گوشی های آیفون و هواوی

کاهش 30 درصدی عرضه گوشی های آیفون همزمان با رشد 50 درصدی هواوی

موسسه IDC ارزیابی خود از وضعیت بازار موبایل را در سه ماهه نخست سال 2019 منتشر کرد. نتایج به دست آمده حاکی از محفوظ ماندن جایگاه نخست سامسونگ، کاهش 30 درصدی عرضه گوشی های آیفون ، رشد 50 درصدی هواوی و نزدیک شدن آن به رقیب کره‌ای است.

بر اساس گزارش جدید موسسه IDC از ماه ژانویه تا مارس، 310.8 میلیون گوشی هوشمند در سطح دنیا عرضه شد؛ رقمی که یک کاهش 6.6 درصدی را در قیاس با دوره‌ی مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. جالب اینکه در ابتدای سال 2018 هم کاهش 4.1 درصدی و در آغاز سال 2017، کاهش 3.5 درصدی را داشتیم. پس باید گفت که این شیب نزولی در حال تندتر شدن است. ناگفته نماند که امسال بیشترین کاهش عرضه را (با 15 درصد)، بازار ایالات متحده تجربه کرد.

به گفته‌ی «آنتونی اسکارسلا» مدیر تحقیقات IDC:

این روزها مصرف کنندگان به دلیل قیمت بالای مدل‌های تازه‌تر، گوشی های قدیمی خود را برای مدت بیشتری نگه می‌دارند. از طرفی با توجه به در راه بودن گوشی های 5G، برخی از کاربران خرید خود را به تعویق انداخته‌اند تا هم شبکه‌ها و هم دستگاه‌ها، آماده‌ی استفاده از این تکنولوژی شوند.

کاهش فروش گوشی های آیفون

سامسونگ با ارائه‌ی 71.9 میلیون گوشی هوشمند و به‌رغم کاهش 8.1 درصدی در قیاس با سال گذشته، جایگاه اول خود را حفظ کرد. هواوی نیز همچنان در رتبه دوم قرار دارد؛ اما به سرعت در حال نزدیک شدن به سامسونگ است. این کمپانی چینی در سه ماهه نخست امسال، موفق به عرضه‌ی 59.1 میلیون دستگاه شد تا رشد 50.3 درصدی را نسبت به سال 2018 (با 39.2 میلیون دستگاه) تجربه کند.

عرضه گوشی های آیفون هم 36.4 میلیون واحد بود تا اپل در رده‌ی سوم قرار بگیرد. کمپانی کوپرتینویی در چارک ابتدایی سال قبل، 52.2 میلیون دستگاه عرضه کرده بود؛ آماری که یک نزول 30 درصدی را در سه ماهه نخست امسال نشان می‌دهد. در واقع اپل در میان شش برند برتر طی این بازه زمانی، بیشترین نزول را تجربه کرد.

با کاهش عرضه گوشی های آیفون ، جایگاه دوم از دسترس اپل خارج شد

هواوی و اپل در سال 2018، بین رتبه دوم و سوم در رفت و آمد بودند؛ اما با توجه به روند فعلی، به نظر می‌رسد که امسال هواوی جایگاه دوم را از دست ندهد و نیم‌نگاهی هم به صدرنشینی داشته باشد. هدف‌گذاری این کمپانی برای تبدیل شدن به بزرگترین سازنده‌ی گوشی های هوشمند  در سال 2021 نیز، کاملا دست یافتنی جلوه می‌کند.

البته اپل تنها شرکتی نیست که فشار رقابت را احساس کرده است. آمار شیائومی و اوپو هم که چهارم و پنجم هستند، به ترتیب با کاهش 10.2 و 6 درصدی مواجه شد. اما ویوو که جایگاه پنجم را با اوپو شریک است، 23.2 میلیون واحد گوشی هوشمند فروخت تا رشدی 24 درصدی داشته باشد. به هرحال در چند سال اخیر، تولیدکنندگان چینی پیشرفت زیادی کردند و شاهد ابداعاتی هم از آن‌ها در زمینه طراحی و دوربین محصولات‌شان بوده‌ایم.