کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ

کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ از وجود ایراداتی در طراحی خبر می‌دهد

به تازگی کالبدشکافی کاملی روی سامسونگ گلکسی فولد صورت گرفته است. جدیدترین کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ نشان داد ایراداتی اساسی در طراحی این گوشی وجود دارند.

خاص بودن سبک طراحی سامسونگ گلکسی فولد سبب شده بعد از عرضه آن، برخلاف گوشی های هوشمتد عادی، تیم‌های فعال در حوزه سخت افزار زیادی به کالبدشکافی گوشی تشویق شوند. بعد از انتشار اولین سری تصاویر کالبدشکافی سامسونگ گلکسی فولد این مرتبه نوبت به دیدن عکس‌هایی از کالبدشکافی گلکسی فولد به صورت کامل رسید.

گزارش مشکلاتی عجیب در نمایشگر سامسونگ گلکسی فولد که در نهایت سازنده را به جمع‌آوری تمام گوشی های گلکسی فولد از بازار مجبور کرد، با در نظر گرفتن ده سال تلاشی که سامسونگ برای توسعه گوشی های هوشمند منعطف صرف کرد، دردناک است! مشکل دیگر اینجاست که ده‌ها هزار کاربری که مجبور شدند بعد از شور و اشتیاق فراوان برای خرید اولین گوشی منعطف دنیا آن را پس بدهند، 2 هزار دلار برای خرید آن پرداخت کرده بودند! انتشار سری جدیدی از تصاویر کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ از مشکلات متعدد این گوشی در بخش طراحی پرده برداشت.

از همان ابتدای معرفی گوشی، متخصصان و حتی کاربران درباره استهلاک لولای به کار رفته در میانه نمایشگر گلکسی فولد ابراز نگرانی می‌کردند، اما سامسونگ مدعی شد لولای به کار رفته در گلکسی فولد برای 200 هزار مرتبه باز و بسته کردن تای گوشی به خوبی پاسخگو است و پیش از آن مشکلی برایش به وجود نخواهد آمد. اگر یک کاربر، روزی 100 مرتبه تای گلکسی فولد را باز و بسته کند، لولای دستگاه باید چیزی حدود 5 سال دوام داشته باشد. کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ نشان داد این لولا در حقیقت چنین توانی ندارد.

رویت لولا در کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ

کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ

البته نه تنها سامسونگ، بلکه چندین آزمایشگاه دیگر نیز دوام لولای گلکسی فولد را مورد بررسی قرار داده بودند، اما نکته اینجاست که شرایط تحت نظارت و کنترل شده آزمایشگاه، اغلب با شرایط عادی و کاربردهای روزمره گوشی هوشمند یکسان نیست، به همین دلیل اگرچه مطمئنا سامسونگ پیش از عرضه گلکسی فولد، تست‌های فراوانی روی آن انجام داده بود، اما بعد از عرضه، تعدادی از وب سایت‌های بررسی‌کننده گوشی با مشکل خرابی گوشی و از کار افتادن نمایشگر آن رو به رو شدند.

نکته جالب اینجاست که تیم iFixit تحت تاثیر نحوه طراحی لولای اولین گوشی انعطاف پذیر سامسونگ قرار گرفت و آن را پیچیده و قدرتمند خطاب کرد، به همین دلیل مشکل گوشی از ضعف لولا ریشه نمی‌گیرد، هر چند دوام آن برای 200 هزار مرتبه باز و بسته شدن باورپذیر نیست. این لولا از چهار گیره تشکیل شده است، به همین دلیل نمایشگر در حالت بسته یا باز بودن سر جایش باقی مانده و بدون اراده کاربر تکان نمی‌خورد. البته سیستم تاشوندگی گلکسی فولد را در اصل باید متشکل از دو لولا دانست که پشت به پشت یکدیگر قرار گرفته و باز شدن دو قسمت نمایشگر به صورت همزمان و موازی با یکدیگر را امکان‌پذیر می‌کنند.

در اولین نگاه، با کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ ساختار لولای آن از دید مهندسی بی‌نقص به نظر می‌رسد، اما مشکل غیر قابل انکار زمانی بروز می‌کند که نحوه محافظت از صفحه نمایش و لولا در برابر گرد و غبار و دیگر ذره‌های کوچک را بررسی می‌کنیم؛ نمایشگر و لولای گوشی بدون محافظت در برابر مواد ریز رها شده‌اند، چرا که بین پل ارتباطی دو قسمت صفحه نمایش 7.3 اینچی، فاصله‌ای 7 میلی‌متری وجود دارد!

کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ

از نظر تکنیکی، یک شکاف در بالا و شکافی دیگر در پایین دستگاه حین باز بودن تای آن وجود دارد. این دو قسمت به شدت مستعد جذب و غبار حین استفاده طولانی مدت از گوشی هستند و این موضوع حین کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ به اثبات رسید. این دقیقا همان مشکلی است که برای بیشتر دستگاه‌های خراب شده حین بررسی وب سایت‌های خبری پدید آمد. این گوشی ها اگرچه همچنان قابل استفاده بوده و از کار نیفتاده بودند، اما دیگر زیبایی سابق را نداشتند.

بر اساس کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ توسط iFixit مشخص شد قرارگیری کوچکترین شیئی بین لولای قوی دستگاه و نمایشگر شکننده آن، در زمان باز کردن تای گوشی، تبدیل به یک نقطه فشار مرگبار خواهد شد! بعید نیست حداقل یکی از دستگاه‌های آسیب دیده طی بررسی‌های اخیر به این دلیل بوده باشد.

مشکل پلاستیک روی نمایشگر گلکسی فولد

تعداد قابل توجهی از وب سایت‌های خبری که حین بررسی گلکسی فولد به مشکل برخورد کرده بودند، پاسخ یکسانی از سامسونگ دریافت کردند:

جدا کردن پلاستیک روی صفحه نمایش گوشی به خراب شدن آن منجر خواهد شد و شما به خاطر انجام این کار مقصرید!

روی نمایشگر سامسونگ، محافظی پلیمری قرار داد که در نگاه اول شبیه به محافظ روی نمایشگر تمامی گوشی های آکبند به نظر می‌رسد، اما این لایه پلیمری در واقع قسمتی از نمایشگر بوده و هرگز نباید از آن جدا شود. سامسونگ بعد از ارسال گوشی به دفاتر وب سایت‌های مختلف، به آن‌ها درباره این موضوع هشدار نداده بود.

کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ

بر اساس اعلام iFixit بعد از کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ بروز مشکل به خاطر عدم توانایی نمایشگر برای کار به صورت عادی در غیاب محافظ پیش‌فرض نیست، بلکه این قسمت حکم نجات‌دهنده را برای نمایشگر ایفا می‌کند! در واقع صفحه نمایشی گلکسی فولد به حدی شکننده است که جداسازی آن سبب اعمال فشار روی پنل اصلی خواهد شد.

کالبدشکافی گلکسی فولد سامسونگ

سامسونگ باید درباره اعلام این موضوع به وب سایت‌های خبری جدی‌تر عمل می‌کرد تا آن‌ها نیز این محدودیت را به گوش کاربران برسانند. تصور می‌کنید چند کاربر، بدون اعلام سازنده، می‌تواند حدس بزند محافظ روی نمایشگر گلکسی فولد، آن چیزی که روی تمامی گوشی های آکبندی که پیشتر خریداری کرده بود، نیست؟