سهمیه بندی بنزین

سهمیه بندی بنزین در سال 98 دوباره شروع می‌شود

اخیرا خبرهایی در خصوص سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن این سوخت منتشر شده که حواشی زیادی را به وجود آورده است، اما برخی از منابع آگاه از حتمی بودن سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن در سال 98 خبر می‌دهند.

مدتی است شایعه افزایش قیمت بنزین حواشی زیادی را به همراه داشته است و برخی از خبرگزاری‌ها نیز عنوان می‌کنند در طول یک تا دو ماه آینده بنزین گران خواهد شد. این در حالی است که مدتی قبل انجمن جایگاه‌داران سی ان جی از افزایش قیمت این سوخت از اول خرداد و سهمیه بندی بنزین خبر داده بود که تاییدی بر شایعه‌ها محسوب می‌شود، اما نمایندگان مجلس موضوع افزایش قیمت بنزین در سال 98 را تایید نمی‌کنند. مسئولان سوخت کشور نگران هستند که با افزایش تحریم‌ها و افزایش مصرف بی‌رویه بنزین در ایران، کشور محتاج واردات شود.

در حال حاضر مصرف بنزین مردم ایران به صورت روزانه حدود 80 میلیون لیتر است که در برخی از اوقات به بیش از 90 میلیون لیتر نیز می‌رسد، اما اگر مصرف بنزین مردم به روزانه 100 میلیون لیتر برسد، برای تامین آن می‌بایست از واردات استفاده کنیم. البته قیمت بنزین در قانون بودجه 98 از سوی دولت همان لیتری 1000 تومان تعیین شده است که برای افزایش آن باید از سوی مجلس مجوز صادر شود. منابع آگاه از حتمی بودن سهمیه بندی بنزین و تغییر قیمت این سوخت خبر می‌دهند، اما زمان دقیق اجرای این موارد مشخص نشده است.

وضعیت بنزین نامشخص است

مدتی است در خصوص بنزین خبرها و شایعه‌های مختلفی منتشر می‌شود؛‌ برای مثال برخی از افزایش قیمت این سوخت یا سهمیه بندی آن سخن می‌گویند. در چند ماه گذشته مراحل بازیابی کارت‌های سوخت شروع شده است و خبرهایی در خصوص دو نرخی شدن و سهمیه بندی بنزین نیز بیش از پیش قوت گرفته است. البته نمایندگان مجلس با دو نرخی شدن بنزین مخالفت کرده‌اند، اما منابع خبری شایعه‌های مختلفی را منتشر می‌کنند که از نامشخص بودن وضعیت بنزین در کشور حکایت دارد.

بنزین گران نمی‌شود

برخی از منابع خبری از گران شدن بنزین و دو نرخی شدن آن خبر می‌دهند و بر این باورند که طی یک یا دو ماه آینده بنزین مجددا سهمیه‌بندی خواهد شد. این در حالی است که مسئولان می‌گویند قیمت بنزین در ایران حدود یک‌پنجم تا یک ششم قیمت بنزین در جهان محسوب می‌شود و نهادهای مسئول در این خصوص می‌گویند قیمت بنزین آزاد جهش نخواهد داشت و حداکثر تا 30 درصد گران خواهد شد، اما محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد تاکنون در این زمینه تصمیم نهایی گرفته نشده است. همچنین برخی از نمایندگان دو نرخی شدن یا افزایش قیمت بنزین را تایید نکرده و آن‌ها را شایعه می‌دانند.

گران شدن سی ان جی از اول خرداد

با توجه به اینکه در خصوص افزایش قیمت یا دو نرخی شدن بنزین شایعه‌های زیادی منتشر می‌شود، اخیرا رئیس انجمن جایگاه‌داران سی ان جی اعلام کرد قیمت سی ان جی از ابتدای خرداد ماه افزایش پیدا خواهد کرد. این مقام مسئول افزود بنزین سهمیه‌ای از 60 لیتر برای خودروهای شخصی تا 180 لیتر برای خودروهای عمومی در نظر گرفته می‌شود. اردشیر دادرس در ادامه افزود:

نظریه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد که سهمیه‌ها به خودرو اختصاص پیدا کند و از 60 لیتر برای خودروهای شخصی تا 180 لیتر برای خودروهای عمومی و تاکسی باشد که البته سهمیه برای خودروهای دوگانه سوز کاهش پیدا خواهد کرد. البته در این مصوبه 3 شرط برای افزایش قیمت سی ان جی در نظر گرفته شده که سهمیه‌بندی و افزایش منطقی قیمت بنزین یکی از این شروط خواهد بود. همچنین تعیین شده است که شرایط سهمیه برای تاکسی‌ها و خودروهای عمومی متفاوت باشد.

سهمیه بندی بنزین حتمی است

یک مقام آگاه در شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در خصوص سهمیه بندی بنزین عنوان کرد با توجه به تمام شایعه‌هایی که در خصوص وضعیت قیمت بنزین منتشر می‌شود، باید بگویم که سهمیه بندی بنزین حتما انجام خواهد شد، اما زمان اجرا و جزئیات دقیق آن تاکنون منتشر نشده است و سازمان‌های مربوطه جزئیات و نحوه سهمیه بندی بنزین را بررسی خواهند کرد. این مقام آگاه در ادامه افزود:

در زمینه قیمت بنزین هم مجددا تصمیم‌گیری خواهد شد؛ زیرا هم‌اکنون به جایی رسیده‌ایم که مصرف مردم بسیار زیاد بوده و قیمت این سوخت نیز نسبت به سطح جهان کم است. در واقع یکی از دلایل سهمیه‌بندی و افزایش قیمت این است که مصرف بنزین در ایران بسیار افزایش پیدا کرده و حتی اتفاقات اخیر و وقوع سیلاب در استان‌های مختلف، سفرهای غیراضطراری مردم را کاهش نداده و این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. در شرایط تحریم می‌بایست سیاست‌هایی انجام شود تا فشار کمتری به دولت و مردم وارد شود که یکی از این سیاست‌ها کاهش مصرف بنزین است. علاوه بر این آلودگی هوا، مقاوم‌سازی چرخه تولید و توزیع و کاهش قاچاق هم از مواردی است که دولت را مجاب کرده است که تصمیم بگیرد هم برای مصرف بنزین سهمیه‌بندی کند و هم در قیمت آن تجدید نظر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. کاش بشه ایتری ۴ تومن که یکم از این ترافیک و الودگی کم بشه
    از اب معدنی ارزون تر؟ حماقته این قیمت که ۶ ساله دست نخورده

  2. این حرامزاده ها باز یادشون اومده سهم ملت بدبخت ایران رو بدن سوریه!!

  3. گرون نشه که خوبه ولی من میگم گرون میشه

  4. شمارونمیدونم ولی من هر طور شده باید از اینجا برم بیرون دیگه جای زندگی نیست