هواوی P30 پرو

صفحه نمایش آکوستیک در گوشی هواوی P30 پرو چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی صفحه نمایش آکوستیک (Acoustic Display) در گوشی هواوی P30 پرو (Huawei P30 Pro) جدیدترین راهکار هواوی برای انتقال صدا از طریق لرزش در صفحه نمایش و جایگزینی آن با اسپیکر مکالمه است. در ادامه با این فناوری آشنا می‌شوید.

هواوی با ارائه راه‌کاری جذاب که در قالب آن نیمه بالایی صفحه نمایش، با لرزش، صدا را به کاربر منتقل می‌کند، روشی نوین را برای برقراری مکالمه با کیفیت بالا، ایجاد کرده است. روشی که نه تنها در بخش قابلیت‌های صوتی بلکه در مواردی نظیر طراحی و نوآوری ارائه شده توسط محصول نیز تاثیرگذار شده است.

هواوی با رونمایی از پرچمدار جدید خود یعنی هواوی پی 30 پرو (HUAWEI P30 Pro) از قابلیت ویژه‌ای به نام Acoustic Display پرده‌برداری کرده است که با لرزش صفحه نمایش، صدا را به طور مستقیم به گوش کاربر انتقال می‌دهد. با توجه به اینکه استفاده از لرزش صفحه نمایش به منظور انتقال صدا، راهکاری مدرن، حداقل در حوزه گوشی های هوشمند به حساب می‌آید، بد نیست ‌نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب این فناوری داشته باشیم.

سازوکار: جذاب و رازآلود!

جای خالی اسپیکر ویژه مکالمه، در نمای جلویی هواوی P30 پرو از همان نگاه اول احساس می‌شود. این تغییر شگرف را باید مدیون حضور فناوری دانست که هواوی از آن با عنوان Acoustic Display یاد کرده است.

این فناوری عملکردی مشابه با آنچه از اسپیکرهای معمولی شاهد هستیم ارائه می‌دهد اما این بار به جای لرزش یک پرده یا غشا برای ایجاد امواج صوتی، از لرزش سطحی سفت و سخت که همان صفحه نمایش این گوشی هوشمند است برای تبدیل صفحه نمایش به اسپیکر، استفاده شده است.

هواوی P30 پرو

بخش اصلی این ماژول، از یک سیم‌پیچ با آهن‌ربایی در وسط آن تشکیل شده است. این قسمت در تعامل با جزئی قرار گرفته که وظیفه لرزش را بر عهده داشته و به قسمت پشتی صفحه نمایش، چسبیده است. در نظر داشته باشیم که این بخش، جدا از موتور لرزشی در نظر گرفته شده برای هشدارها بوده که روی فریم فلزی گوشی جا خوش کرده است.

در ظاهر به نظر می‌رسد نکته مبهمی در سازوکار این فناوری وجود نداشته باشد و نمونه‌ای که پیش از این در محصولاتی مانند تلویزیون‌های سطح بالا شاهد بودیم حالا در یک گوشی هوشمند پیاده‌سازی شده است. با وجود این، ارائه نشدن جزئیات بیشتر از سوی هواوی و اینکه مدیر ارشد بخش بازاریابی این شرکت، اعلام کرده با فناوری کاملا نو روبه‌رو هستیم که پیش از این مشابهش را ندیدیم، باعث  شده هواوی P30 پرو با این راهکار جدید، همچنان رازآلود باقی بماند.

مزایای صفحه نمایش آکوستیک هواوی P30 پرو

ارائه راهکارهای نوآورانه، در صورتی که مزایایی برای کاربر یا حتی شرکت تولیدکننده به همراه نداشته باشد، جذاب و اثربخش نیست. با این تفاسیر،‌ بد نیست مزایای این راهکار نوآورانه هواوی را مرور کنیم.

1. طراحی ساده‌ و مدرن‌تر

هواوی اسپیکر ویژه مکالمه که معمولا در قسمت بالای صفحه نمایش گوشی های هوشمند تعبیه می‌شود را حذف کرده است. این اقدام، به طور خودکار باعث شده فقط دوربین جلو را در نمای روبه‌روی HUAWEI P30 Pro داشته باشیم و طراحی ساده‌تر و خلوت‌تری در مقابل کاربر قرار بگیرد. طراحی که فضا را برای تعبیه المان‌های نوآورانه‌ای که در آینده ممکن است برای گوشی های هوشمند در نظر گرفته شوند، باز می‌کند.

علاوه بر این، صفحه نمایشی یک‌پارچه‌تر را در فضای جلویی گوشی شاهد هستیم که نسبت صفحه به بدنه در آن، در مقایسه با محصولی که قرار بود اسپیکر را هم در خود جا دهد، بیشتر است.

2. حریم خصوصی مطمئن‌تر

استفاده از راهکار لرزش صفحه نمایش برای انتقال صدا به گوش کاربر باعث می‌شود اطرافیان نتوانند صدای مکالمه شما را بشنوند و از جزئیات آن باخبر شوند. به این ترتیب، حریم خصوصی مطمئن‌ و استاندارد‌تری را تجربه خواهیم کرد.

نکته قابل توجه اینکه همچنان می‌توانیم با هدفون‌های بلوتوثی و حتی در حالت پخش با صدای زیاد، مکالمه‌های خود را انجام بدهیم. صدای دریافتی هنگام مکالمه نیز نه تنها دستخوش تاثیرات منفی نخواهد شد بلکه با توجه به انتقال مستقیم و بدون واسطه صدا به گوش، بهبود عملکرد را به ویژه در محیط‌های شلوغ به همراه خواهد داشت.

3. تکامل در جزئیات، مزیت در رقابت

زمانی که گوشی را در کنار گوش خود قرار می‌دهید، صدا از طریق لرزش صفحه نمایش شنیده می‌شود. در نگاه اول، راهکارهای مشابهی را پیش از این در محصولاتی نظیر Xiaomi Mi Mix یا حتی ال جی G8 نیز شاهد بودیم. این در حالی است که حالا با راهکار مغناطیسی هواوی، وابستگی کمتر کیفیت خروجی به مکان قرار گرفتن گوش را روی صفحه، شاهد هستیم.

لازم به ذکر است که ال جی در G8 از راهکاری به نام CSO استفاده کرده بود که لرزش صفحه نمایش را مشابه با آنچه دیافراگم در بدن انسان انجام می‌دهد به همراه داشت. ال جی در G8 از کل صفحه نمایش به عنوان اسپیکر استفاده کرده است که گزینه‌ای ایده‌آل برای مشاهده محتویات ویدیویی به حساب می‌‌آید اما در اجرای بازی‌های ویدیویی که لمس صفحه توسط انگشت‌ها، به متوقف کردن این لرزش‌ها منجر می‌شود، خروجی متفاوتی را شاهد هستیم.

اما هواوی با آگاهی از این موضوع، لرزش صفحه نمایش به منظور تولید صدا را تنها به بخش مکالمه اختصاص داده و در پخش موسیقی با صدای بلند نیز از یک اسپیکر مستقل استفاده کرده است.

نوآوری رازآلود هواوی و نظر رسانه‌ها

با وجود تمامی مزایایی که راهکار استفاده از صفحه نمایش لرزشی با خاصیت مغناطیسی برای ارائه بستری مدرن در جهت برقراری مکالمه به همراه دارد، باید در نظر داشت که هواوی جزئیات کاملی از آن را منتشر نکرده است. به عنوان مثال، هنوز مشخص نیست آیا این راهکار توسط متخصصان هواوی توسعه یافته یا از شرکت دیگری خریداری شده است. پیتر گائودن مدیر ارشد بازاریابی جهانی محصولات هواوی اعلام کرده قرار نیست جزئیاتی در این خصوص اعلام شود. او تاکید کرده این برای اولین بار است که از چنین سیستمی، با سازوکار مغناطیسی استفاده می‌شود.

وب‌سایت iFixit که مشهور‌ترین وب‌سایت برای کالبدشکافی تخصصی در دنیاست، در کالبدشکافی هواوی P30 پرو به وجود مولفه‌ها و قابلیت‌های متفاوت از آنچه در بازار گوشی های هوشمند شاهد هستیم، اعتراف کرده است. این وب‌سایت مدعی شده وجود Acoustic Display باعث شده تعمیر صفحه نمایش این محصول، کمی پیچیده‌تر شود اما به همین میزان اظهارنظر، اکتفا کرده و جزئیات بیشتری را در این خصوص منتشر نکرده است.

در دسترس نبودن جزئیات بیشتر باعث می‌شود حداقل در زمان فعلی، با موضوعی به نسبت مبهم و سربسته روبه‌رو باشیم. اما وجود اسپیکری با مکانیزم مغناطیسی برای مکالمه آن‌ هم با کیفیت بالا در استفاده نهایی کاربر و سطح بسیار بالا تکنولوژی در هواوی امروز است؛ تکنولوژی که حداقل یک سر و گردن از رقبا بالاتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. درود بر آقای کریمی.
    بزرگوار شما رسالت خبر رو حفظ میکنین .بله حفظ میکنین اما چه خبرهایی؟کاملا تعریف و تمجید.
    مقاله هایی که انتخاب میشه کاملا منطبق بر میل و رضایت خودتون هس.نه طیف وسیع کاربران.از هر 10 مقاله 8تا مربوط به هوواوی هست.و ازاین 8 تا 7 تا کاملا تعریف وتمجید.مقاله هایی که انتخاب میکنین و پایینش منبع رو ذکر میکنین که دیگه در اختیار خودتون هس که چی انتخاب بشه چی نشه.بله تولید هوواوی خب زیاده و وارداتش به کشور ما فراوان.چون از سیاست های خارجی کشور خودمون پیروی میکنه.چون روابطمون با چین خوبه خب طبیعیه که محصولاتش هم وارداتش زیاد.مثل برندهای تولید خودرو چین.
    اما شما خب این رو هم مدنظر داشته باشین که طیف وسیعی از سلیقه ها مقالات شما رو میخونن.و میتونه بر تصمیماتشون تاثیر بذاره.
    شما یه نگاه اجمالی و بدون تعصب به ده صفحه اخیر سایتتون بندازین.و وجدانأ بگید چند مقاله فقط و فقط راجب هوواوی p 30 درج کردین.فقط این مدل .چندتا راجب دوربینش.
    خب همه اینو میدونن که این گوشی خوبه.دوربینش هم خوبه.اما اینجوری که فقط 70 درصد مطالب سایتتون در بخش گوشی اونم در یک بازه زمانی کوتاه بشه یه مدل گوشی خب این به خواننده پیام بازرگانی القا میکنه تا مطلب علمی.
    ممنون از نقد پذیری شما

  2. سلام خدمت مدیریت محترم سایت گجت نیوز
    وجدانأ خیلی تبلیغ هوواوی میکنین اونم تابلو.حالا چه مقاله هایی که خودتون مینویسین چه مقاله هایی که از سایتدهایی دیکه میگیرین.اصن یه روز نشد یه مقاله راجب هوواوی نباشه.اونم همیشه تعریف.نقد اصلا.
    چرا دوربین هوواوی بهترین هست.چرا رابط کاربری هوواوی بهترین هست.چرا صدای هوواوی بهترین هست.چرا باتری هوواوی بهترین هست.بقیه هم که کلا زیر هوواوی هستن.
    من منکر پیشرفت چشمگیر هوواوی توی این سالها نیستم ولی خب یه کم نقد هم وجدانا لازمه.
    آخریش هم همین مقاله که الجی و شیائومی هم صدا از صفحه نمایش پخش میشه ولی هوواوی بهتره

    • درود بر شما
      گجت نیوز بدون هیچگونه جانب داری اقدام به انتشار اخبار مربوط به شرکت ها میکنه و اینطور که شما کاربر محترم فکر میکنین نیست. از اونجایی که فعالیت شرکت هواوی طی چند سال اخیر چندین برابر سایر شرکت ها بوده٬ به طبع اخبار مربوط به اون هم بیشتر از دیگر کمپانی ها هستش.
      شما مطمئن باشین ما رسالت خبر رو حفظ میکنیم و بدون هرگونه جانب داری کلیه ی مواردی که در دنیای فناوری وجود داره رو انعکاس میدیم. به طور مثال مطلبی با تیتر «iFixit می‌گوید تعمیر هواوی پی 30 پرو کار ساده‌ای نیست» به تازگی منتشر کردیم که به طبع ایراد این گوشی رو نشون میده.