انتقال فایل از گوشی اندرویدی

معرفی 5 روش انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر

یافتن راهی برای انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر طی کمترین زمان ممکن، کمک زیادی به صرفه جویی در وقت خواهد کرد. در این مطلب 5 روش انتقال داده از گوشی اندروید به کامپیوتر را آموزش خواهیم داد.

برای انجام بسیاری از کارها، هنوز نیازمند استفاده از لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری دسکتاپ هستیم. از طرفی گوشی هوشمند، برای اغلب ما، تبدیل به اصلی‌ترین دستگاه کار با فایل‌ها و محتواهای دیجیتالی شده است. در چنین شرایطی باید بتوان خیلی سریع فایل‌ها را بین گوشی و لپ تاپ یا دسکتاپ منتقل کرد.

5 روش برتر انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر

با وجود تعدد روش‌های انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر تمامی آن‌ها کارآمد نیستند. در این مطلب قصد داریم به بهترین روش‌های جابه‌جایی داده بین یک گوشی اندرویدی و لپ تاپ یا کامپیوتر بپردازیم.

1- انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر با کابل

قدیمی‌ترین و متداول‌ترین روش انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر استفاده از کابل یو اس بی است. از آن جایی که برای استفاده از این روش، نیازی به نصب ابزارهای جانبی یا درایورهای جداگانه نداشته و اتصال، خیلی سریع صورت می‌گیرد، روش یاد شده بسیار سریع و کارآمد محسوب می‌شود. البته به کار رفتن درگاه یو اس بی نسخه C در بسیاری از گوشی های هوشمند جدید سبب شده کابل‌های یو اس بی قدیمی دیگر برای انتقال داده کاربرد نداشته باشند. با فرض این که کابل مناسبی برای گوشی هوشمند خود خریداری کرده‌اید، برای انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر از طریق کابل:

  • کابل را به گوشی و لپ تاپ یا دسکتاپ خود متصل کنید.
  • پنجره نوتفیکیشن را پایین کشیده و روی گزینه Charging this device via USB ضربه بزنید. در حالت عادی، بعد از اتصال کابل یو اس بی به گوشی دستگاه تنها شروع به شارژ شدن می‌کند و امکان انتقال فایل وجود ندارد.
  • در پایین قسمت Use USB For گزینه File Transfer را انتخاب کنید. اگر از ابتدا، این گزینه انتخاب شده است، نیاز به انجام سه مرحله یاد شده از بین می‌رود.

در ادامه، یک پنجره در مقابلتان باز خواهد شد. بسته به این که روی گوشی هوشمند خود کارت حافظه جانبی سوار کرده باشید یا خیر، تعداد یو اس بی درایوهای نمایش داده شده بین یک یا دو مورد متفاوت خواهد بود. اکنون می‌توانید وارد این درایوها شده و فایل‌هایتان را از گوشی به کامپیوتر یا بالعکس جابه‌جا کنید.

انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر

اگر سیستم کامپیوتری شما از سیستم عامل مک قدرت گرفته است، به منظور انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر می‌بایست نرم افزار Android File Transfer را روی آن نصب کنید. سایر مراحل تقریبا یکسان هستند.

انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر با کابل، به منظور انتقال حجم زیادی از داده بین دو دستگاه مناسب است. به عنوان نمونه می‌توان به منتقل کردن چندین آلبوم موسیقی یا تمامی قسمت‌های یک فصل سریال اشاره کرد. مزیت دیگر این روش، امکان دسترسی مستقیم به کارت حافظه جانبی روی لپ تاپ یا دسکتاپ است.

2- استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری

اگر سرعت دسترسی به اینترنت شما روی سیستم کامپیوتری و همچنین گوشی هوشمند مناسب بوده و مشکلی از بابت پهنای باند و سقف میزان مصرف ندارید، واسطه قرار دادن سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، یکی از بهترین روش‌های انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر به شمار می‌رود. به عنوان یک کاربر اندروید، مطمئنا برای استفاده از سرویس‌های این سیستم عامل همچون نصب اپلیکیشن از گوگل پلی استوری، یک حساب کاربری در گوگل ایجاد کرده‌اید. گوگل به صورت رایگان، 15 گیگابایت فضا به هر کاربر در سرویس ذخیره‌سازی ابری خود یعنی گوگل درایو اختصاص می‌دهد.

نرم افزار گوگل درایو به صورت پیش‌فرض روی تمامی گوشی های اندرویدی نصب است. اگرچه می‌توان برای انتقال داده، به جای نصب نرم افزار گوگل درایو روی دسکتاپ یا لپ تاپ، از طریق مرورگر به آن دست پیدا کرد، اما نصب اپلیکیشن ویندوزی آن، امکانات قابل توجهی در اختیارتان قرار می‌دهد. البته این تنها گزینه نیست، اما با در نظر گرفتن میزان حجمی که به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد، بهترین انتخاب به شمار می‌رود. به عنوان نمونه دراپ باکس، تنها 2 گیگابایت به هر حساب کاربری به صورت رایگان فضا اختصاص می‌دهد.

بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن Google Drive باید درون آن به حساب کاربری‌تان در گوگل لاگین کنید. بعد از این کار، گزینه Back up all file types را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر

در صفحه بعدی، گزینه Advanced Settings را در پایین انتخاب کنید. بعد از انتخاب گزینه Sync My Drive to this compute روی دکمه OK کلیک کنید.

انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر

با این کار، یک فولدر گوگل درایو در سیستم کامپیوتری شما ایجاد خواهد شد. هر چیزی که در این فولد قرار داشته باشد، در حساب‌ کاربری‌‌تان داخل گوگل درایو همگام‌سازی خواهد شد. پس به منظور بارگذاری یک سری فایل درون گوشی هوشمند خود، کافی است آن‌ها را در این فولدر قرار دهید. سپس وارد اپلیکیشن اندرویدی گوگل درایو شده و بعد از همگام‌سازی، از فایل‌(ها) مورد نظر استفاده کنید.

نکته مهم اینجاست که فایل‌های نمایش داده شده داخل اپلیکیشن اندرویدی این سرویس، روی حافظه گوشی هوشمندتان ذخیره نشده‌اند. به همین دلیل در صورت نیاز به باز کردن هر یک از آن‌ها، ابتدا عملیات دریافت فایل از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. توجه به این موضوع در صورت داشتن سرعت اینترنت موبایل پایین و همچنین پهنای باند کم، اهمیت پیدا می‌کند. برای استفاده از فایل‌های ذخیره شده در گوگل درایو روی گوشی اندرویدی دو راه پیش رویتان قرار دارد. بعد از انتخاب یک فایل دو گزینه زیر رو به رویتان قرار می‌گیرد:

  • فراهم کردن دسترسی آفلاین (Make available offline): با این کار، فایل روی حافظه ذخیره خواهد شد تا از این پس، هر زمان از طریق اپلیکیشن گوگل درایو به استفاده از آن نیاز داشتید، احتیاجی به دسترسی به اینترنت وجود نداشته باشد. هر تغییری که در این فایل ایجاد کنید، بعد از اتصال به اینترنت، در نسخه اصلی اعمال خواهد شد. در واقع فایل در صورت دست‌کاری شدن، همچنان همگام‌سازی خواهد شد.

انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر

  • دانلود (Download): با این کار یک نسخه از فایل مورد نظر داخل پوشه Downloads ذخیره‌سازی خواهد شد. سپس می‌توان همانند یک فایل عادی با آن رفتار کرد. تفاوت مهم این روش، عدم همگام‌سازی تغییرات با فایل ذخیره شده روی گوگل درایو است، چرا که در واقع یک کپی از آن روی حافظه گوشی هوشمند شما قرار دارد. در صورت اعمال هر گونه تغییر، می‌بایست فایل را به صورت دستی از طریق اپلیکیشن گوگل درایو در حساب کاربری‌تان بارگذاری کنید.

3- استفاده از ایمیل یا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان

ایمیل کردن یک فایل برای خودمان، به منظور فراهم شدن دسترسی به آن روی دستگاهی دیگر، ناکارآمدترین روش ممکن است، اما همچنان در برخی مواقع نیازمان را هر طور شده برطرف می‌کند. وقتی امکان استفاده از سایر راهکارها به منظور انتقال فایل از گوشی اندرویدی به کامپیوتر وجود ندارد، برای جابه‌جایی داده در حجم کم، این سریع‌ترین روش موجود محسوب می‌شود.

در جیمیل، سقف حجم فایل ضمیمه شده به هر ایمیل 25 مگابایت است. اگر حجم فایل‌هایتان بیشتر از این مقدار است، می‌توانید از سرویس‌هایی همچون WeTransfer استفاده کنید. با استفاده از آن خواهید توانست فایل‌هایی را تا سقف حجم 2 گیگابایت، به صورت رایگان برای دیگران ارسال کنید. مزیت مهم این سرویس، عدم نیاز به ایجاد حساب کاربری جدید به منظور استفاده از آن است.

آموزش انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر

به وب سایت WeTransfer رفته و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. قدم بعدی، کشیدن و رها کردن فایل‌های مورد نظر به درون پنجره مرورگر است. بعد از ارسال، ایمیلی روی گوشی هوشمند خود حاوی لینک دانلود فایل‌های بارگذاری شده دریافت خواهید کرد. فایل‌های بارگذاری شده در سرورهای WeTransfer رمزنگاری شده و به صورت خودکار، بعد از یک هفته حذف می‌شوند. به همین دلیل باید در انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر تعجیل کنید! اگر دوست دارید فایل‌ها زودتر از موعد هفت روزه حذف شده یا برای مدت زمان بیشتری روی سرورها قابل دسترسی باقی بمانند، باید اکانت پرو وب سایت WeTransfer را خریداری کنید.

تلگرام نیز می‌تواند بستری مناسب به منظور انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر باشد. مجددا بسته به سرعت اینترنت و پهنای باند در اختیارتان، می‌توانید فایل‌هایی تا سقف حجم 1 گیگابایت را در قسمت Saved Messages اپلیکیشن اندرویدی یا دسکتاپی بارگذاری کرده و روی دستگاه دیگر، دانلود کنید.

4- انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر با بلوتوث

به منظور انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر در زمان کم بودن حجم آن‌ها، استفاده از بلوتوث کارآمد است. این استاندارد در مقایسه با وای فای سرعت بسیار کمتری داشته و به همین دلیل برای انتقال فایل‌های دارای حجم بالا مناسب نیست.

برای انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر ویندوز 10، ابتدا باید دو دستگاه را با یکدیگر جفت کنید. بعد از روشن کردن بلوتوث گوشی، در سیستم کامپیوتری به مسیر Settings > Devices رفته و بلوتوث را روشن کنید. اکنون به مسیر Add Bluetooth or other device > Bluetooth رفته و به دنبال بلوتوث‌های فعال در محیط اطراف بگردید. بعد از نمایان شدن گوشی آن را انتخاب کرده و روی Connect کلیک کنید. ممکن است به منظور جفت شدن دو دستگاه، نیاز به وارد کردن رمزی مشترک باشد.

انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر

از این پس برای انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر به مسیر Settings > Devices > Send or receive files via Bluetooth > Send files بروید. سپس فایل‌های مورد نظر برای انتقال را برگزینید.

انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر

برای دیگر پلتفرم‌ها، نام گزینه‌های منو متفاوت خواهد بود، اما نحوه پیشرفت فرآیند به همین شیوه است؛ ابتدا باید دو دستگاه را به یکدیگر شناسانده و سپس انتقال فایل را انجام بدهید. در لپ تاپ‌ها، چیپ بلوتوث به صورت پیش‌فرض وجود دارد. در سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ باید آن را به صورت جداگانه خریداری کرده و از طریق درگاه یو اس بی به کامپیوتر وصل کنید.

استفاده از وای فای برای انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر

نرم افزارهای مختلفی امکان انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر از طریق اتصال وای فای را فراهم می‌کنند. در این روش، گوشی هوشمند هات اسپات شده و بعد از اتصال لپ تاپ به آن، جابه‌جایی فایل امکان‌پذیر می‌شود. در سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ، برای انتقال داده از این روش ابتدا باید یک کارت شبکه بی‌سیم خریداری کنید.

به عنوان نمونه می‌توان به اپلیکیشن اندرویدی Web PC Suit اشاره کرد. بعد از نصب و اجرای برنامه اندرویدی آن، گوشی هات اسپات می‌شود. با استفاده از رمز عبوری که نرم افزار در اختیارتان قرار داده، به این شبکه وای فای متصل شوید. در ادامه می‌بایست آدرس 192.168.43.1:8080 را در مرورگر خود وارد کنید تا بتوانید به تمامی فایل‌های روی حافظه اصلی و جانبی دستگاه اندرویدی دسترسی پیدا کنید.

اگر گوشی هوشمند و لپ تاپ یا دسکتاپ به یک شبکه وای فای متصل بوده و از نظر پهنای باند مشکلی ندارید، روش بهتری نیز برای انتقال فایل دارد. برای انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر از این طریق، نرم افزار Portal by Pushbullet انتخاب ما است. استفاده از آن رایگان بوده و نیازی به ایجاد حساب کاربری وجود ندارد. امکان استفاده از آن در تمامی پلتفرم‌ها (ویندوز، مک، لینوکس و کروم)، مزیت دیگر نرم افزار نام برده محسوب می‌شود. ابتدا نرم افزار آن را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. سپس در مرورگر وب دسکتاپ یا لپ تاپ به مسیر portal.pushbullet.com رفته و کیو آر کد نمایش داده شده روی صفحه را از طریق گوشی اسکن کنید. برای این کار باید بعد از ورود به اپلیکیشن موبایل، روی گزینه Scan ضربه بزنید.

انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر

در ادامه بین کامپیوتر و گوشی هوشمندتان اتصالی مستقیم برقرار خواهد شد. این اتصال موقت است، به همین دلیل در هر مرتبه نیاز به انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر باید عملیات اتصال را مجددا از ابتدا انجام بدهید. بعد از کشیدن و رها کردن فایل‌ها داخل پنجره مرورگر، آن‌ها در گوشی هوشمندتان بارگذاری خواهند شد.

انتقال فایل از گوشی اندروید به کامپیوتر

به صورت پیش‌فرض، این برنامه فایل‌های تصویری و موزیک‌ها را به ترتیب در فولدرهای Photos و Music گوشی قرار می‌دهد. سایر فایل‌ها، در پوشه Portal قرار خواهند گرفت. امکان دسترسی به فایل‌ها از طریق همین اپلیکیشن موبایل یا برنامه‌های مدیریت فایل وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*