قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین چه تاثیری در اقتصاد ایران دارد؟

یک اقتصاددان گفت افزایش قیمت بنزین با افزایش نرخ تورم رابطه مستقیمی دارد و با افزایش نرخ سوخت باید شاهد تبعات اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی زیادی در جامعه باشیم.

میثم موسایی، یک اقتصاددان در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت بنزین بر روی اقتصاد ایران چه تاثیری دارد عنوان کرد میزان تقاضا و عرضه بنزین تابع قیمت، متوسط درآمد جامعه و قیمت سایر کالاها است. وی افزود با افزایش قیمت بنزین بدون شک میزان تقاضا برای خرید آن نیز کاهش پیدا می‌کند که چنین موضوعی بر روی اقشار متوسط و زیر خط فقر تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ زیرا این افراد با خودروهای شخصی خود کسب درآمد می‌کردند که با افزایش قیمت بنزین با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد. از این رو بدون شک افزایش نرخ بنزین تاثیر منفی اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی زیادی را به همراه خواهد داشت.

افزایش قیمت بنزین باعث رشد تورم می‌شود

میثم موسایی در ادامه افزود نرخ بنزین با گرانی و تورم دارای رابطه‌ای مستقیم است؛ زیرا نرخ بنزین جهانی بوده و افزایش آن بر روی سایر بخش‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. از این رو با افزایش این سوخت باید شاهد پیامدهای اجتماعی زیادی باشیم. همچنین اگر تبعات افزایش نرخ بنزین را در نظر نگیریم و نرخ این سوخت را افزایش دهیم، نرخ تورم نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه بنزین به راحتی بر روی سایر کالاها تاثیر مستقیمی می‌گذارد و بنزین جزو کالاهایی محسوب می‌شود که افزایش قیمت آن باعث ایجاد تورم خواهد شد.

قیمت بنزین

این اقتصاددان در ادامه اضافه کرد قطعا با افزایش نرخ بنزین، میزان تورم نیز با رشد شدیدی مواجه می‌شود که به دنبال آن هر کالایی که با حمل‌ونقل رابطه مستقیم داشته باشد، گران خواهد شد. وی افزود بدون شک طبقه‌های متوسط و فقیر جامعه با افزایش نرخ بنزین با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهند شد و نارضایتی‌های مردمی زیادی را به دنبال خواهد شد. این اقتصاددان تاکید کرد دولت نباید به‌ یکباره نرخ بنزین را افزایش دهد و این موضوع برای فضای اقتصادی کشور مناسب نخواهد بود. افزایش نرخ بنزین می‌بایست با در نظر گرفتن اقتصاد کشور انجام شود.

قیمت بنزین نباید بر اساس نرخ جهانی تعیین شود

میثم موسایی در پایان خاطرنشان کرد اگر بخواهیم نرخ بنزین در ایران را به نرخ‌های جهانی نزدیک کنیم، تبعات منفی زیادی به همراه دارد و برای شرایط فعلی اقتصاد کشور مناسب نیست؛ زیرا ایران با تحریم‌های گسترده‌ای مواجه است و همچنین در ایران حقوق مردم بر اساس دلار محاسبه نمی‌شود. از این رو تعیین قیمت سوخت بر اساس دلار و نرخ‌های جهانی کار منطقی نخواهد بود. وی افزود برای رسیدن به قیمت واقعی بنزین، می‌بایست به تدریج طرح‌هایی را انجام داد و نمی‌توان به یکباره قیمت آن را به دو برابر میزان فعلی افزایش دهیم. افزایش نرخ بنزین با افزایش سایر کالاها رابطه مستقیم دارد و تورم شدید برای اقشار متوسط و زیر خط فقر مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.