مرکز ملی فضای مجازی

بیانیه مرکز ملی فضای مجازی در محکومیت حذف حساب مسئولان ایرانی در اینستاگرام

مرکز ملی فضای مجازی به دنبال حذف حساب‌های کاربری برخی مسئولان ایرانی از شبکه اجتماعی اینستاگرام، بیانیه‌ای صادر و این اقدام Instagram را محکوم کرد. در ادامه، متن این بیانیه را بررسی می‌کنیم.

در روزهای اخیر اینستاگرام حساب کاربری برخی از مسئولان ایرانی از جمله مقامات بلندپایه سپاه پاسداران را مسدود کرد که این موضوع با واکنش‌های زیادی همراه شد. حتی این مسئله باعث شد بار دیگر بحث فیلتر کردن اینستاگرام در اقدامی متقابل مطرح شود. حالا مرکز ملی فضای مجازی نیز واکنش نشان داده و حذف صفحه های مسئولان ایرانی از اینستاگرام را محکوم کرده است. در ادامه، بیانیه مرکز ملی فضای مجازی را بررسی کنیم.

متن بیانیه مرکز ملی فضای مجازی

در سال‌های اخیر اقدام‌های سلطه‌طلبانه و مداخله‌جویانه دولت آمریکا به حوزه فضای مجازی نیز راه پیدا کرده و با اعمال فشار بر نهادها و مراجع بین‌المللی، نفوذ در سکوها، خدمات و شبکه های اجتماعی و تلاش برای انحصار حاکمیت خود بر اینترنت، به دنبال حفظ منافع خود در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی و فشار بر سایر کشورها بوده و با اعمالی چون دخل و تصرف در حقوق اساسی کاربران فضای مجازی، نقض اصل بی طرفی شبکه و شبه انحصار شرکت‌های آمریکایی بر شبکه های اینترنتی، اصل بی طرفی در ارتباطات و اطلاعات را نقض کرده است.

از سویی، تشدید و اعمال تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه اخیر در حوزه‌های مختلف ارتباطی و فناوری اطلاعات، کاربران، توسعه‌دهندگان و صاحبان کسب و کارهای ایرانی و به ویژه شرکت‌های نوپا را در برخورداری از خدمات پایه و ورود به بازار رقابت جهانی با مشکل مواجه کرده است. امروزه به کرات شاهد مسدودسازی حساب کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی چون توییتر و اینستاگرام و اعمال محدودیت در دسترسی به منابع علمی و تحقیقاتی و خدمات مختلف کاربردی توسط شرکت‌های آمریکایی به واسطه تحریم‌های آن کشور هستیم که از مصادیق بارز سانسور، نقض جریان آزاد اطلاعات و نقض حقوق بشر است.

چنین رفتارهایی در شرایطی که دولت آمریکا حق تشخیص و انتساب هرگونه تخلف و جرم در فضای مجازی به کشورها، سازمان‌ها و نهادها و حتی نحوه و میزان برخورد با موارد انتسابی را برای خود محفوظ می‌داند، اختصاص به تقابل با جمهوری اسلامی ایران نداشته و فرهنگ، هویت، استقلال، اقتصاد و ارزش‌های همه ملت‌ها را تهدید می‌کند.

رفتار اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام در همراهی با این اقدامات غیر منطقی و فاقد ارزش بین‌المللی از سوی دیگر کشورها و مجامع جهانی، در تضاد با فلسفه فعالیت شبکه های اجتماعی، آزادی بیان و حقوق ملت‌ها است و لازم است نهادهای مسئول با توجه به جایگاه خود در حوزه دیپلماتیک و حقوق و روابط بین‌الملل، اقدامات حقوقی لازم برای طرح شکایت و پیگیری احقاق حقوق سلب شده از مردم عزیز کشور به عمل آورند.

مرکز ملی فضای مجازی از عموم مردم به ویژه فرهیختگان، اصحاب رسانه و فرهنگ انتظار دارد در رابطه با تبیین اینگونه رفتارهای غیر اصولی و نابخردانه دولت آمریکا نقش فعالی داشته باشند. همانگونه که بارها هم اعلام شده نمی‌توان مقدرات یک جامعه در حوزه رسانه، آموزش، بهداشت و خدمات اقتصادی را بر روی سکوهای بیگانه قرار داد. از این رو از همه فعالان اقتصادی و نهادهای ذی‌ربط موکدا می‌خواهیم که راه‌اندازی و توسعه سکوهای داخلی را وجهه همت خود قرار دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. دم آمریکا گرم 😂😂👏

  2. حقشون هست، دم ترامپ گرم بزن همشون رو از صحنه روزگار محو کنه!!!
    اینا خودشون که تلگرام و فیس بوک رو فیلتر کردن اصلا نقض حقوق بشر نکردن.!!!!!!!!!!!!!!

  3. آیا فیلتر کردن شبکه های اجتماعی و تمامی سایت های فیلتر شده، مداخله در زندگی مردم نیست؟؟؟!!!

    ببینید این افرادی که در کشور ما مسئول هستند میان از اینستاگرام بابت حذف اکانت های خودشان گلگی می کنند!!!

    عزیزم وقتی شما حساب 45 میلیون ایرانی در تلگرام رو مسدود (فیلتر) کردید!!!!!!!!!!!!!!!!!! اون وقت میاید واسه مسدود شدن 4 نفر این جوری موضع می گیرید و بیانیه میدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    خجالت هم چیز خوبیه و همه مردم آگاه شدند و آینده خوبی برای شما پیش بینی نمی کنم

    با سپاس