حمله ملخ ها به ایران

حمله ملخ ها به ایران عمدی بود؟

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) نمایندگانی را به ایران اعزام کرده است تا موضوع عمدی بودن حمله ملخ ها به ایران را مورد بررسی قرار دهند.

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص حمله ملخ ها به ایران عنوان کرد این ملخ‌هایی که اخیرا به ایران آمده‌اند از نوع صحرایی بوده و بسیار خطرناک هستند. آن‌ها توانایی دارند تا از هر نوع پوشش گیاهی که در مسیرشان باشد، تغذیه کنند. وی افزود معمولا این ملخ‌ها به 59 کشور دنیا حمله می‌کنند و کانون اصلی حمله آن‌ها نیز شمال و شرق آفریقا است. محمدرضا درگاهی در ادامه گفت این ملخ‌های صحرایی و بسیار خطرناک در 30 درصد از اراضی جهان قرار دارند و هنگامی که غذایشان به اتمام برسد، به سایر کشورها چون ایران هجوم می‌آورند. این ملخ‌‌ها از شمال آفریقا به شبه‌جزیره عربستان رفته و از آنجا به ایران حمله‌ور شدند.

احتمال عمدی بودن حمله ملخ ها به ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات در این خصوص اظهار کرد سازمان فائو نمایندگانی را به ایران اعزام کرده است تا موضوع عمدی بودن حمله ملخ ها به ایران را مورد بررسی قرار دهند. وی افزود در سال‌های گذشته کشورهای همسایه نسبت به امسال در مبارزه با ملخ‌های مهاجم همکاری بیشتری انجام می‌دادند. محمدرضا درگاهی در ادامه بیان کرد این ملخ‌های خطرناک دارای طول پروازی زیادی هستند و این تونایی را دارند تا در طول روز حدود 200 تا 400 کیلومتر پرواز کنند که چنین موضوعی باعث می‌شود برای کانون‌کوبی یا سم‌پاشی با مشکل مواجه شویم.

حمله ملخ ها به ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه بیان کرد در طول سال‌های گذشته چنین ملخ‌هایی از سمت پاکستان و هندوستان به ایران هجوم می‌آوردند، اما امسال این ملخ‌های خطرناک از سمت شمال آفریقا و شبه‌جزیره عربستان به ایران حمله کرده‌اند. حمله ملخ ها به ایران آن هم به این تعداد در 40 سال گذشته سابقه نداشته است و در سال‌های قبل فقط در سطحی بالغ بر 2 تا 3 هزار هکتار با مشکل حمله ملخ‌ها مواجه بوده‌ایم، اما در حال حاضر این میزان به 51 هزار هکتار رسیده است که انتظار می‌رود تا 200 هزار هکتار نیز افزایش پیدا کند.

این ملخ‌ها همه‌چیز را می‌خورند

محمدرضا درگاهی در خصوص خطرناک بودن این ملخ‌ها عنوان کرد ملخ‌ها دارای انواع مختلفی هستند؛ برای مثال همه ملخ‌ها قادر به پرواز نبوده و فقط قابلیت جهنده بودن را دارند، اما این دسته از ملخ‌ها که به ایران هجوم آوردند، بسیار خطرناک هستند و از هر چیزی که در مسیرشان باشد تغذیه می‌کنند؛‌ یعنی هر پوشش گیاهی را می‌خورند و به دلیل بهره‌مندی از آرواره‌های قوی، از پوست درختان نیز تغذیه خواهند کرد. این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد در حال حاضر حدود 50 میلیون قطعه ملخ به کشور هجوم آورده‌اند که ما در روز‌های آینده با آن‌ها مبارزه خواهیم کرد. البته این ملخ‌ها در گام نخست مقدار کمی تغذیه می‌کنند و پس از آن به جفتگیری و تخم‌ریزی اقدام خواهند کرد که می‌بایست قبل از تخم‌ریزی آن‌ها را نابود کرد.