سرعت اینترنت ثابت

افزایش سرعت اینترنت ثابت با ادغام شبکه‌های ارتباطات همراه و ثابت

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت همگرایی اینترنت موبایل و ثابت باعث می‌شود تا سرعت اینترنت ثابت افزایش پیدا کند و برای ادغام این شبکه‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام شده است.

حدود 3 سال قبل پروانه شرکت‌های PAP که به مدت 10 سال به عنوان سرویس‌دهندگان اینترنت ADSL در کشور محسوب می‌شدند، به اتمام رسید و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی نیز به بیش از 13 شرکت اینترنتی پروانه‌های جدید خدمات ارتباطات (FCP) و مجوز فعالیت اعطا کرد تا بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این شرکت‌ها بتوانند بدون هیچ محدودیتی سرویس‌های ارتباطی را بر بستر شبکه دسترسی ثابت به مردم ارائه دهند. طبق پروانه اعطا شده این شرکت‌ها علاوه بر ارائه خدمات اینترنت، می‌بایست تلفن ثابت و فیبر نوری منازل را به مردم ارائه دهند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از اپراتورهای FCP توانایی ایجاد شبکه جدید و ارائه آن را نداشتند.

عدم موفقیت اپراتورهای ثابت (FCP)

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به عدم موفقیت اپراتورهای FCP عنوان کرد برای حل مشکلات فعلی توسعه اینترنت ثابت باید سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام شود و این شرکت‌ها نیز می‌بایست با یکدیگر ادغام شوند. وی افزود در سال 97 اینترنت ثابت به اهداف تعیین شده خود نرسید، اما این شرکت‌ها می‌بایست برنامه تعیین شده برای سال 98 را محقق سازند. این مقام مسئول تجمیع اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت را ضروری دانست و تاکید کرد تشکیل کنسرسیوم اپراتورهای FCP و سرمایه‌گذاری در این حوزه برای توسعه بازار اینترنت ثابت الزامی است.

سرعت اینترنت ثابت

معاون وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد می‌بایست در بازار اینترنت ثابت شبکه‌های با کیفیتی چون VDSL راه‌اندازی شوند و اگر اپراتورهای ثابت چنین شبکه‌های جدیدی را ایجاد نکنند، بدون شک این حوزه نیز توسعه پیدا نمی‌کند. وی افزود افزایش قیمت اینترنت موبایل به بازار اینترنت ثابت کمکی نکرده است، از این رو شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت می‌بایست کنسرسیوم شده تا قادر به رقابت در بازار اینترنت ثابت باشند. همچنین برای تحقق اهداف این حوزه فقط موضوع تکنولوژی مورد بحث نیست و بخش‌‌های خصوصی در کنار شرکت مخابرات ایران می‌بایست در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های مناسب انجام دهند.

افزایش سرعت اینترنت ثابت

حسین فلاح جوشقانی در ادامه عنوان کرد در بازار اینترنت کشور بازیگران اضافی وجود دارند و به همین دلیل ما برای تشکیل کنسرسیوم اپراتورهای ثابت مشوق‌های مناسبی را در نظر گرفته‌ایم و انتظار می‌رود تا خردادماه بتوانیم تکلیف این بازار را مشخص کنیم. این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد:

سرانجام برنامه‌های ما همگرایی اینترنت ثابت و همراه است؛ به بیانی دیگر باید به سمت اپراتورهای فیکس موبایل برویم و اپراتورهای ثابت و سیار با هم ادغام شوند. به این معنی که بار شبکه‌ای موبایل و ثابت یکی شده و همگرایی شبکه اینترنت موبایل ثابت، باعث می‌شود تا سرعت اینترنت ثابت افزایش پیدا کند. وی تاکید کرد در این حوزه باند فرکانسی 2300 مگاهرتز را در نظر گرفته‌ایم و این موضوع در حال بررسی است که البته اپراتورها نیز باید در این حوزه فعال باشند.