شکلات

شکلات ، قدرت شناختی مغز را افزایش می دهد

محققان ایتالیایی در جریان تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که مصرف شکلات به صورت روزانه می تواند نقش یک مکمل غذایی را بازی کند که تاثیرات شناختی مثبتی بر روی مغز دارد.

تاثیر شکلات بر روی مغز اخیرا توسط پژوهشگران ایتالیایی به اثبات رسیده است؛ تا جایی که آنها مصرف شکلات را در ارتباط با افزایش توان مغزی و قدرت شناختی انسان عنوان کرده اند.

کاکائو در واقع دانه خشک شده و بوداده درخت کاکائو است که در تولید طیف عظیمی از شکلات ها بکار می رود. کاکائو جزء آن دسته از مواد غذایی است که در جریان مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بتدریج این ماده خوراکی به سمبل خوشمزه ترین خوراکی دنیا تبدیل شد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف منظم کاکائو و شکلات کاکائویی تاثیر مثبتی بر روی حافظه و پردازش اطلاعات بصری  دارد. در جریان همین تحقیقات بود که طیفی از مواد شمیایی و ترکیبات با خواص درمانی در کاکائو کشف گردید.

شکلات و عملکرد مغز

بطور مثال مشخص شد که این ماده خوراکی و مصرف آن به خاطر وجود پولیفنول می تواند احساس آرامش را برای فرد به همراه داشته باشد. همچنین فلاوانول موجود در کاکائو در موارد بسیاری می تواند کاهش قدرت حافظه به دلیل افزایش سن را خنثی کند.

ناگفته نماند که چنین خواصی نباید شما را وا دارد تا به مصرف بی رویه کاکائو روی بیاورید، زیرا در این ماده خوشمزه، ترکیب شیمایی به نام تئوبرومین وجود دارد که جزء مواد شیمایی خطرناک و مسموم کننده به حساب می آید، اما میزان آن در کاکائو پایین است و برای مسموم شدن با این ماده باید ۸۵  قطعه شکلات بزرگ حاوی کاکائو توسط فرد مصرف شود.

محققان ایتالیایی در تحقیق اخیر خود درصدد فهم تاثیر مصرف کاکائو بر ویژگی های شناختی مغز بودند و در واقع می خواستند به درک بهتری از تاثیر فلاوانول موجود در کاکائو بر روی مغز برسند. در این تحقیق مصرف کاکائو در سه حجم کم، متوسط و زیاد برای سه گروه و به مدت ۳ ماه تجویز شد. نتایج شگفت انگیز بود؛ در واقع فلاوانول موجود در کاکائو تاثیر مستقیم و مثبتی بر روی عملکرد مغز از خود نشان داد.

فلاوانول می تواند قدرت حافظه را افزایش داده و پردازش اطلاعات بصری را تقویت کند. همچنین فلاوانول، تمرکز، پردازش ذهنی و گفتار را بهبود می بخشد. در این صورت افرادی که از ناتوانایی های شاختی و یا کاهش قدرت حافظه رنج می برند می توانند با مصرف کاکائو شاهد بهبود وضعیت خود باشند. اما تاثیر شکلات بر افراد سالم هم هویدا بود، آنها نیز با مصرف کاکائو نمره بهتری در عملکرد شناختی مغز از خود نشان دادند.

در خصوص زنان نیز مشخص شد اگر آنها یک شب را تا صبح نخوابند و روز بعد شکلات مصرف کنند کمتر دچار عوارض ناشی از کمبود خواب خواهند شد. در این صورت می توان مدعی بود شکلات گزینه مناسبی برای مصرف توسط افرادی است که از کمبود مزمن خواب رنج می برند و یا دارای مشاغلی هستند که آنان را وامی دارد تا بیشتر بیدار بمانند.

اما چه میزان کاکائو و شکلات می تواند برای بدن مفید باشد؟ در واقع دوز مصرفی مفید شکلات چقدر است؟ در این خصوص محققان ایده هایی دارند، اما نمی توانند دوز مشخصی را معرفی کنند. آنها فقط مدعی هستند که فلاوانول موجود در کاکائو تاثیرات مثبتی بر روی سلامت قلب  عروق داشته و حجم خون در مغز را افزایش می دهد. حجم خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد و لذا می تواند بر روی کاهش حافظه تاثیر مستقیم بگذارد.

عوارض مصرف شکلات

در مجموع مصرف شکلات و کاکائو در بلند مدت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و مزایای آن شامل افرادی می شود که در طولانی مدت به مصرف آن پرداخته اند. اما مصرف شکلات عوارض جانبی هم دارد که در یک مورد بر می گردد به میزان بالای کالری موجود در این خوراکی. همچنین مصرف شکلات اصولا با مقادیر قابل توجهی شیر و یا شکر صورت می گیرد که هر دو این موارد بخصوص شکر می تواند با کالری بسیار همراه باشد.

از سویی کاکائو حاوی کافئین است. کافئین یک مادهٔ شیمیایی خوراکی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه و کاکائو به وفور یافت می شود. کافئین نوعی محرک است که می‌تواند از خوابیدن جلوگیری کند و در واقع پرمصرف‌ترین ماده دارویی در میان انسان‌ها به‌شمار می‌رود.

وجود تئوبرومین در شکلات نیز جز مواردی است که نمی توان از آن غفلت ورزید. این ماده شیمیایی ساختاری شبیه به کافئین دارد و اثرات محرک، نشاط‌ آور و ضدسرفه از خود بجای می گذارد.

در نهایت محققان تاکید دارند که مصرف مقادیری از شکلات تلخ برای منتفع شدن از فلاوانول موجود در آن می تواند برای سلامت فرد مفید باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. مافیای شکلات در دنیا چه تبلیغاتی میکنه

  2. شکلات تلخ خیلی واسه حافظه خوبه