نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی ای 80

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 80 : بدون حاشیه و بدون سوراخ روی نمایشگر!

گلکسی ای 80 (Galaxy A80) میان‌رده جدید سامسونگ که به تازگی معرفی شد در کنار طراحی زیبا و چشم‌نوازش، ویژگی‌های قابل توجه دیگری نیز به همراه دارد. با ما و بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 80 همراه باشید.

پس از معرفی آیفون ایکس، کمپانی‌های چینی گوشی‌های زیادی به بازار عرضه کردند که از طراحی مشابه بهره می‌بردند ولی از لحاظ عملکردی حرف زیادی برای گفتن نداشتند. در این میان سامسونگ با معرفی سری جدید گلکسی ای و گلکسی ام خود قصد دارد بازار را از کنترل چینی‌ها خارج کرده و دوباره گوشی‌های میان‌رده خود را میان مشتریان محبوب کند. ای 80 اولین گلکسی محسوب می‌شود که دوربین آن به صورت پاپ آپ بوده و نسبت سایر گوشی‌های سامسونگ کاملا متفاوت طراحی شده است. در ادامه و بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 80 به بررسی کلی میان‌رده جدید سامسونگ پرداخته‌ایم.

دوربین پاپ آپ گلکسی ای 80 بدین معناست که دیگر سنسوری برای گرفتن عکس‌های سلفی وجود ندارد و همان دوربین اصلی دستگاه برای گرفتن سلفی باز شده و می‌چرخد تا از شما عکس بگیرد. این ویژگی یکی از نقاط قوت مهم ای 80 به حساب می‌رود، چرا که کاربر می‌تواند عینا با همان کیفیت دوربین اصلی، سلفی‌های بسیار با کیفیتی با سنسور 48 مگاپیکسلی گوشی ثبت کند. این سنسور نیز در میان گوشی‌های سامسونگ یک رکوردشکنی محسوب می‌شود و تا به حال هیچ گلکسی‌ای با سنسور 48 مگاپیکسلی به بازار قدم نگذاشته است. در کنار این سنسور 48 مگاپیکسلی دو سنسور برای ثبت تصاویر عریض و تشخیص عمق گنجانده شده تا کیفیت تصاویر به حد اعلا برسند.

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 80 : بدون ناچ، بدون سوراخ روی نمایشگر و حاشیه بسیار باریک

در ابتدا باید بگوییم گلکسی ای 80 یک گوشی بسیار زیباست و البته تنوع رنگ‌های آن (صورتی، مشکی و سفید) کمک شایانی به این موضوع کرده‌اند. ای 80 از بدنه شیشه‌ای ساخته شده که بدون شک در مقایسه با ای 50 پلاستیکی، ظاهری شکیل‌تر دارد. گرچه در تصاویر ماژول دوربین کمی نازیبا و زمخت به نظر می‌رسد اما در واقعیت این گونه نیست و طراحان سامسونگ به خوبی از پس طراحی ای 80 برآمده‌اند.

نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی ای 80

گلکسی ای 80 به نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی مجهز شده که به لطف حاشیه‌های بسیار اندک دور نمایشگر، به خوبی در دست جای می‌گیرد. جالب است بدانید حاشیه‌های نمایشگر در این گوشی حتی از گلکسی اس 10 نیز باریک‌تر طراحی شده و بهای این مزیت، حذف بلندگوی مکالمه بالای نمایشگر بوده است. اما هنگام مکالمه چطور می‌توان صدای طرف مقابل را شنید؟ سامسونگ از تکنولوژی جدیدی با نام «صدای زیر نمایشگر» (Sound under display) در این باره استفاده کرده که بدین ترتیب تنها با ایجاد لرزش‌هایی روی گوش، صدای مخاطب را به فرد می‌رساند. این تکنولوژی کارکردی مشابه با انتقال صدای استخوانی دارد که پیش‌تر روی برخی هدفون‌ها و عینک گوگل نیز استفاده شده بود. خوشبختانه و برخلاف اس 10، دیگر شاهد هیچ ناهماهنگی یا ساز مخالفی روی نمایشگر نیستیم و بالای نمایشگر هیچ مزاحمی دیده نمی‌شود، حتی دوربین سلفی.

نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی ای 80

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 80: دوربین جذاب چرخانی که نمی‌تواند چهره را تشخیص دهد!


بهتر است به سراغ جذاب‌ترین بخش ای 80، یعنی دوربین آن برویم. اولین سوال ما درباره این مکانیسم دوربین میزان دوام آن بود که مسئولان سامسونگ پاسخ دادند چندین سال بدون هیچ مشکلی به خوبی کار خواهد کرد. البته ماژول دوربین حتی زمانی که دوربین به بیرون آمده هم کاملا مستحکم به نظر می‌رسد و نیازی به نگرانی درباره آن نیست. تنها موضوع نگران‌کننده فاصله ایجاد شده میان ماژول بالا آمده‌ی دوربین و بدنه گوشی است که احتمالا نسبت به نفوذ گرد و غبار آسیب‌پذیر خواهد بود. گرچه به گفته سامسونگ گرد و غبار خللی در عملکرد گوشی ایجاد نخواهد کرد اما با توجه به میزان این فاصله هنوز هم نمی‌توانیم از ادعای سامسونگ مطمئن باشیم.

نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی ای 80

نکته عجیب و غیرقابل انتظار در ای 80، فقدان ویژگی تشخیص چهره است که دلیل آن نیز چندان دور از ذهن نیست. چون دوربین پیش از گرفتن سلفی باید بچرخد، افزودن چنین ویژگی به آن سبب صرف زمان بیشتر می‌شود تا گوشی برای عکاسی آماده شود. با این وجود این معضل بزرگی برای ای 80 به شمار می‌رود، چرا که این گوشی از دوربین ToF نیز استفاده می‌کند که به اطراف اشعه می‌فرستد، دریافت می‌کند و عملکرد آن در تصاویر بوکه کاملا محسوس است؛ و از همین سنسور می‌توان به منظور تشخیص چهره نیز استفاده کرد، همان‌طور که اپل از سنسوری مشابه برای تکنولوژی Face ID خود بهره می‌برد.

نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی ای 80

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 80 : فناوری شارژ سریع جدید و خداحافظی با جک 3.5 میلی‌متری

ای 80 از همان فناوری شارژ سریع استفاده می‌کند که در گلکسی اس 10 نسل پنجم و گلکسی ای 70 به کار رفته است. اما آنچه این گوشی را متمایز می‌کند، حجم باتری 3700 میلی‌آمپری دیوایس نسبت به باتری 4500 میلی‌آمپری اس 10 و ای 70 است که به مراتب سریع‌تر از دو گوشی یاد شده شارژ می‌شود. این فناوری آن بورد بوده و 25 وات انرژی از شارژر دریافت می‌کند، در حالی که نسل پیشین فناوری شارژ سریع سامسونگ که روی اس 10 و گوشی‌های قدیمی‌تر استفاده شده بود تنها 15 وات انرژی به دستگاه می‌فرستادند.

نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی ای 80

به دنبال دوربین چرخان جدید سامسونگ، دیگر امکان استفاده از حافظه‌های جانبی روی گوشی وجود نخواهد داشت و باید به حافظه 128 گیگابایتی دیوایس بسنده کنید. همچنین جک 3.5 میلی‌متری سنتی هدفون دیگر دیده نمی‌شود، درست همانند گلکسی فولد و سایر گوشی‌های اخیر کره‌ای‌ها.

گلکسی ای 80 در دسته گوشی‌های میان‌رده قرار می‌گیرد و از چیپست جدید اسنپدراگون 730 در کنار رم 8 گیگابایتی توان می‌گیرد. رابط کاربری One UI 1.1 نیز پوسته اندروید پای خواهد بود که کاملا روان و نرم اجرا می‌شود. One UI 1.1 قابلیت‌هایی نظیر Bixbi Routines و Digital Wellbeing با خود به همراه دارد که هردو در ای 80 در دسترس خواهند بود. همچنین می‌توان از دکمه پاور برای فعال کردن بیکسبی استفاده کرد.

گلکسی ای 80 مجهز به سنسور تشخیص اثر انگشت زیر نمایشگر است که از نوع اپتیکال بوده و به خوبی ای 50 عمل نمی‌کند، اما از آن جایی که تنها سنسور بیومتریک گوشی به شمار می‌رود و امنیت بالایی دارد مجبورید به آن عادت کنید.

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 80 : گوشی خاص اما نه برای همه

نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی ای 80

در بررسی کوتاهی که از ای 80 داشتیم، این گوشی با دوربین پاپ آپ و مکانیسم چرخانش که حس کاملا خاصی دارد، فناوری شارژ سریع جدید سامسونگ، نمایشگر بدون حاشیه و بدون سوراخ، جدیدترین امکانات نرم افزاری و 8 گیگابایت رم نماینده‌ای جذاب برای گوشی‌های میان‌رده سامسونگ شناخته می‌شود که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با این وجود نمی‌توان از نقاط منفی آن مانند فقدان جک 3.5 میلی‌متری، حافظه غیرقابل ارتقا و فقدان فناوری تشخیص چهره دوربین چشم‌پوشی کرد و امیدواریم ای 80 بتواند از جهات دیگر چنان قدرتمند عمل کند که نقاط ضعف خود را به خوبی بپوشاند.

نظر شما درباره میان‌رده جدید سامسونگ چیست؟