تبدیل افکار به کلمات

فناوری تبدیل افکار به کلمات اختراع شد

دانشمندان توانستند برای نخستین بار فناوری تبدیل افکار به کلمات را اختراع کنند. این فناوری با قرار دادن الکترودی در مغز کار خود را شروع خواهد کرد که سرانجام آن نیز شبیه‌سازی حرکات دهان فرد و تولید کلمات خواهد بود.

گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو فناوری تبدیل افکار به کلمات را طراحی کرده‌اند که برای بیمارانی که قادر به تکلم نیستند، بسیار کارآمد خواهد بود. فناوری تبدیل افکار به کلمات در دو مرحله این فرایند را انجام خواهد داد؛ در گام نخست محققان یک الکترود را در مغز بیمار قرار می‌دهند تا سیگنال‌های الکتریکی مربوط به حرکت دادن لب‌ها، زبان، حنجره و فک را دریافت کند. در گام بعدی پردازنده پیشرفته‌ای نحوه ایجاد کلمات را از این حرکات در دهان فرد شبیه‌سازی می‌کند که سرانجام از یک دستگاه صوتی مجازی شاهد پخش گفتاری مصنوعی خواهیم بود.

فناوری تبدیل افکار به کلمات با تمرکز بر حرکات دهان و صداهایی که از آن تولید می‌شود، به محققان کمک می‌کند تا برای نخستین بار بتوانند مشکل بیماران این حوزه را برطرف سازند و به دستاورد بزرگی دست پیدا کنند. پروفسور ادوارد چانگ، یکی از محققان این پروژه در رابطه با آن می‌گوید:

برای نخستین بار به دستاوردی رسیده‌ایم که به واسطه آن می‌توانیم فعالیت مغزی را بررسی کرده و جملات کاملی را به وجود آوریم. چنین نتایجی به وضوح نشان می‌دهد این توانایی را داریم تا به کمک آن سیستم‌های پیشرفته‌ای بسازیم تا بیمارانی که مشکل تکلم دارند، بهبود پیدا کنند.

میزان دقت فناوری تبدیل افکار به کلمات

بررسی‌ها نشان می‌دهد فناوری تبدیل افکار به کلمات فاقد دقت 100 درصدی است؛ زیرا جملاتی که از سوی نتایج آزمایش‌های این تیم تحقیقاتی منتشر شده کامل نبودند. البته در این آزمایش شنوندگان توانستند بیش از 70 درصد جملات ساخته شده را متوجه شوند. بیماری‌هایی چون نورون حرکتی، جراحات مغزی، سرطان گلو، بعضی سکته‌های مغزی، ام اس یا پارکینسون باعث می‌شود که بیماران قدرت تکلم خود را از دست دهند و فناوری تبدیل افکار به کلمات می‌تواند به آن‌ها کمک کند. البته محققان می‌گویند این فناوری برای تمامی بیمارانی که با مشکل تکلم مواجه هستند، کارآمد نخواهد بود. این سیستم در آینده نزدیک برای بیماران سربرال پالسی یا فلج مغزی نیز استفاده می‌شود.

تبدیل افکار به کلمات

نحوه آزمایش این فناوری چگونه است؟

از داوطلبانی که در این پروژه تحقیقاتی شرکت کرده بودند درخواست شد تا بدون انجام حرکات ویژه‌ای در ناحیه دهان خود به صورت نرمال سخن بگویند. در همین رابطه پروفسور چانگ عنوان کرد از داوطلبان خواسته‌ایم که به صورت معمولی و ساده جملاتی را بخوانند؛ چراکه مغز، افکار فرد را به حرکات در دهان تبدیل می‌کند. وی افزود ما تلاش کردیم به این پرسش که آیا می‌توان فقط افکار را رمزگشایی کرد، پاسخ دهیم که این فرایند بسیار دشوار است. در واقع سعی ما بر آن بود تا روی آنچه افراد بر زبان می‌آوردند تمرکز داشته باشیم. وی در پایان خاطرنشان کرد این پروژه تحقیقاتی در مراحل اولیه خود قرار دارد و تاکنون به آزمایش‌های علمی در کلینیک نزدیک نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. دنیای ترسناک ینی اینی که روبه روی ماست

  2. راهی بهتر برای کنترول ذهن مردم ندارن ؟

  3. اینجوری دیگه کسی نمیتونه دروغ بگه به سیستم
    و دهن ما سرویسه