ربات های فضایی

ربات های فضایی ماهواره‌های آمریکا را در مدار زمین تعمیر خواهند کرد

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) قصد دارد ربات های فضایی را بسازد تا با استفاده از آن‌ها امکان تعمیر و نگه‌داری ماهواره‌ها در فضا فراهم شود.

امروزه آمریکا بیش از 400 ماهواره نظامی، دولتی و تجاری در اختیار دارد که در حال گردش به دور زمین در فاصله 35000 کیلومتری از سطح سیاره هستند. این ماهواره‌ها در بخش‌های ارتباطات مخابراتی، هواشناسی و برای برخی استفاده‌های خاص نظامی به کار می‌روند. اما در صورتی که این ماهواره‌ها دچار مشکل شوند، دسترسی به آن‌ها در چنین فاصله‌ای غیر ممکن است.

ربات های فضایی

اینجا است که ربات های فضایی وارد صحنه می‌شوند. سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا معتقد است که ربات‌ها بهترین وسیله برای بازبینی و تعمیر ماهواره‌ها هستند، خصوصا در شرایط حال حاضر که به دلیل تشکیل نیروی فضایی تعداد ماهواره‌های پرتابی به شدت افزایش خواهد یافت و سازمان‌های دولتی و صنایع قصد افزایش فعالیت خود در فضا را دارند.

دارپا در برنامه “تعمیر رباتیک ماهواره‌های ژئوسینکرونوس” هم ربات‌هایی برای تعمیر و به روز رسانی ماهواره‌ها و هم فضاپیماهایی برای حمل و جا‌به‌جایی این ربات‌ها خواهد ساخت. پس از تولید شدن، از آن‌ها به شکل دوره‌ای برای بررسی و در صورت لزوم تعمیر ماهواره‌ها استفاده خواهد شد.

ربات های فضایی

از آنجایی که دسترسی به ماهواره‌های قرارگرفته در ارتفاع بالا دشوار و تعمیر آن‌ها ممکن نیست، چندین سیستم‌ پشتیبانی برای آن‌ها در نظر گرفته شده تا در صورت بروز مشکل برای یک بخش جای آن را بگیرند. به گفته دارپا این سیستم‌ها باعث افزایش وزن، هزینه و پیچیدگی ماهواره‌ها می‌شوند. اما اگر امکان تعمیر آن‌ها با استفاده از ربات های فضایی فراهم شود، ماهواره در آینده نزدیک بسیار ارزان‌تر و قابل اطمینان‌تر خواهند شد.

مقامات دارپا در اعلامیه دعوت به همکاری نوشتند “ربات های فضایی تعمیرکار، هم برای زیرساخت‌های فضایی آمریکا انعطاف پذیری را به به ارمغان خواهند آورد و هم گامی محکم به سوی تحول معماری فضایی با قابلیت‌هایی انقلابی خواهند بود”. در نهایت انتظار می‌رود هر ربات بتواند در طی چندین سال، ده‌ها ماموریت را به انجام برساند. این پروژه به مدت 5 سال به طول خواهد انجامید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. عشششششق اسسسسسسست
    آمریکا درود بسیار به رئیس جمهور پرزیدنت دونالد ترامپ عزیز!
    🙂
    😉

  2. مگه دارپا ناسا رو از لجن بکشه بیرون کله فضا رو به زباله دونی تبدیل کرده