملات هوایی پیاپی محافظت کرد.

موشک چیتا

البته این موشک‌ها نقطه‌ ضعف‌هایی هم دارند. هواگرد می‌تواند ابتدا سامانه دفاعی را با استفاده از موشک‌های هوا به زمین پر سرعت که چیتا قادر به رهگیری آن‌ها نیست نابود کرده و سپس اقدام به بمباران هدف کند. راه حل دیگر افزودن موتور راکتی به بمب‌ها و یا استفاده از موشک به جای بمب است که البته فضای بیشتری اشغال می‌کنند و در نتیجه هواگرد مهمات کمتری را می‌تواند حمل کند. در نهایت می‌توان با استفاده از بمب‌ها و بمب افکن‌های بیشتر سامانه را اشباع کرد.

در هر حال موشک چیتا اولین سلاحی است که توانایی نابودی بمب‌های هواپرتاب را خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. نژاد اریایی بر خیز

  2. بهش نمی خورد جنگی باشه

  3. مقالات نظامی را بیشتر کنید