بزرگترین پروژه های گوگل

معرفی 20 مورد از جاه طلبانه‌ترین و بزرگترین پروژه های گوگل و آلفابت

بررسی فهرست بزرگترین پروژه های گوگل و همچنین هلدینگ در بر دارنده آن، آلفابت، نشان می‌دهد این شرکت چقدر در پیشرفت تکنولوژی سهیم بوده است. پروژه های گوگل نشان می‌دهند با یک شرکت شدیدا جاه‌طلب رو به رو هستیم!

چارچوب سازمانی گوگل بعد از این که آلفابت تبدیل به هلدینگ و شرکت مادر آن شد، تغییرات زیادی به خود دید. پروژه‌هایی که جزو هسته کسب و کار گوگل (موتور جستجوی گوگل و پلتفرم موبایل اندروید) نبودند، بین شرکت‌های مختلف تحت اختیار هلدینگ آلفابت تقسیم شدند. این پروژه‌های مون شات (Moonshot)، اشیا و فرآیندهای مختلف را در بر می‌گیرند. به عنوان نمونه می‌توان به پروژه‌های هوشمندسازی منازل یا ساخت ربات‌هایی با توانایی کار در کنار انسان اشاره کرد.

مون شات‌ها، بزرگترین پروژه های گوگل

گوگل به عنوان دست راست آلفابت، روی بیشتر این پروژه‌ها نظارت داشته و توسعه آن‌ها را مدیریت می‌کند. گوگل از پروژه‌های نوآورانه‌اش با عنوان Moonshot یاد می‌کند. بیشتر آن‌ها از دل آزمایشگاه اسرارآمیز این شرکت یعنی گوگل ایکس بیرون آمده‌اند! بر اساس تعریف گوگل، یک مون شات را می‌بایست پروژه‌ای اکتشافی و شدیدا جاه طلبانه دانست که تاثیری زیر و روکننده روی دنیای فناوری می‌گذارد. با وجود تعدد مون شات‌ها، در این مطلب به 20 مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

گوگل فایبر

بزرگترین پروژه های گوگل

گوگل فایبر دسترسی به اینترنت بسیار پرسرعت و نزدیک به 150 کانال تلویزیونی را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند در گوگل فایبر دی وی آر (Google Fiber DVR) به طور همزمان 8 برنامه مختلف را ضبط کنند. کنترل تلویزیون از طریق نصب اپلیکیشنی روی دستگاه اندرویدی یا آی او اسی امکان‌پذیر خواهد بود.

گوگل فایبر را باید یکی از سرویس‌های ارائه‌دهنده سریع‌ترین اینترنت در سرتاسر آمریکا دانست. کاربران حین استفاده از این سرویس، با سرعت حدود هزار مگابیت بر ثانیه به اینترنت دسترسی دارند! یکی دیگر از سرویس‌هایی که دسترسی به اینترنت را با سرعتی یکسان برای کاربران ایالات متحده آمریکا فراهم می‌کند، ورایزن FiOS است.

استفاده از گوگل فایبر در تمامی ایالت‌ها و شهرهای آمریکا نیز میسر نیست، به همین دلیل در فهرست بزرگترین پروژه های گوگل جزو سرویس‌هایی است که منحصر به کشور محل قرارگیری شرکت شده است. شرکت Access & Energy به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ آلفابت، توسعه گوگل فایبر را بر عهده دارد.

نست

بزرگترین پروژه های گوگل

نست علاقه شدید آلفابت برای ورود به تکنولوژی‌های مربوط به خانه‌های هوشمند را نشان داد. بیشتر کاربران، نست را به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های گوگل به خاطر ترموستات هوشمندش می‌شناسند، به طوری که قادر است رفتار صاحب‌خانه را تشخیص داده و دمای خانه را به منظور کاهش هزینه‌ها، بر اساس میل کاربر به طور خودکار تنظیم کند. حتی می‌توان ترموستات را از طریق یک اپلیکیشن موبایل، از راه دور کنترل کرد.

امان نست، محصولات مرتبط با خانه هوشمند دیگری نیز تولید کرده است. به عنوان نمونه می‌توان به تشخیص‌دهنده آتش‌سوزی هوشمند و دوربین امنیتی خانگی آن اشاره کرد. آلفابت، شرکت نست را در سال 2014 به قیمت 3.2 میلیارد دلار خریداری کرد و به فهرست زیرمجموعه‌های خود افزود.

اتومبیل‌های خودران

بزرگترین پروژه های گوگل

گوگل یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری اتومبیل‌های خودران محسوب می‌شود. اتومبیل خودران این شرکت تا پایان سال 2015، نزدیک به 1.5 میلیون کیلومتر را بدون راننده در سرتاسر آمریکا پیموده بود، بدون این که دردسری برای افراد یا دیگر خودروهای در مسیر ایجاد کند!

بر اساس گزارشی که شرکت Juniper Research چند سال پیش منتشر کرد، احتمالا گوگل اولین شرکتی خواهد بود که اتومبیل‌های خودران را برای خرید عموم به بازار عرضه می‌کند! این موضوع چندان تعجبی نیست. در هسته نرم افزار اتومبیل‌های خودران گوگل تجربه رانندگی جمعی حدود 90 سال گنجانده شده است، به همین دلیل تجربه بالایی برای رانندگی به صورت خودکار دارد و زودتر می‌تواند آزمایش‌های لازم به منظور دریافت تاییدیه وزارت وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (Department of Motor Vehicles) را دریافت کند. اتومبیل‌های خودران بخشی مهم از بزرگترین پروژه های گوگل بوده و تحت نظارت آزمایشگاه گوگل ایکس توسعه پیدا می‌کنند.

پهپادهای تحویل کالا

بزرگترین پروژه های گوگل

پروژه وینگ (Project Wing) را باید آرزوی آلفابت به منظور جایگزین کردن افراد پست‌چی با پهپادها دانست تا بسته‌های پستی، سریع‌تر و ایمن‌تر به دست مردم برسند. نحوه ارسال بسته از طریق Project Wing بسیار جالب است؛ پهپاد، با استفاده از یک موتور دوار، بسته را روی زمین قرار داده و سپس یک ربات کوچک، آن را درست تا در منزل فرد دریافت‌کننده منتقل می‌کند! پهپادهای ارسال کالا یکی دیگر از پروژه های بزرگ گوگل و آلفابت بوده و تحت نظارت شرکت گوگل ایکس توسعه پیدا می‌کنند.

لنزهای چسبان هوشمند

بزرگترین پروژه های گوگل

از جمله بزرگترین پروژه‌ های گوگل باید به لنزهای چسبان هوشمند اشاره کرد که از طریق نور آفتاب شارژ شده و اطلاعات بیولوژیکی مهمی را درباره فردی که آن‌ها را به پوست بدن خود چسبانده جمع‌آوری می‌کنند. به عنوان نمونه‌ای از این داده‌ها می‌توان به فشار خون، میزان الکل خون و دمای بدن اشاره کرد. گوگل همچنین درصدد است لنزهای کوچکی با استفاده از سنسورهای گلوگز به منظور محاسبه میزان قند خون از طریق اشک چشم کاربر، تولید کند!

شرکت Verily به عنوان یکی دیگر از زیر مجموعه‌های آلفابت وظیفه پیشبرد این دسته از بزرگترین پروژه های گوگل را بر عهده دارد. این شرکت، پیشتر با نام Google Life Sciences شناخته می‌شد.

دستگاه مخصوص بیماران پارکینسون

بزرگترین پروژه های گوگل

بخشی از بزرگترین پروژه های گوگل با هدف کمک به بهداشت و سلامت جهانی و مبارزه با بیماری‌ها اجرایی شدند. این قاشق مخصوص به افراد مبتلا به پارکینسون (لرزش اعضای بدن مخصوصا دست) اجازه می‌دهد بدون نیاز به کمک گرفتن از بقیه و بدون ترس از ریختن غذا روی لباس خود، به راحتی غذا بخورند. تاثیر این قاشق در خنثی‌سازی لرزش‌های دست کاربر نزدیک به 76 درصد اعلام شده است!

این قاشق به دست Lift Labs، شرکت خریداری شده توسط گوگل در سال 2014، توسعه یافت و اکنون شرکت گوگل ایکس آزمایش و توسعه آن را در دستور کار دارد.

تولید انرژی از توربین‌های بادی

بزرگترین پروژه های گوگل

قبل از این که آلفابت، گوگل را به فرزندی قبول کند، گوگل شرکت Makani Power را در سال 2013 خریداری کرد. این شرکت دستگاهی هوابرد با نام کایت انرژی تولید کرده و قادر است از طریق آن‌ها، به انرژی‌های تجدیدپذیر دست پیدا کند.

کایت انرژی را می‌تواند دستگاهی پرنده و مجهز به روتور دانست. این روتورها به کایت کمک می‌کنند از روی زمین برخواسته و به پرواز در بیاید. بعد از این که وسیله از زمین جدا شد، نیروی باد سبب خواهد شد روتورها همانند توربین کار کنند. بر اساس گفته‌های سازنده، کایت انرژی نزدیک به 50 درصد انرژی بیشتری در مقایسه با توربین‌های بادی متداول تولید می‌کند، در حالی که برای ساخت آن، 90 درصد مواد کمتری در مقایسه با زمان ساخت توربین‌های بادی عادی به کار می‌رود. گوگل ایکس، این بخش از بزرگترین پروژه های گوگل را در اختیار داشته و روی روش‌های دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر تحقیق می‌کند.

بالن‌های هوایی فراهم‌کننده دسترسی به اینترنت

بزرگترین پروژه های گوگل

آلفابت، پروژه لون (Project Loon) را با هدف فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای نزدیک به دو سوم مردم کره زمین توسعه داد. با وجود پیشرفت شدید فناوری، هنوز در مناطق مخصوصا صعب‌العبور زیادی دسترسی به اینترنت وجود ندارد. حال گوگل در تلاش است از طریق یک سری بالن مخصوص، استفاده از اینترنت را برای مردم ساکن این مناطق میسر کند.

از سال 2011، توسعه این پروژه آغاز و در سال 2013 معرفی شد. انرژی مورد نیاز برای حرکت و استقرار بالن‌های فراهم‌کننده دسترسی به اینترنت از طریق پنل‌های خورشیدی فراهم می‌شود. آن‌ها همچنین در ارتفاع‌های بالا نسبت به زمین پرواز کرده و به همین دلیل دسترسی به اینترنت را در گستره‌ای وسیع روی سطح زمین فراهم می‌کنند. مجددا گوگل ایکس به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای پیش‌برنده بزرگترین پروژه های گوگل مسئولیت توسعه این بالن‌ها را بر عهده دارد.

دانه‌های تشخیص‌دهنده سلول‌های سرطانی

بزرگترین پروژه های گوگل

یکی از جاه طلبانه‌ترین و بزرگترین پروژه های گوگل مربوط به ساخت دانه‌های بسیار ریز دارای توانایی حرکت در رگ‌های بدن می‌شود! این ذرات مغناطیسی می‌توانند نشانه‌های سرطان و دیگر انواع بیماری‌ها را درون بدن انسان پیدا کنند.

شرکت همچنین در پی توسعه یک گجت پوشیدنی به عنوان دستگاه مانیتور ذره‌های مغناطیسی یاد شده است تا بتواند از طریق آهنربا، تعداد این ذره‌ها را بشمارد. این دسته از بزرگترین پروژه های گوگل هنوز چند سال تا زمان فراهم شدن امکان استفاده از آن‌ها در عمل، فاصله دارند، هر چند جامعه پزشکی دنیا، به شدت منتظر آن‌ها است. گوگل ایکس مسئولیت توسعه این ذرات مغناطیسی را بر عهده گرفته است.

گجت پوشیدنی برای کارآزمایی بالینی

بزرگترین پروژه های گوگل

مچ‌ بند سلامتی گوگل می‌تواند ریتم سلامتی، دمای بدن و ضربان قلب کاربر را کنترل کند. قابلیت ردیابی فاکتورهای بیرونی همچون نویز و نور نیز برای آن تعریف شده است. قرار نیست این وسیله به عنوان محصولی تجاری در بازار به کاربران فروخته شود، چرا که هدف از توسعه آن، استفاده در کارآزمایی‌های بالینی بوده است. آزمایشگاه گوگل ایکس هنوز مشغول کار روی این مچ بند سلامتی است.

دکتر توماس اینسل (Thomas Insel)، که نزدیک به 13 سال مدیریت موسسه ملی سلامت روان (National Institute of Mental Health) را بر عهده داشته است، مدیریت قسمت سلامت روان شرکت Verily (با نام پیشین Google Life Sciences) را بر عهده گرفت و اکنون تحت نظر هلدینگ آلفابت فعالیت می‌کند. یکی از ایده‌های وی، که زمینه‌ساز اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌ های گوگل شد، ساخت یک گجت پوشیدنی با توانایی استفاده از سنسورهایی برای ردیابی حالت روحی (مود) کاربر بود. اگرچه ممکن است این ایده هنوز در حد طرحی روی کاغذ باقی مانده باشد، اما با توجه به اجرایی شدن سایر بزرگترین پروژه های گوگل که روزی نشدنی تصور می‌شدند، دستیابی به آن غیر ممکن نیست!

پهپادهای فراهم‌کننده دسترسی به اینترنت

بزرگترین پروژه های گوگل

گوگل برای تثبیت قدرت خود در دنیای اینترنت و مخصوصا وب باید بتواند دسترسی افراد بیشتری را به آن‌ها فراهم کند! این شرکت علاوه بر یک سری بالن خاص، طی پروژه‌ای جداگانه، در حال اینترنت رسانی به مناطق دور افتاده از طریق پهپادها است. این پهپاد تایتان ارواسپیس (Titan Aerospace) نام داشته و انرژی مورد نیاز آن از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. تصمیم بر این است که پهپادها تایتان ارواسپیس، بدون توقف برای چندین سال پرواز کنند!

طول دو سر بال‌های این پهپاد نزدیک به 50 متر بوده و 3 هزار سلول خورشیدی در آن به کار رفته است. این تعداد سلول خورشیدی برای تولید 7 کیلووات انرژی الکتریکی به منظور نگه داشتن پهپاد در آسمان برای پنج سال، کافی است! از آن جایی که پهپادهای تایتان ارواسپیس به دوربین‌ مجهز شد‌ه‌اند، می‌توان از آن‌ها برای عکاسی هوایی نیز استفاه کرد. باز هم گوگل ایکس عهده‌دار توسعه این پروژه است.

ربات‌های مختلف

بزرگترین پروژه های گوگل

آلفابت، در سال 2013 تعداد زیادی شرکت فعال در حوزه رباتیک را خریداری کرد. به عنوان ارزشمندترین شرکت‌ خریداری شده باید به بوستون داینامیکس اشاره کرد. این شرکت با الهام‌گیری از ساختار بدن حیوانات واقعی، ربات‌هایی بسیار خاص، آیرودینامیک و قابل استفاده در مقاصد نظامی تولید می‌کند.

این شرکت افتخارات و رکوردهای زیادی کسب کرده است. به عنوان نمونه، ربات چیتا (Cheetah Robot) بوستون داینامیکس، به عنوان سریع‌ترین ربات متحرک و دارای پا در دنیا شناخته می‌شود. این ربات می‌تواند با حداکثر سرعت 46 کیلومتر بر ساعت بدود! این تنها شگفتی ربات چیتا نیست! چیتا می‌تواند حین دویدن، بدون از دست دادن تعادل، از روی موانعی که بر سر راهش قرار می‌گیرند جهش کند. رکورد قبلی سریع‌ترین ربات دنیا با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت در اختیار یک ربات ساخت دست محققان دانشگاه ام آی تی در سال 1989، قرار داشت.

تمامی پروژه‌های حوزه رباتیک جزو بزرگترین پروژه های گوگل تلقی شده و به دست Replicant اداره می‌شوند. مدیریت Replicant نیز در دست گوگل ایکس قرار دارد. همانطور که می‌بینید، آزمایشگاه مخوف گوگل، قلب تپنده پروژه های جاه طلبانه آلفابت و گوگل محسوب می‌شود!

وای فای رایگان در شهر نیویورک

ساکنان شهر نیویورک، مدت‌ها است به خاطر قرارگیری هاب‌هایی بزرگ در سرتاسر شهر، سپاس‌گذار آلفابت هستند. گوگل در سال 2015 برنامه خود برای قرار دادن وای فای رایگان در اختیار کاربران شهر نیویورک را اعلام کرد. طی این پروژه با نام LinkNYC، گوگل تصمیم گرفت کیوسک‌های تلفن قدیمی را با هات اسپات‌های وای فای جایگزین کند. این تنها مزیت این هاب‌های بزرگ نیست! روی آن‌ها، چندین پورت یو اس بی قرار دارند تا امکان شارژ کردن گوشی حین عبور از خیابان برای کاربران فراهم شود. پروژه یاد شده به عنوان بخشی از سازمان Sidewalk Labs محسوب شده و تحت نظر هلدینگ آلفابت قرار دارد.

نگاهی نزدیک به بدن انسان

بزرگترین پروژه های گوگل

به عنوان بخشی از یک پروژه با نام Baseline Study، آلفابت در حال جمع‌آوری اطلاعات ژنتیکی و مولکولی ناشناس از 175 نفر است. امید است تا محققان با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان را در زمانی مناسب تشخیص بدهند تا زمان و هزینه درمان کاهش پیدا کند. همانند سایر بزرگترین پروژه های گوگل در حوزه سلامت، این پروژه نیز تحت نظر گوگل ایکس در جریان است.

باتری‌های دارای دوام بیشتر

سیستم شارژ سریع گلکسی S10 سامسونگ

در فهرست بزرگترین پروژه های گوگل شاید استفاده از واژه جاه طلبانه برای این مورد مناسب نباشد، اما ساخت باتری‌های دارای دوام بیشتر، حقیقتا کار دشواری است. لری پیج به عنوان یکی از بنیان‌گذاران گوگل، از عمر پایین باتری گوشی های هوشمند به عنوان مشکلی بزرگ یاد می‌کند، پس طبیعی است بخشی از آزمایشگاه گوگل ایکس به تحقیق برای برطرف کردن این چالش اختصاص پیدا کند. گروهی کوچک متشکل از چهار محقق، در آزمایشگاه گوگل ایکس مشغول کار روی پروژه باتری‌های دارای عمر بیشتر هستند.

یک سرویس ذخیره ژنومیک بزرگ

بزرگترین پروژه های گوگل

گوگل به ازای 25 دلار ژنوم شما را در فضای ابری ذخیره‌سازی خواهد کرد! سیستم متشکل از این ژنو‌م‌ها، در آینده‌ای نه چندان دور تاثیر به سزایی در جامعه علمی و پزشکی دنیا خواهد گذاشت. به عبارتی همانند چند طرح دیگر، نتایج حاصل از این دسته از بزرگترین پروژه های گوگل را در آینده‌ مشاهده خواهیم کرد.

هدف، جمع‌آوری میلیون‌ها ژنوم از انسان‌های گوناگون برای کمک به پیشرفت علم است. به این ترتیب دانشمندان قادر می‌شوند در قالب محیط‌هایی مجازی، آزمایش‌هایی روی ژنوم‌های میلیون‌ها انسان داشته باشند. گوگل ایکس، مسئول توسعه این پروژه است.

درمان مرگ!

بزرگترین پروژه های گوگل

تلاش به منظور یافتن راه‌هایی برای مقابله با مرگ حقیقتا یکی از جاه‌طلبانه‌ترین و بزرگترین پروژه های گوگل تا امروز محسوب می‌شود! البته هدف اصلی گوگل جلوگیری از مرگ انسان‌ها و نامیرا کردن آن‌ها نیست، بلکه از طریق آزمایش‌های خاص درصدد افزایش متوسط عمر انسان‌های روی کره زمین است.

در مقایسه با سایر بزرگترین پروژه های گوگل درباره این مورد کمتر اطلاعاتی به صورت عمومی منتشر شده است، اما می‌دانیم تحقیق روی ژن‌های تاثیرگذار روی عمر انسان، بخشی از تحقیقات است. Calico به عنوان شرکتی تحت اختیار آلفابت، این پروژه را پیش می‌برد. این عبارت مخفف نام طولانی شرکت یعنی California Life Company (شرکت عمر کالیفرنیا) است.

هوش مصنوعی

بزرگترین پروژه های گوگل

بخش قابل توجهی از پروژه‌های مربوط به هوش مصنوعی گوگل تحت شرکت DeepMind پیش می‌روند. گوگل را باید به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در حوزه AI دانست که سهم زیادی در پرورش آن داشته است. هوش مصنوعی گوگل موفق شده در چندن بازی فکری مختلف، انسان را به راحتی شکست بدهد. از ارتباط مستقیم تحقیقات حوزه هوش مصنوعی با رباتیک و اتومبیل‌های هوشمند نمی‌تواند چشم‌پوشی کرد. پس DeepMind ارتباط نزدیکی با سایر شرکت‌های تحت اختیار آلفابت دارد.

واقعیت مجازی

بزرگترین پروژه های گوگل

دی دریم به عنوان یک پلتفرم واقعیت مجازی، تنها محصول تلاش‌های گوگل در حوزه VR نیست. طی چند سال گذشته، گزارش‌های مختلفی از تلاش گوگل برای ساخت هدست‌های واقعیت مجازی ارزان قیمت شنیده شده است، اما همچنان خبری از چنین محصولی نیست.

گوگل دی دریم را می‌تواند بعد از سامسونگ گیر وی آر، بهترین هدست واقعیت مجازی برای گوشی های موبایل دانست. برای این هدست، نرم افزارهای زیادی عرضه شده و بازی‌های اختصاصی متعددی وجود دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. الو….!!😟
    الان چی شد کامنتمون ثبت شد؟! یه پیامی، پیغامی، پسغامی.. تاییدی‌..,😯 🤔

  2. حتی اگر بعضی شکست بخورند دانش رسوب شده در پروژه بعدی بکار خواهد رفت . اصلا پیشرفت بدون شکست امکان پذیر نیست . فقط باید مواظب چینی ها باشند تا اسرارشان و حاصل سرمایه مادی و معنویشان بسرقت نرود

  3. مقاله فوق العاده ای بود و خواندن آن لذت بخش بود

    با سپاس از زحمات گجت نیوز

  4. نمیدونم گوگل رو باید ستایش کرد یا ازش ترسید

  5. اگه مثل اپل حساب شده برن جلو اینقدر پروژه شکست خورده رو دستشون نمیمونه

    • والا اصلن حتا مقایسه ی شرکتی که تنها هنرش تولید گوشیو لپتاپ و ساعته (به موفقیتش کاری نداریم) با غول فناوری و تکنولوژی جهان گوگل شبیه شوخیه…😯
      شما اصلن این مطلبو و ایده ها و پروژه‌های جاه طلبانه ی این ابرقدرت تکنولوژی دنیا رو خوندی؟! اصلن تونستی مرزی براشون قائل بشی که داری با شرکتی که افق ارزوهاش ساختن گوشی هایی بهتره مقایسش میکنی؟!!😯😟😑😑