مشخصات فنی پلی استیشن 5 منتشر شد؛ یک ابرکنسول

شرکت سونی به شکلی غیرمنتظره، مشخصات فنی پلی استیشن 5 (PlayStation 5) را منتشر کرد. کنسولی که سونی به جای PS5 آن‌ را «پلی استیشن نسل بعد» خطاب می‌کند.

مارک سرنی، طراح ارشد پلی استیشن 5 در گفتگو با وایرد، برای اولین بار جزئیات رسمی این کنسول را اعلام کرده است. او همچنین تایید کرد که در سال 2019 نباید منتظر PlayStation 5 باشید.

اولین جزئیات رسمی پلی استیشن 5 – PlayStation 5

علاوه بر جزئیات فنی جذابی که در این گفتگو آشکار شد، بزرگ‌ترین ویژگی پلی استیشن 5 قابلیت Backwards Compatibility برای بازی‌های پلی استیشن 4 است. طرفداران سال‌ها آرزوی چنین چیزی را داشتند. ما قبلا هم اشاره کرده بودیم که پلی استیشن 4 اولین پلتفرم گیمینگ سونی بود که از قابلیت Backwards Compatibility بهره نمی‌برد. حتی پلی استیشن 3 نیز برای مدتی کوتاه به سیستم‌ها اجازه می‌داد که بازی‌های پلی استیشن 2 و 1 را اجرا کنند. سونی در واکنش به انتقادات گفت که کسی دیگر سراغ بازی‌های قدیمی نمی‌رود و همین باعث اعتراض طرفداران شد. در مقابل مایکروسافت این قابلیت را برای ایکس باکس وان معرفی کرد و طرفداران با آغوش باز از آن استقبال کردند. مشخص است که سونی تصمیم به بازنگری در تصمیمات خود گرفته و قصد دارد هیچ طرفداری را ناامید نکند. مارک سرنی همچنین اضافه کرد که بازی‌های مورد انتظار و بزرگی همچون Death Stranding مولتی پلتفرم خواهند بود و در ابتدا برای پلی استیشن 4 عرضه شده و سپس برای پلی استیشن 5 منتشر می‌شوند.

با توجه به معرفی شدن سرویس استریم بازی‌های گوگل استادیا (Google Stadia) و همچنین کنسول ایکس باکس وان بدون دیسک اخیر مایکروسافت، بسیاری بر این باور بودند که کنسول‌های نسل بعدی از جمله PlayStation 5 بر روی دانلود نسخه‌های دیجیتال تمرکز خواهند داشت و این تنها راهی است که می‌توانید به بازی دسترسی داشته باشید. با این همه، سرنی اعلام کرد که کنسول جدید سونی دارای دیسک درایو خواهد بود و این برای طرفداران نسخه‌های فیزیکی، خبر خوشی محسوب می‌شود.

مشخصات فنی PlayStation 5

از نظر عملکرد، پلی استیشن 5 دارای یک هارد اس‌اس‌دی (SSD) خواهد بود که پلی استیشن 4 به صورت پیش فرض نداشت. اضافه کردن اس‌اس‌دی باعث می‌شود تا کنسول جدید سونی در پردازش و لود کردن بازی‌ها بهتر عمل کند، خصوصا آثاری که دارای محتوای زیادی هستند. مارک سرنی همچنین اشاره کرد که بازی Spider-Man را بر روی پلی استیشن 5 انجام داده و این بازی جهان باز در کمتر یک ثانیه لود شده است، در حالی که لود شدن آن در حالت عادی بر روی کنسول پلی استیشن 4 پرو نزدیک به 15 ثانیه طول می‌کشیده است.

پلی استیشن 5

در مورد مشخصات فنی، سرنی اعلام کرد که این کنسول از نسل سوم پردازنده AMD یعنی Ryzen بهره می‌برد. از رزولوشن 8K پشیتبانی می‌کند و با کیت‌های پلی استیشن وی آر سازگار خواهد بود. او همچنین اضافه کرد که گرافیک کنسول بر اساس یک نسخه سفارشی از رادئون ناوی خواهد بود که از رهگیری پرتو (Ray Tracing) نیز پشتیبانی می‌کند، یک ویژگی جدید که اخیرا در فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی محبوب شده است.

در کنار این‌ها، پلی استیشن 5 از نظر صدا هم تقویت خواهد شد. سرنی اعلام کرد که صدای پلی استیشن 4 نسبت به پلی استیشن 3 چندان تغییر نکرده بود و این مسئله برای او ناامید کننده بوده است. سرنی همچین اضافه کرد که پردازنده AMD به آن‌ها اجازه فعال کردن صدای سه بعدی را داده و این فاکتور در غوطه ور شدن بیشتر بازیکن در بازی بسیار مهم است.

سرنی در مورد بخش نرم افزاری این کنسول صحبت نکرد و مشخص نیست که سونی برای معرفی این کنسول مورد انتظار چه برنامه‌هایی دارد. سونی معمولا در جریان نمایشگاه E3 از کنسول‌هایش رونمایی می‌کند اما آن‌ها برای اولین بار در تاریخ، در E3 امسال کنفرانس نخواهند داشت و به نظر می‌رسد که کنسول بعدی احتمالا در حین رویداد پلی استیشن اکسپرینس یا برنامه لایو استریم استیت آف پلی رونمایی خواهد شد.

در حالی که بعضی از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که نسل بعدی کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن آخرین نسل کنسول‌ها خواهد بود، به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد با پلی استیشن 5 قوی‌تر از همیشه ظاهر شود. کنسول PlayStation 5 از نظر سخت‌افزاری قدرتمندتر از همیشه است و حالا باید دید از نظر نرم افزاری و سرویس‌های مختلف، تا چه اندازه می‌تواند پیشرو ظاهر شود. این را هم در نظر بگیرید که آن‌ها باید با پدیده استریم بازی های ویدویی نیز مقابله کنند. در انتها باید اشاره کرد که قیمت این کنسول مشخص نیست اما سونی وعده داده که قیمت آن راضی کننده خواهد بود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. فعلا هر چی تکنولوژیه دست غرب استکباره بقیه هم تحت لایسنسش دارن دستگاها رو ارائه میدن از سونی بگید تا هواوی تا اپل تا ماشین سازی و غیره….
    ایران چی داره که بقیه ازش بترسن تحت لایسنسش کار کنن؟ آفتابه مسی؟!😐🤣

  2. امید دارم تا زمان عرضه ش بتونم پلی استیشن 5 بخرم

  3. سلام آقایی رمضانی میخواستم بدونم قابلیت پشتیبانی بازی پلی4 درسته؟

  4. سونی واسه ژاپنه چی میزنی چیکار به اقتصاد غرب داره:/ به تو چه اصن ساندیسی

  5. لطفا محصولات غرب استکبار را معروف نکنید . مسئولان انقلابی و جهادی ما ضمن تحریم شرکت اپل ، این شرکت سونی را هم تحریم کنند و ضربه سختی بر پیکره افتصاد غرب استکبار وارد کنیم . مطمئم هشتاد میلیون مردم انقلابی و اسلامی ما دیگه این محصول غربی را نخواهند خرید و خواستار ممنوعیت آن به داخل کشور جمهوری اسلامی ایران هستند . باتشکر

  6. فقط SONY ابر تکنولوژی جهان میتونه ابر کنسول بازی جهان را بسازه و مدیریت کنه

    • اشرف جوون تو همونطور که تو زمینه موبایل و تکنولوژی چیزی بارت نیست،تو دنیای بازی هم خوشبختانه فقط حرف مفت میزنی،بنده خودم از میکرو شروع کردم و الانم PS4 Pro دارم،هیچ کنسولی در دنیا یارای مقابله با انحصاری های سونی رو نداشته و نخواهد داشت،تو اگه بدونی آنچارتد،د لست،اسپایدر من و …چی هست که باید بگم اینا بازی هست و فکر نکنی چیز دیگه ایه،خخخخ،متوجه میشی که انحصار سونی تو بازی یعنی چی
      پس برو خودتو جمع کن با کنسول خیالیت
      طرفدارای پلی استیشن بکوبونن لایک رو جهت خفه شدن اشرف جووون