قیمت خودرو

قیمت خودرو به این سه دلیل کاهش پیدا نمی‌کند

قیمت خودرو به دلیل مشکلات تحریم، قیمت‌گذاری اشتباه و کاهش تولیدات خودروسازان داخلی در سال گذشته به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد و با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.

در سال گذشته وضعیت بازار خودرو کشور در شرایط نابسامانی قرار گرفت و قیمت خودرو با تحت تاثیر قرار گرفتن از نرخ ارز، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. چنین موضوعی باعث شد تا خودروسازان داخلی در زمستان 97 به دولت طرحی را ارائه دهند تا بر اساس آن با اجرای طرح‌های فروش فوری خودرو با قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار، وضعیت بازار از حالت نابسامانی خارج شود، اما هم‌اکنون 4 ماه از اجرای چنین طرح‌هایی می‌گذرد و وضعیت بازار به تعادل نرسیده است. هرچند خودروسازان خواهان ادامه چنین طرح‌هایی هستند، اما باید گفت این طرح شکست خورده است.

از خرداد 97 صنعت خودرو ایران به دلیل تحریم‌های شدید از سوی آمریکا با مشکلات جدی مواجه شد که هم میزان تولیدات خودروسازان کاهش یافت و هم قیمت خودرو در بازار به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. چنین عاملی وضعیت بازار را به شکل بی‌سابقه‌ای نابسامان کرده است. کارشناسان بر این باورند این شرایط تا پایان سال 98 نیز بر بازار حاکم خواهد بود. به طور کلی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه خودروسازان می‌بایست رویه کاری خود را تغییر دهند تا با تقویت تولیدات و عرضه آن به بازار مشکلات را برطرف سازند که البته نباید موضوع کیفیت خودروها را نیز نادیده گرفت و هدف از تولید بیشتر به معنای کاهش کیفیت نیست.

3 برای دلیل ارزان نشدن خودرو

1- نخستین دلیل برای کاهش پیدا نکردن قیمت خودرو این است که خواسته دولت آزادسازی قیمت خودرو بوده و شورای رقابت را برای رسیدن به این هدف از حوزه قیمت‌گذاری خودرو خارج کرده است، اما در حال حاضر این طرح را با منافع و اهداف اجتماعی خود مناسب نمی‌داند. اگر به آمار توجه کنیم، قیمت خودرو طی یک سال به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و از این رو اعتبار دولت در نزد مصرف‌کنندگان واقعی خودرو کاهش یافته است؛ برای مثال در حال حاضر قیمت خودرو پژو 206 صندوقدار V8 حدود 96 میلیون تومان است، در حالی که قیمت این خودرو در سال 92 حدود 33 میلیون تومان و در ابتدای سال 97 حدود 50 میلیون تومان بوده است. در حال حاضر بسیاری از مصرف‌کنندگان سطح متوسط قادر به خرید این خودرو نیستند که چنین موضوعی اعتراض مردم به دولت را افزایش داده است.

قیمت خودرو

2- دومین دلیل برای عدم کاهش قیمت خودرو این است که دولت سعی دارد با حمایت‌های خود صنعت خودرو را کنترل کند، اما همین موضوع باعث می‌شود تا اصلاح مشکلات از کانون خودروسازی شکل نگیرد. به بیانی دیگر دولت اجازه نمی‌دهد آزادسازی واقعی خودرو انجام شود تا هم بتواند بر روی خودروسازی کنترل کند و هم مصرف‌کنندگان را به کاهش قیمت خودرو و بازگشت به قیمت‌های قبلی امیدوار نگه دارد. چنین موضوعی هم خودروسازان و مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را متضرر می‌کند.

قیمت خودرو

3- سومین دلیلی که باعث شد تا طرح فروش خودرو با قیمت 5 درصد کمتر از نرخ بازار نتواند وضعیت بازار خودرو را به ثبات برساند، کافی نبودن تولیدات خودرو توسط خودروسازان است که به مشکلات تحریم و سیاست‌های صنعتی اقتصادی مرتبط است. طبق آمار میزان تولیدات خودروسازان حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده و از سویی میزان تقاضا برای خرید خودرو نیز دو برابر شده است. بدون شک دولت باید از خودروسازان حمایت مشروط کند. به طور کلی برای حل مشکلات صنعت خودرو می‌بایست در گام نخست مشکلات تحریمی که خودروسازان با آن مواجه هستند را برطرف ساخت، در گام دوم نیز دولت باید از حالت بنگاه‌داری خارج شود و سرانجام با افزایش تولیدات می‌توان بازار را به سمت تعادل سوق داد.