رزم ناو کلاس کیروف

رزم ناو کلاس کیروف ، قربانی بعدی مشکلات مالی نیروهای مسلح روسیه

امروز پس از حدود 30 سال از فروپاشی شوروی که زمانی رقیب آن ارتش‌های قدرتمند غربی بودند، مشکلات فنی و مالی به دشمن جدید ارتش روسیه تبدیل شده و اکنون رزم ناو کلاس کیروف قربانی جدید این حریف قدرتمند شده‌ است.

به نظر می‌رسد مشکلات فنی و مالی همچنان در حال کوچک کردن نیروهای مسلح روسیه هستند و پس از این که صحبت‌هایی از بازنشستگی ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف، تنها ناو هواپیمابر این کشور به میان آمد، حال یکی دیگر از مظاهر قدرت شوروی سابق نیز قربانی جیب خالی دولت روسیه خواهد شد.

رزم ناو کلاس کیروف

رزم ناو پیوتر ولیکی (از کلاس کیروف) در کنار ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

به گزارش روزنامه ایزوستیا، نیروی دریایی روسیه و شرکت نیروی هسته‌ای دولتی “روس اتم” تصمیم به لغو برنامه نوسازی و افزایش طول عمر دو رزم ناو کلاس کیروف گرفته‌اند. به گزارش این خبرگزاری، نیروی دریایی روسیه برای جبران کمبودهای مالی دو ناو آدمیرال اوشاکوف و آدمیرال لازاروف را اوراق خواهد کرد.

رزم ناو کلاس کیروف

رزم ناو کلاس کیروف که با نام کلاس اورلان نیز شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین شناور رزمی (به غیر از ناوهای هواپیمابر و ناوهای تهاجمی آبی خاکی) در دنیا است، در دهه 80 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی شوروی شد. رزم ناوهای کلاس کیروف جزو شناورهای اتمی هستند و قدرت آن‌ها از راکتورهای هسته‌ای تامین می‌شود.

رزم ناو کلاس کیروف

ماموریت این ناوها در طول جنگ سرد، مقابله با ناوهای هواپیمابر آمریکا و شناورهای همراه آن‌ها بود. هدف دیگر این ناو جلوگیری از ورود نیروهای تازه نفس آمریکا و کانادا به اروپا از طریق دریا بود. برای انجام این ماموریت‌ها رزم ناو کلاس کیروف دارای قدرت آتشی سهمگین بود و به طیف وسیعی از تجهیزات از موشک‌های کروز ضد کشتی مافوق صوت گرفته تا پیشرفته‌ترین موشک‌های پدافندی زمان خود مجهز بود.

رزم ناو کلاس کیروف

در مجموع 4 ناو از این کلاس ساخته شد که با نام‌های آدمیرال اوشاکوف، آدمیرال لازاروف، آدمیرال ناخیموف و پیوتر ولیکی وارد خدمت شدند. در حال حاضر تنها ناو فعال از این کلاس، پیوتر ولیکی است و به عنوان ناو پرچم‌دار ناوگان شمالی روسیه فعالیت می‌کند. ناو آدمیرال ناخیموف نیز در حال دریافت به روزرسانی است و انتظار می‌رود که تا سال 2021 مجددا آماده خدمت شود. ناوهای آدمیرال اوشاکوف و آدمیرال لازاروف نیز قرار بود پس از تعمیر و به روزسانی برای خدمت در نیروی دریایی روسیه مجددا آماده شوند، اما هزینه و مشکلات فنی خارج کردن هسته راکتورهای این دو ناو باعث شده که روسیه از به خدمت گرفتن مجدد آن‌ها صرف نظر کند.