فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول را بیشتر بشناسید؛ پرترافیک‌ترین فرودگاه دنیا در آینده نزدیک

فرودگاه جدید استانبول به تازگی افتتاح و آماده استفاده شده است. پروژه فرودگاه جدید استانبول به اندازه‌ای بزرگ بوده که از آن، به عنوان نقطه عطفی در تاریخ کشور ترکیه یاد می‌کنند.

بر اساس پوسترهایی که اخیرا در گوشه گوشه شهر استانبول و همچنین اطراف فرودگاه جدید دیده می‌شوند، پروژه تازه افتتاح شده تنها یک فرودگاه نیست و باید از آن به عنوان یادبودی از پیروزی یاد کرد. در حال حاضر، با توجه به تعدد بی‌شمار مکان دیدنی شهر استانبول، که اغلب از امپراطوری عظیم روم شرقی به جای مانده، و همچنین به خاطر ارزش پایین‌تر لیر ترکیه در برابر یورو و دلار، هر سال میلیون‌ها توریست از آن دیدن می‌کنند. با افتتاح فرودگاه جدید استانبول این تعداد به یکباره افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

فرودگاه جدید استانبول میزبان جدید ترکیش ایرلاینز

یکی از بخش‌های بسیار جالب پروژه فرودگاه جدید استانبول انتقال تمامی تجهیزات ترکیش ایرلاینز از فرودگاه بین‌المللی آتاتورک به آن، تنها طی 45 ساعت بود! از این اقدام، که در روز جمعه شانزدهم فروردین آغاز شد، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های لجستیکی دنیا نام می‌برند. هواپیمایی ترکیه، ترکیش ایرلاینز، در حال حاضر روزانه به 300 مقصد مختلف در نقاط مختلف دنیا پرواز مستقیم دارد. منتقل شدن آن از فرودگاه اصلی پیشین شهر استانبول یعنی فرودگاه بین المللی آتاتورک به فرودگاه جدید استانبول به این ایرلاین فرصت پیشرفت خواهد داد.

فرودگاه جدید استانبول

مجریان پروژه انتقال تمامی تجهیزات ترکیش ایرلاینز به فرودگاه جدید استانبول این اتفاق را یک بیگ بنگ عنوان کردند، چرا که نزدیک به 10 هزار قطعه مختلف، شامل صدها هواپیما، قطعات مربوط به آن‌ها، وسایل نقلیه جابه‌جایی زمینی مسافران در فرودگاه و بی‌شمار وسیله و سنسور دیگر، طی کمتر از دو روز کامل جابه‌جا شدند. با در نظر گرفتن فاصله بسیار زیاد بین فرودگاه آتاتورک و فرودگاه جدید استانبول، که در 30 کیلومتری دریای سیاه قرار دارد، بیشتر به عظمت این پروژه لجستیکی پی خواهید برد.

فرودگاه جدید استانبول

رجب طیب اردغان، طی شانزده سال قرارگیریش در مسند قدرت، علاقه شدیدی به اجرای مگاپروژه نشان داده است. به همین دلیل با وجود مخالفت‌های فراوان، دست به احداث پل‌ها، زیرگذرها، مساجد و اتوبان‌های بزرگ زده است. این پروژه‌ها، چهره ترکیه را شدیدا در مقایسه با دو دهه قبل تغییر داده‌اند. البته در نهایت، فشار اصلی روی دوش پرداخت‌کنندگان مالیات بوده و آن‌ها متحمل هزینه‌های گزاف این پروژه‌ها شده‌اند. جدیدترین و البته بزرگ‌ترین پروژه در بین این همه مگاپروژه، که به زودی تاثیرات اقتصادی آن روی دوش مردم ترکیه خود را نشان خواهد داد، فرودگاه جدید استانبول است.

فرودگاه جدید استانبول ، پرترافیک‌ترین فرودگاه دنیا

وقتی کار ساخت و ساز فرودگاه در سال 2027 به طور کامل به پایان برسد، مجموع هزینه صرف شده به 6 میلیارد پوند خواهد رسید. البته، تبدیل شدن به پرترافیک‌ترین فرودگاه دنیا با فاصله بسیار زیاد از سایر فرودگاه‌های پررفت و آمد دنیا، دستاورد این هزینه هنگفت است. فرودگاه جدید استانبول دارای چهار ترمینال و شش باند فرود بوده و قرار است سالیانه، نزدیک به 200 میلیون مسافر از طریق آن جابه‌جا شوند!

فرودگاه جدید استانبول

کافی است این رقم را با تعداد مسافران سالیانه سایر فروگاه‌های پرترافیک دنیا مقایسه کنید. به عنوان نمونه می‌توان به فرودگاه دبی اشاره کرد که با وجود ترافیک بسیار بالای آن، هر سال 89 میلیون نفر مسافر را جابه‌جا می‌کند.

فرودگاه جدید استانبول

ترکیش ایرلاینز، طی دهه اخیر به سرعت رشد کرد. این اتفاق را باید مدیون موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب شهر استانبول دانست که تقاطعی بین اروپا، آفریقا و خاورمیانه محسوب می‌شود. در نهایت، کار به جایی رسید که فرودگاه بین‌المللی آتاتورک دیگر پاسخگوی تعداد پروازهای ترکیش ایرلاینز نبود و دولت را به تاسیس فرودگاه جدید استانبول وادار کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. البته تا دو سال اینده بزرگترینه چون ساله ۲۰۲۱ فرودگاه جدید دبی افتتاح میشه

  2. همه جا پیشرفت میکنن بجز ما

  3. گردشگری بیشتر در میاره