سوختن واشر سرسیلندر

نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

سوختن واشر سرسیلندر در خودروهای دست دوم یکی از مشکلات رایج محسوب می‌شود که بر اساس شدت آن می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های سوختگی واشر سر سیلندر را بررسی می‌کنیم.

واشر سرسیلندر در میان موتور خودرو قرار می‌گیرد و ممکن است تا حالا این قطعه مهم را ندیده باشید. در موتورهای 4 سیلندر خطی یک عدد واشر سرسیلندر و در موتورهای 6 و 8 سیلندر 2 عدد واشر سرسیلندر استفاده می‌شود. این قطعه بسیار مهم خودرو به دلیل اینکه تا پایان عمر خود می‌بایست در موتور قرار داشته باشد، بسیار ارتجاعی و انعطاف‌پذیر است و پس از ده‌ها هزار کیلومتر استفاده از خودرو نیز در مقابل تغییرات دمایی و فشارهای موتور مقاوم خواهد بود. دلایل مختلفی چون نشت مایع خنک‌کننده موتور یا روغن موتور باعث می‌شود تا عمر واشر سرسیلندر به پایان برسد یا به اصطلاح با مشکل سوختن واشر سرسیلندر مواجه شود که این اتفاق کارکرد بهینه موتور را کاهش داده یا حتی مانع کارکرد موتور می‌شود.

وظایف واشر سرسیلندر

در بلوک موتور قطعاتی چون میل لینگ و پیستون‌ها قرار دارند و در سرسیلندر خودرو نیز سوپاپ‌ها و میل سوپاپ‌ها جای گرفته‌اند که واشر سرسیلندر مابین آن‌ها قرار می‌گیرد. موتورهای جدید و پیشرفته از واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه (MLS) بهره می‌برند، اما در موتورهای قدیمی از واشر سرسیلندرهایی با جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی استفاده می‌شود. البته برخی از موتورها نیز از واشر سرسیلندرهای مسی برخوردارند. تمامی واشر سرسیلندرها 3 وظیفه اصلی دارند که وظایف آن‌ها به شرح زیر است:

سوختن واشر سرسیلندر

1.‌ آب‌بندی سیلندر

در زمانی که موتور روشن بوده و فعال است، میزان فشار سیلندر در موتورهای بنزینی به 700 psi و در موتور دیزلی تا 2 هزار psi می‌رسد. با توجه به اینکه واشر سرسیلندر میان سرسیلندر و بلوک موتور قرار گرفته است، برای بهینه‌تر کردن کارکرد سیلندر، این فشارها را حفظ می‌کند. در واشر سرسیلندرهای فولادی و کامپوزیتی یک رینگ ویژه آب‌بندی نیز تعبیه شده است تا سیلندر را آب‌بندی کند.

2. هدایت مایعات

بلوک موتور و سرسیلندر به مایع خنک‌کننده موتور و روغن موتور نیاز دارند که به همین دلیل در واشر سرسیلندر مسیرهایی تعبیه شده است تا به این مایعات اجازه دهد مابین سرسیلندر و بلوک موتور گردش کنند. مایع خنک‌کننده سرسیلندر دمای سوپاپ و شمع‌ها را تنظیم می‌کند و روغن موتور نیز برای قطعاتی چون تایمینگ سوپاپ به روان‌کاری پرداخته و فشار هیدرولیک را تامین می‌کند.

3. حفظ و نگهداری مایعات

مسیرهایی که برای عبور مایع خنک‌کننده و روغن موتور وجود دارد فقط چند میلی‌متر با یکدیگر فاصله دارند و به همین دلیل یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر این است که از ترکیب این مایعات با یکدیگر جلوگیری کند. همچنین واشر سرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای ویژه مایع خنک‌کننده و روغن موتور و بالعکس جلوگیری می‌کند.

سوختن واشر سرسیلندر

نشانه‌های اصلی سوختن واشر سرسیلندر

یکی از نشانه‌های اصلی سوختن واشر سرسیلندر این است که این قطعه نتواند سه وظیفه اصلی که برای آن تعیین شده است را به خوبی انجام دهد. البته بر اساس میزان آسیب‌دیدگی یا سوختن واشر سرسیلندر نشانه‌های آن نیز متفاوت است. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

کاهش کارایی سیلندر

بسیاری از مالکان خودرو از نشانه‌های اصلی سوختن واشر سرسیلندر به کاهش کارایی یا بد کار کردن سرسیلندر اشاره می‌کنند. پس از آسیب‌دیدگی واشر سرسیلندر، این قطعه نمی‌تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد و به همین دلیل کارکرد سیلندر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. چنین مشکلاتی بیشتر در واشر سرسیلندرهای کامپوزیتی به وجود می‌آید، اما در واشر سرسیلندرهای مسی نیز گاهی اوقات چنین مشکلاتی مشاهده می‌شود.

سوختن واشر سرسیلندر

نشتی مایعات خارجی

یکی از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر که تشخیص آن نیز آسان است، نشتی مایعات خارجی است. در این زمان میزان موتور روغن و آب خودرو کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید نشانه‌های آب و روغن را روی موتور مشاهده کنید که از شکاف میان بلوک موتور و سرسیلندر به بیرون جاری می‌شوند.

سوختن واشر سرسیلندر

نشتی داخلی

نشت داخلی یکی از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر است، اما مشاهده و تشخیص محل دقیق آن کار بسیار سختی است؛ زیرا شما به راحتی و با چشمان خود قادر نیستند از فعل و انفعالات داخل موتور باخبر شوید.

سایر نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر

1. ‌زمانی که روغن موتور در مسیرهای مخصوص مایع خنک‌کننده جریان پیدا کند، روی در رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور، مایعی همانند سس مایونز شبیه رنگ قهوه‌ای روشن مشاهده خواهد شد.

2. اگر مایع خنک‌کننده در مسیرهای مخصوص روغن جریان پیدا کرده باشد، مایه به رنگ قهوه‌ای روشن و کثیف بر روی کاورهای سوپاپ و زیر در موتور مشاهده می‌شود.

سوختن واشر سرسیلندر

3. زمانی که گازهای سیلندر به سیستم خنک‌کننده وارد شوند، چنین مشکلی باعث می‌شود درون آب رادیاتور حباب‌هایی ایجاد شود و موتور نیز داغ می‌کند. گفتنی است اگر داخل مایع خنک‌کننده در منبع ذخیره آب رادیاتور حباب وجود داشته باشد، بدون شک یکی از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر خواهد بود.

4. زمانی که مایع خنک‌کننده به داخل سیلندر نفوذ کند، در اگزوز شاهد خروج دود سفید هستیم که در زمان استارت اولیه حجم خروجی دود سفید زیاد خواهد بود؛ چراکه در زمان خاموش بودن موتور، مایع خنک‌کننده تحت فشار به داخل سیلندر نفوذ می‌کند.

5. اگر آسیب‌دیدگی واشر سرسیلندر زیاد باشد و مقدار زیادی مایع خنک‌کننده به سیلندر نفوذ کند، در این شرایط با مشکل قفل هیدرواستاتیکی یا هیدرولاک مواجه هستیم که به موتور آسیب دائمی وارد خواهد کرد.

سوختن واشر سرسیلندر

تشخیص سریع سوختگی واشر سرسیلندر

شناسایی سریع سوختن واشر سرسیلندر ممکن است کمی دشوار باشد؛ زیرا برخی دیگر از مشکلات موتور نیز نشانه‌هایی شبیه سوختن واشر سرسیلندر دارد، اما با انجام تست کمپرس موتور، تست نشت و تست بلوک موتور می‌توان از خراب شدن واشر سرسیلندر یا مشکلات دیگری چون بلوک ترک خورده، انژکتور، سیستم احتراق، سوپاپ‌ها یا مشکلات رینگ پیستون مطلع شوید. گفتنی است قطعه واشر سرسیلندر گران نیست، اما هزینه تعویض زیادی دارد؛ چراکه برای تعویض این قطعه نیاز است تا قسمت‌های متعددی از موتور چون قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باز شود. اگر افزایش دما به سرسیلندر آسیب رسانده باشد، می‌بایست از تراشکار نیز برای تعمیر خودرو کمک گرفته شد که هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*