سکته مغزی

7 علت افزایش احتمال سکته مغزی

یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی که می‌تواند زندگی افراد زیادی را تهدید کند، سکته مغزی است. در این مقاله قصد داریم 7 دلیل افزایش احتمال سکته مغزی را معرفی و بررسی کنیم.

بر اساس آمارهای انجمن سکته مغزی ایالات متحده آمریکا، این بیماری در رده سوم علت مرگ و میر قرار دارد که چیزی در حدود 800 هزار نفر را در هر سال تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع سکته زمانی رخ خواهد داد که جریان خون به مغز، قطع (سکته مغزی ایسکمیک) یا یک رگ خونی در مغز پاره شود؛ حدود 144 هزار نفر در طول هر سال به علت حمله مغزی جان خود را از دست می‌دهند و صدها هزار نفر هم با معلولیت‌های درازمدت، دست و پنجه نرم خواهند کرد.

مسائلی همانند ژنتیک، سن و نژاد در این نوع سکته نقش دارند و مانند بسیاری از عوامل دیگر هم قابل کنترل و هم غیرقابل کنترل هستند. تحقیقات جدید انجام‌شده توانسته دلایل و عوامل خطرآفرین را از غذایی که می‌خورید تا جایی که زندگی می‌کنید، مورد بررسی قرار دهد.

دلایل افزایش احتمال سکته مغزی

1: جنسیت و نژاد

متاسفانه تمام عوامل خطرآفرین تحت کنترل شما نیستند. بر اساس اعلام رسمی انجمن قلب آمریکا (AHA)، سیاه پوستان نسبت به سفیدپوستان از احتمال دو برابری ابتلا به این نوع سکته برخوردار هستند، حتی میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در سیاه‌پوستان نیز به طور قابل توجهی فراتر از میزان تمام مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ست. به نظر می‌رسد بخشی از این تفاوت به میزان بالای دیابت و فشار خون در سیاه‌پوستان مربوط است. اینطور که پیداست، زنان بیشتر از مردان در معرض خطر حمله مغزی قرار دارند. یکی از مطالعات انجام‌شده توسط محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که در کنفرانس بین‌المللی سکته مغزی (ASA) ارائه شد، نشان می‌دهد زنان 35 الی 64 سال تا 3 برابر بیشتر از مردان با سنین مشابه ممکن است دچار حمله مغزی شوند. محققان وجود میزان زیاد چربی شکم زنان نسبت به مردان را به عنوان یکی از عوامل حمله مغزی در بانوان معرفی کرده‌اند.

2: استعمال دخانیات

استعمال دخانیات و احتمال افزایش سکته مغزی

بر اساس اعلام انجمن قلب ایالات متحده آمریکا (AHA)، سیگار می‌تواند خطر سکته مغزی را دو برابر افزایش دهد، اما خوشبختانه ترک سیگار ممکن است احتمال مبتلا شدن به این نوع سکته را در افراد سیگاری هم کاهش دهد. یکی از مطالعات سال 1988 میلادی نشان می‌دهد که میزان احتمال مبتلا شدن به حمله مغزی در افراد سیگاری با افراد غیرسیگاری که از آخرین استعمال دخانیاتشان، چیزی در حدود 5 سال می‌گذرد، برابر است.

3: چاقی

دانشمندان دانشگاه مینه سوتا معتقدند که وزن بیشتر می‌تواند خطر ابتلا به حمله مغزی را افزایش دهد. محققان بیش از 13 هزار نفر از مردم آمریکا را در مدت زمان 19 سال مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که سکته مغزی در افرادی که شاخص توده بدنی 1.43 تا 2.12 برابر حالت عادی دارند، محسوس‌تر است؛ شاخص توده بدنی (BMI) با قد و وزن محاسبه می‌شود و به عنوان شاخصی از چربی بدن شناخته می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دلیل این سکته را می‌توان فشار خون بالا و دیابت معرفی کرد.

4: ناراحت بودن

خوشحال بودن می‌تواند برای سیستم قلبی و عروقی شما همانند یک موسیقی زیبا باشد. محققان دانشگاه علوم پزشکی تگزاس در گالوستون در سال 2001 میلادی گزارشی را مبنی بر آن که افراد مسن می‌توانند از حالت و نگرش مثبت در برابر حمله مغزی استفاده کنند، منتشر کردند. اینطور که پیداست، حتی افزایش تدریجی شادی هم می‌تواند موثر باشد؛ محققان دریافتند که شادی می‌تواند کاهش 41 درصدی سکته مغزی را در مردان و 18 درصدی را در زنان ایجاد کند.

5: رژیم های غذایی با چربی زیاد

رژیم غذایی با چربی بالا و احتمال افزایش سکته مغزی

غذاهایی همانند گوشت قرمز یا مواد غذایی سرخ شده که در حمله قلبی نقش دارند، می‌توانند خطر ابتلا به این نوع سکته را هم افزایش دهند. محققان دانشگاه کارولینای شمالی در کنفرانس بین‌المللی سکته مغزی اعلام کردند زنانی که پس از یائسگی به سراغ مصرف رژیم‌های غذایی با چربی بالا می‌روند تا 40 درصد بیشتر از سایر افراد ممکن است دچار سکته مغزی ایسکمیک شوند. گروهی از زنان که چربی‌های ترانس موجود در غذاهای فرآوری‌شده همانند شیرینی‌ها را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، از احتمال 30 درصدی مبتلا شدن به حمله مغزی برخوردار هستند.

6: مجرد بودن

اگر شما یک مرد مجرد هستید و می‌خواهید از این نوع حمله مغزی دور شوید، بهتر است عجله کنید! محققان دریافتند کسانی که در سنین متوسط ازدواج می‌کنند با کاهش 64 درصدی احتمال سکته مغزی نسبت به سایر افراد مواجه هستند، اما مردان باید از ازدواج خود احساس رضایت داشته باشند و در غیر این صورت، در زمره مردان مجرد به حساب می‌آیند و کماکان از احتمال زیادی جهت ابتلا به حمله مغزی برخوردار هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. عامل مهم تر که اشاره کردید ،
    خوشحالی !!!
    چه طوری ؟
    این جا ؟؟؟
    ایران
    پنجمین کشور غمگین دنیاست …
    حساب کن حالا

  2. اون اعصاب خراب کار خودشو میکنه